ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
طرز کار ماشین لباسشویی : لباسشویی چگونه کار می کند؟

طرز کار ماشین لباسشویی : لباسشویی چگونه کار می کند؟

ماشین لباسشویی از لوازم خانگی برقی پرطرفدار است؛ که تقریبا در همه خانه‌ها یافت می‌شود. در حالی که ماشین لباسشویی‌ها از یک مدل به مدل دیگر متفاوت هستند اساس عملکرد همه آنها مشابه است. آیا تا به حال به اینکه ماشین لباسشویی چگونه کار میکند یا روند پیشرفت تکنولوژی چه تاثیری بر عملکرد ماشین لباسشویی داشته است، فکر کرده‌اید؟ ما در این مطلب سعی داریم تا با شناخت اجزاء و وسایل درون این دستگاه، با طرز کار ماشین لباسشویی، آشنا شوید.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

به طور کلی طرز کار ماشین لباسشویی اتوماتیک در انواع مختلف آن مشابه است. بنابراین در این مطلب به تفاوت بین انواع ماشین لباسشویی نمی‌پردازیم.

اما بهتر است قبل از آشنایی با نحوه عملکرد ماشین لباسشویی، مقایسه مختصری از ماشین لباسشویی‌های درب از جلو و درب از بالا داشته باشیم، زیرا به هر حال این دو مدل، نسبت به یکدیگر مزایا و معایبی دارند.

مزایای ماشین لباسشویی درب از جلو نسبت به درب از بالا

مزایای ماشین لباسشویی درب از جلو نسبت به ماشین لباسشویی درب از بالا

مزایای ماشین لباسشویی درب از جلو نسبت به ماشین لباسشویی درب از بالا عبارت است از:

  1. صرفه‌جویی در مصرف آب
  2. صرفه جویی در مصرف انرژی
  3. برخورداری از ویژگی های بیشتر مانند تنظیم بخار
  4. شستشوی بهتر لباس بدون آسیب رساندن به آن (به علت نبودن همزن در مرکز دیگ و تاثیر کمتر جاذبه زمین)
  5. تعمیر آسان‌تر
  6. سروصدای کمتر هنگام کارکردن
  7. عملکرد بهتر در خشک کردن لباس‌ها
  8. قابلیت بارگیری بیشتر به علت نداشتن همزن

معایب ماشین لباسشویی درب از جلو نسبت به درب از بالا

معایب ماشین لباسشویی درب از جلو نسبت به ماشین لباسشویی درب از بالا عبارت است از:

  • قیمت بالاتر
  • فاقد قابلیت اضافه کردن لباس پس از شروع کار ماشین لباسشویی
  • امکان گرفتن بوی نامطبوع لگن ماشین لباسشویی در صورت عدم رعایت بهداشت و از بین نبردن رطوبت

حتما شما هم به این نتیجه رسیدید که انتخاب ماشین لباسشویی‌های درب از جلو عاقلانه‌تر و درست‌تر است.

مقایسه لباسشویی درب از بالا و درب از جلو: کدام مدل بهتر است؟
مقایسه لباسشویی درب از بالا و درب از جلو: کدام مدل بهتر است؟

با پیشرفت تکنولوژی و ورود ماشین لباسشویی‌های درب از جلو به بازار،‌ اولین تصمیم هنگام […]

ماشین لباسشویی چگونه میکند؟

ماشین لباسشویی چگونه میکند؟

به طور کلی ماشین لباسشویی بر مبنای سه چرخه کار میکند:

  • شستشو
  • آبگیری
  • خشکشویی (چرخش)

اجزاء مکانیکی مختلف با هم کار می‌کنند تا هر کدام از این چرخه‌ها به درستی انجام شود. عناصر اولیه این وسیله عبارتند از:

همزن، تشت (دیگ) داخلی و خارجی لباسشویی، موتور الکتریکی و پمپ تخلیه. ماشین لباسشویی همچنین با شیر فلکه، کلیدها و تایمر تجهیز شده است.

بخش های ماشین لباسشویی

در ادامه بخش‌های مختلف یک ماشین لباسشویی مورد بررسی قرار گرفته است:

1. شیر کنترل ورودی آب لباسشویی

شیر کنترل ورودی آب ماشین لباسشویی

در نزدیکی محل ورودی آب ماشین لباسشویی، شیر کنترل آب ورودی وجود دارد. هنگامی که لباس را در ماشین لباسشویی قرار می‌دهید، این شیر به صورت خودکار باز می‌شود و بسته به مقدار آب مورد نیاز، پس از مدتی به طور خودکار بسته می‌شود.

شیر کنترل آب در واقع دریچه ای الکترونیکی است که عبور آب داغ و سرد را فراهم می‌کند.

تعمیر تخصصی ماشین لباسشویی خود را به کاراباما بسپارید پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

2. پمپ تخلیه یا پمپ آب لباسشویی

پمپ تخلیه یا پمپ آب ماشین لباسشویی

پمپ آب از طریق ماشین لباسشویی به گردش در می‌آید. در دو بخش کار می‌کند: گردش مجدد آب در چرخه شستشو و تخلیه آب در چرخه چرخش. آب از طریق این پمپ، تخلیه می‌شود.

3. دیگ داخلی ماشین لباسشویی

دیگ داخلی ماشین لباسشویی

لباس‌ها در دیگ داخلی قرار داده می‌شوند و همان جا شسته، آبکشی و خشک می‌شوند. این دیگ همراه با همزن حرکت می‌کند و این حرکت برای زمان مشخصی تکرار می‌شود.

دیگ داخلی، سوراخ‌های کوچکی برای تخلیه آب دارد. نیروی گریز از مرکز باعث بیرون کشیده شدن آب از لبا‌س‌ها به دیگ خارجی می‌شود.

4. دیگ خارجی ماشین لباسشویی

دیگ خارجی، دیگ داخلی را پوشانده و در طی چرخه‌های مختلف شستشوی لباس از آن پشتیبانی می‌کند. این دیگ ثابت است و آب از آن پمپ می‌شود.

پس از اینکه آب خارج شد، دیگ داخلی دوباره با آب تمیز پرمی‌شود، همزن دوباره به کار می‌افتد تا لباس‌ها بچرخند. این چرخه همان چرخه دوم یعنی آبگیری است.

هدف در این بخش، جداسازی ذرات مواد شوینده از پارچه است. پس از آبگیری، آب باز تخلیه می‌شود.

5. همزن یا دیسک چرخان ماشین لباسشویی

همزن یا دیسک چرخان ماشین لباسشویی

همزن در مرکز داخل دیگ ماشین لباسشویی قرار دارد. این قسمت، بخش مهمی از ماشین لباسشویی است که در واقع عملیات تمیز کردن لباس‌ها را انجام می‌دهد.

در طول چرخه شستشو، همزن به طور مداوم می‌چرخد و جریان‌های چرخشی قوی را درون آب ایجاد می‌کند، به همین دلیل لباس ها درون دیگ می چرخند.

چرخش لباس داخل آب که حاوی مواد شوینده است، باعث می‌شود ذرات آلوده از بافت لباس‌ها خارج شوند. بنابراین همزن مهم‌ترین عملکرد در تماس لباس‌ها با یکدیگر و همچنین با آب را ایجاد می‌کند.

  • در بعضی از ماشین های لباسشویی به جای همزن بلند، دیسکی وجود دارد که حاوی تیغه‌هایی در قسمت فوقانی آن است.
  • چرخش دیسک و تیغه‌ها باعث ایجاد جریان‌های قوی در داخل آب و در نهایت تماس لباس ها می‌شود که به از بین بردن کثیفی لباس‌ها کمک می‌کند.
  • توجه داشته باشید همزن مختص ماشین لباسشویی های درب از بالا است و در ماشین لباسشویی های درب از جلو، برخورد و افتادن لباس‌ها روی هم جای همزن عمل میکند.

6. موتور ماشین لباسشویی

موتور ماشین لباسشویی، همزن و دیگ داخلی را که به آن متصل هستند به چرخش درمی‌آورد. همچنین، این موتور است که باعث شتاب در چرخه اول یا فرآیند شستشو می‌شود.

7. تایمر ماشین لباسشویی

تایمر ماشین لباسشویی

تایمر به تنظیم زمان شستشوی لباس‌ها به صورت دستی کمک می‌کند. در حالت اتوماتیک، بسته به تعداد لباس داخل ماشین لباسشویی و نوع چرخه شستشو، زمان به طور خودکار تنظیم می‌شود.

دلایل خرابی و ثابت ماندن تایمر ماشین لباسشویی و راه حل آنها
دلایل خرابی و ثابت ماندن تایمر ماشین لباسشویی و راه حل آنها

تایمر ماشین لباسشویی، یکی از قطعات اصلی این دستگاه است که ممکن است پس از […]

8. برد جریان چاپی یا PCB ماشین لباسشویی

PCB شامل اجزای الکترونیکی و مدارهای مختلفی است که بسته به شرایط و میزان لباس های بارگذاری شده در ماشین لباسشویی، برنامه ریزی شده‌اند تا وظایف منحصر به فردی انجام دهند و کار کردن لباسشویی را با شرایط مختلف مثل وزن لباس و … تضمین کنند.

در کل PCB وزن کل لباس‌ها را محاسبه می‌کند، مقدار آب و مواد شوینده مورد نیاز و کل زمان لازم برای شستن لباس‌ها را تشخیص می‌دهد. سپس درمورد زمان لازم برای شستشو و آبکشی تصمیم می‌گیرد.

فرایند های ماشین لباسشویی

فرایندهای ماشین لباسشویی شامل چرخه شستشو، چرخه آبگیری و چرخه چرخش است. برای آگاهی بیشتر به توضیح هر فرایند پرداخته‌ایم:

1. چرخه شستشو

چرخه شستشو

فرایند شستشو شامل افزودن آب و مخلوط مواد شوینده به لباس‌هاست. شستشو با ورود آب به دیگ داخلی ماشین لباسشویی شروع می‌شود.

  • پشت دستگاه دو ورودی جداگانه برای آب سرد و آب گرم وجود دارد.
  • مواد شوینده ای که در دستگاه ریخته شده‌اند با آب مخلوط می‌شوند و از طریق لوله‌های متصل به جاپودری وارد دیگ می‌شوند تا پودر یا شوینده همراه با آب ورودی به داخل محفظه راه یابد.
  • محفظه‌ ماشین لباسشویی شروع به پر شدن از آب می‌کند. در لباسشویی‌های جدید، حین این فرآیند محفظه می‌چرخد تا لباس‌ها خیس شده و آب را جذب کنند تا ماشین لباسشویی به سطح پر شدن برسد.
  • زمان پر شدن بسته به مدل ماشین لباسشویی، فشار آب، مقدار لباس‌ها و این که لباس‌ها چقدر جذب کننده‌ آب باشند و… می‌تواند متفاوت باشد.
  • زمانی که آب در قسمت پایین دیگ قرار گرفت توسط هیتر که آن هم در پایین دیگ تعبیه شده است، گرم می شود.
  • پس از آنکه دمای آب به مقدار مناسب رسید دستگاه به وسیله یک نیروی چرخشی که توسط موتور ماشین لباسشویی ایجاد می شود با چرخش های ساعتگرد و پادساعتگرد، موجب شستشوی کامل لباسها می شود.

توجه داشته باشید که در ماشین لباسشویی فنرهایی تعبیه شده است که وظیفه متعادل کردن دستگاه از بالا و پایین را برعهده دارند. وجود این فنرها موجب می‌شود که در هنگام چرخش ماشین لباسشویی تکان نخورد.

2. چرخه آبگیری (آبکشی)

چرخه آبگیری (آبکشی)

هنگامی که مرحله‌ شستن به پایان رسید، لباس‌ها باید آبکشی شده و شوینده‌ها از آن‌ها خارج شوند. به محض اتمام چرخه شستشو، تایمر به پمپ تخلیه فرمان تخلیه آب را می‌دهد و پمپ شروع به کار می‌کند تا آب و کف را خارج کرده و سپس ماشین از آب تمیز سرد پر می‌شود تا لباس‌ها را آبکشی کند.

پس از تخلیه کامل آب و شوینده‌ها، برق پمپ قطع می‌شود و پمپ خاموش می‌شود. بسته به پارامترهایی که توسط سازنده قرار داده شده و برنامه‌ای که شما انتخاب می‌کنید، لباس‌ها در آب سرد برای مدتی مشخص به هم می‌خورند.

3. چرخه چرخش

پس از این که آبکشی به پایان رسید، ماشین لباسشویی شروع به چرخش می‌کند. این فرآیند یعنی ماشین باید تلاش کند تا لباس‌ها را به بهترین حالتی که می‌تواند مرتب کند تا توزیع آن‌ها در محفظه یکسان باشد و از ناتعادلی جلوگیری شود.

این موضوع بسیار مهم است زیرا در سرعت‌های بالا (بیش از ۱۰۰۰ دور بر دقیقه) هرگونه عدم تعادل می‌تواند منجر به لرزش بیش از حد و آسیب به ماشین لباسشویی شود. به طوری که مجبور شوید برای تعمیر لباسشویی خود از یک تکنسین کمک بخواهید.

در نظر داشته باشید که سرعت چرخش بیشتر توسط برنامه‌ای که شما انتخاب می‌کنید تعیین می‌شود.

در نهایت، هنگامی که ماشین لباسشویی در حال چرخش است، پمپ خشک‌کن یا پمپ تخلیه روشن می‌شود تا آب خارج شده از لباس‌ها را تخلیه کند.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی

مطلب بالا به صورت خلاصه و با بیانی ساده، چگونگی کار کردن ماشین لباسشویی را توضیح می‌دهد تا شناخت بهتری نسبت به این وسیله خانگی خود داشته باشید و از اتفاقات درون ماشین لباسشویی از ابتدای کار تا انتها، آگاه باشید.

در صورتی که ماشین لباسشویی شما خراب شده است یا به درستی کار نمی‌کند و جهت برطرف کردن مشکل دستگاه خود حتما از یک مرکز تخصصی تعمیر لوازم خانگی کمک بگیرید.

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

سلام و خسته نباشید. ببخشید میخواستم بپرسم دیگ خارجی ماشین لباسشویی الجی رو چجوری تهیه کنم؟

محمد محمدی
1 اسفند 1400

با سلام, ما یک لباسشویی کنوود900 داریم که با وجود عمر زیاد چون زیاد استفاده نشده هنوز خدمت میده,من میخواستم بپرسم درجه حرارت آب این دستگاه در هنگام شستشو اتومات اندازگیری و کنترل میشه یانه?چون هیتر گرمکن از لحظه آبگیری تاآخر روشنه,یعنی اگه ما شیلنگ آب ورودی رو به شیر اب داغ وصل کنیم و آب داغ وارد ماشین بشه دیگه المنت گرمکن روشن نمیشه?من میخواستم اینکارو بکنم ترسیدم ایرادی پیش بیاد.در مورد تعیین وزن البسه چی,اونم اتومات محاسبه میشه?البته غیراز 5یا10کیلوی تنظیم دستی کاربر.
ممنون میشم راهنمایی کنید.موفق

احسان ایزدیراد
30 تیر 1400

    سلام دوست عزیز
    اگر دستگاهتون نیاز به سرویس یا تعمیر داره می تونید با کاراباما (خط 02158406) تماس بگیرید و درخواست اعزام حرفه ای ترین متخصصان برای تعمیر و سرویس دستگاهتون رو ثبت کنید.
    ما در کنارتون هستیم

    نسیم اسلام پور
    31 تیر 1400

سلام، سال نو مبارک، امیدوارم سال پربرکت عاری از بروز هرگونه اتفاق ناهنجاری چون ویروس کرونا، تحریم و … توام با سلامتی و بهروزی برای شما بزرگوار و ملت عزیز ایران باشد.
ممنون میشوم محبت بفرمائید طرز روشن و کار کردن با ماشین لباسشویی Bauknecht WA 5100 را به صورت خلاصه یاد دهید تا بلکه پرستار پدر پیرم بتوانند آنرا روشن کرده و استفاده کنند.
با تشکر و تجدید احترام

مهرداد سرافراز
13 فروردین 1399
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس