ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
چرا ماشین لباسشویی بوی سوختگی می دهد؟

چرا ماشین لباسشویی بوی سوختگی می دهد؟

بوی سوختگی ماشین لباسشویی می‌تواند بسیار خطرناک و نشان دهنده بروز اشکال جدی در دستگاه باشد. گاهی ممکن است علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی وجود نقص فنی در برخی از قطعات ماشین لباسشویی مانند تسمه پمپ، پولی موتور، کوپلینگ موتور دایرکت درایو باشد یا بوی سوختگی از لباسشویی یه دلیل نشت آب و تماس با سیم‌های برق لباسشویی ایجاد شود. در این مقاله علل بوی سوختگی از ماشین لباسشویی بررسی شده است.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی

بوی سوختگی ماشین لباسشویی می‌تواند به دلایل متعددی رخ بدهد که در ادامه درباره آن ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

1. کمک فنر و گلاید ایراد دارد

در برخی از مدل‌های ماشین لباسشویی از یک کمک فنر و گلاید در موتور درایو برای تنظیم کشش تسمه استفاده می‌شود. معمولا موتور درایو، یک پایه محوری به قالب پایه و یک فنر برای ایجاد کشش دارد.

یک پلاستیک یا نایلون روان کننده در قسمت زیر موتور وصل شده است تا بتواند آن را روی پایه لباسشویی بچرخاند. این کار باعث می شود تسمه درایو یا تسمه پمپ با شروع حرکت موتور شبیه به یک کلاچ عمل کنند.

اگر گلاید به راحتی نلغزد، ممکن است تسمه‌ها بیش از حد داغ شوند و بوی سوختگی ایجاد کنند.

تعمیر تخصصی ماشین لباسشویی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

2. تسمه درایو خراب شده است

برخی از مدل‌های لباسشویی درب از بالا از یک تسمه برای انتقال نیرو استفاده می‌کنند. خرابی تسمه درایو لباسشویی می‌تواند باعث شود دستگاه از حرکت بایستد و گاهی اوقات این مشکل با بوی سوختگی یا سرو صدای غیر معمول، خود را نشان می‌دهد.

3. تسمه پمپ ماشین لباسشویی معیوب شده است

 تسمه پمپ ماشین لباسشویی معیوب شده است

برخی از ماشین لباسشویی‌های درب از بالا از یک تسمه برای کار کردن پمپ تخلیه استفاده می‌کنند. این تسمه معمولا یک تسمه استاندارد V شکل است که از موتور درایو به یک پولی در پمپ تخلیه وصل می‌شود.

علائمی که نشان دهنده خراب شدن تسمه پمپ است عبارت است از: استشمام بوی لاستیک سوخته از لباسشویی، تخلیه پر سروصدا، سروصدا هنگام چرخش یا عدم تخلیه آب در پایان شستشو.

نحوه تعویض تسمه ماشین لباسشویی (راهنمای قدم به قدم)
نحوه تعویض تسمه ماشین لباسشویی (راهنمای قدم به قدم)

نشانه های خراب شدن تسمه ماشین لباسشویی ابتدا لازم است بررسی کنید که آیا تسمه […]

4. خراب شدن پولی موتور، علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی

موتور لباسشویی از پولی برای چرخاندن تسمه پمپ یا تسمه درایو استفاده می‌کند. پولی موتور از فلز یا مواد مصنوعی تهیه می‌شود و طوری طراحی شده است که حداکثر تماس را با تسمه‌ها دارد.

اگر پولی فرسوده شود یا زنگ بزند، ممکن است باعث ایجاد اصطکاک و داغ شدن زیاد شود تا جایی که به تسمه آسیب برساند و منجر به ایجاد بوی سوختگی ماشین لباسشویی شود.

5. پمپ تخلیه لباسشویی دچار مشکل شده است

پمپ تخلیه لباسشویی دچار مشکل شده است

از پمپ تخلیه ماشین لباسشویی برای پمپاژ آب از دیگ لباسشویی قبل و در حین چرخه شستشو استفاده می‌‌شود. این پمپ ممکن است تسمه محور، یا دارای موتور متحرک و یا موتور الکتریکی باشد.

بوی سوختگی ماشین لباسشویی در حین فرایند شستشو یا بعد از آن می‌تواند نشان دهنده متوقف شدن پمپ تخلیه باشد.

در مدل‌های تسمه محور بوی سوختگی معمولا از تسمه روی پولی پمپ ناشی می‌شود. در مدل‌هایی که از پمپ تخلیه الکتریکی استفاده می‌کنند، بوی سوختگی مربوط به موتور پمپ یا احتمالا از موتور الکتریکی است.

علت کار نکردن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی: راه حل چیست؟
علت کار نکردن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی: راه حل چیست؟

به هیچ وجه شخصا برای تعمیر دستگاه وارد عمل نشوید، چراکه ممکن است به ماشین […]

6. پولی تسمه لباسشویی ایراد دارد

برخی از مدل‌های ماشین لباسشویی درب از بالا از یک پولی برای ایجاد کشش در تسمه درایو یا تسمه پمپ استفاده می‌کنند.

اگر پولی متوقف شود یا بازوی آن آزادانه نچرخد، آنگاه کشش مناسب در تسمه بوجود نمی‌آید و باعث ایجاد لغزش زیاد تسمه یا اصطکاک می‌شود که در نتیجه تسمه گرم می‌شود و بوی سوختگی از ماشین لباسشویی به مشام می‌رسد. در نتیجه مجبور خواهید شد از یک مرکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید.

7. سرپیچ یا کوپلینگ موتور دایرکت درایو خراب شده است

سرپیچ یا کوپلینگ موتور دایرکت درایو خراب شده است

برخی از لباسشویی‌های درب از بالا بجای تسمه از یک کوپلینگ موتور دایرکت درایو استفاده می‌کنند تا قدرت را از موتور به گیربکس منتقل کنند.

کوپلینگ موتور دایرکت درایو، موتور را به گیربکس متصل می‌کند و شامل 2 چنگال درایو پلاستیکی با اتصال لاستیکی در بین آنها است.

یکی از چنگال‌های درایو به شفت موتور و دیگری به شفت ورودی گیربکس متصل است. با چرخش شفت موتور اتصال لاستیکی بین چنگال ها نیرو گشتاور را برای جلوگیری از شکستن چنگال ها جذب می‌کنند.

استفاده متداول باعث ایجاد سایش در کوپلینگ می‌شود و در نهایت ممکن است چنگال‌های درایو ساییده شده و علت بوی سوختگی از دستگاه باشد.

8. کلاچ لباسشویی فرسوده شده است

برخی از لباسشویی‌ها از یک کلاچ برای حرکت دادن سبد شستشو در حین فرایند چرخش استفاده می‌کنند. بوی سوختگی از ماشین لباسشویی می‌تواند نتیجه فرسوده شدن کلاچ باشد و احتمالا لباسشویی شما در حین کار نیز صدای خراشیدن بلندی ایجاد می‌کند.

9. علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی، مشکلات الکتریکی است

بوی سوختگی لباسشویی ناشی از مشکلات الکتریکی، ممکن است در اثر نشت آب و تماس با سیم‌های برق لباسشویی ایجاد شود که موردی بسیار خطرناک و جدی است و باید سریعا مورد بررسی قرار بگیرد.

نشت آب از لباسشویی می‌تواند باعث ایجاد آسیب به ساختمان خانه شما شود. همچنین می‌تواند در لباسشویی شما اتصال کوتاه ایجاد کند و آسیب بیشتری به دستگاه شما برساند.

دلایل دیگر استشمام بوی سوختگی ماشین لباسشویی

دلایل دیگر استشمام بوی سوختگی ماشین لباسشویی

یکی دیگر از دلایل احتمالی بوی سوختگی لباسشویی، اضافه بار هنگام استفاده از دستگاه است.

  • قرار دادن لباس، بیش از حد ظرفیت لباسشویی می‌تواند به موتور یا گیربوکس فشار بیاورد و باعث داغ شدن بیش از حد و یا خراب شدن آن ها و در نتیجه انتشار بوی سوختگی از لباسشویی شود.
  • در لباسشویی‌های درب از بالا اضافه بار می‌تواند باعث توقف یا خراب شدن همزن لباسشویی و فشار به تسمه درایو و ایجاد اصطکاک شود و این امر نیز می‌تواند علت بوی سوختگی لباسشویی درب از بالا باشد.

برای جلوگیری از این موضوع، به ظرفیت لباسشویی و تعداد لباس‌هایی که در لباسشویی قرار می‌دهید توجه کنید. این کار نه تنها از فشار بیش از حد به لباسشویی جلوگیری می‌کند بلکه باعث می‌شود لباس‌ها به طور کامل و تمیز شسته شوند.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی

به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که بوی سوختگی ماشین لباسشویی ناشی از خراب شدن یا فشار بر قطعات لاستیکی و پلاستیکی لباسشویی مانند تسمه‌ها و یا به دلیل بروز مشکلات الکترونیکی در دستگاه است.

در هر صورت همه این موارد مشکلات جدی هستند و برای برطرف کردن آن ها نیاز به داشتن تخصص و تجربه لازم در زمینه تعمیرات لباسشویی است.

توصیه می‌کنیم در صورتی که تجربه و تخصص تعمیرات لوازم خانگی را ندارید، خودتان اقدام به تعمیر ماشین لباسشویی نکنید.

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

سلام..ماشین لباسشویی آبسال دارم..بعد روشن کردن بوی سیم سوخته میده..دلیلش چیه

عماد تقوی
26 مهر 1396
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس