ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
9 اشتباه رایج در استفاده از کولرگازی که برای تان گران تمام خواهد شد!

9 اشتباه رایج در استفاده از کولرگازی که برای تان گران تمام خواهد شد!

اشتباهاتی که هنگام استفاده از کولرگازی مرتکب می شوید، هم بر بهره وری این دستگاه تاثیر خواهد گذاشت و هم کارکرد ایمن آن را تحت الشعاع قرار خواهد داد. به علاوه، این اشتباهات برای حساب بانکی تان هم مضر است زیرا حجم برق مصرفی تان را افزایش داده و رقم صورت حساب ماه های گرم سال را حسابی بالا می برد! در این مقاله با 9 اشتباه رایج هنگام استفاده از کولرگازی آشنا خواهید شد، مواردی که شاید خودتان هم ندانسته انجام داده اید. اما پیش از پرداختن به این اشتباهات، بد نیست با کارکرد کولرگازی به زبان ساده آشنا شوید.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

چرا دمای کولر گازی را کم یا زیاد می کنیم ؟

نحوه کار کولر گازی به زبان ساده

کولرگازی دو پنل دارد، پنل داخلی که باد خنک تولید می کند و پنل بیرونی که بیرون از منزل یا روی پشت بام نصب می شود. قبل از هر چیزی باید بدانید که کولر گازی بر خلاف کولرهای آبی، هیچ هوایی را از خارج خانه به داخل آن وارد نمی‌کند.

اگر بخواهیم فرایند کار کولرگازی را شرح دهیم، به این صورت است که پنل داخلی کولر گازی به وسیله یک سری سیم و دو لوله مسی به پنل بیرونی متصل شده است.

درون این لوله ها گازی به نام مبرد وجود دارد که غیر آتش زا و به شدت خنک است. مبرد به حدی خنک است که اگر با دست تماسی پیدا کند، آن را می سوزاند.

درون پنل داخلی کولرگازی یک سری شبکه فلزی وجود دارد که به دلیل ماده به شدت خنک درون آن (مبرد-چنانچه گفته شد) بسیار خنک است.

پنل داخلی یک فن نیز دارد که هوای خانه را به داخل دستگاه می کشد و آن را با شدت زیاد روی این شبکه فلزی خنک می دمد. این روند باعث کاهش دمای هوا می شود و آن قدر ادامه پیدا می کند تا فضا کاملا خنک شود.

اشتباهات رایج در استفاده از کولر گازی

اشتباهات رایج در استفاده از کولر گازی

از این 8 اشتباه پرهیز کنید و از هوای خنک داخل منزل تان لذت ببرید!

1. اشتباه در انتخاب سایز کولر گازی

بسیار مهم است که سایز کولر گازی را بر اساس فضای مورد نظر یا اندازه منزل خریداری کنید. البته منظور از سایز کولرگازی، ابعاد آن نیست بلکه منظور ظرفیت سرمایشی آن است.

دقت کنید که اگر فضای خیلی بزرگی دارید و کولر گازی با سایز کوچک خریداری کنید، دستگاه باید تمام وقت کار کند تا دمای هوا را کاهش بدهد.

چنانچه احتمالا می‌دانید، کار کردن بیش از اندازه کولر گازی سبب تحلیل رفتن سریع و کوتاه شدن عمر آن خواهد شد. از سویی دیگر، استفاده از کولرگازی دارای ظرفیت سرمایشی بالا برای یک فضای کوچک، سبب می شود که دستگاه مدام خاموش و روشن شده، به مرور فرسوده شود.

بنابراین به ظرفیت سرمایشی کولرگازی و همین طور سایز فضایی که دارید دقت کرده، سپس دستگاه را خریداری کنید.

انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ (همراه با جدول)
انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ (همراه با جدول)

ظرفیت کولر گازی چگونه تعیین می‌ شود؟ یکی از موارد مهمی که در انتخاب کولر گازی […]

2. تمیز نکردن پره ها و کویل های کولرگازی

کویل اواپراتور بخشی از کولرگازی است که هوای گرم فضا را می مکد. این فرایند حرکت گرما ضروری است اما لایه های گرد و خاک مانع آن می شود.

در صورتی که هرگز کویل ها را بررسی نکنید، گرد و خاک کارایی آنها را کاهش داده، هزینه هایی را به شما تحمیل می کند.

ایده آل این است که کولر گازی را در ابتدای فصل گرما تمیز کنید و طی یک زمان بندی مشخص مورد بررسی قرار بدهید، به ویژه در صورتی که به تازگی در محل زندگی تان توفان یا بادهای شدید رخ داده است.

تمیز ماندن پره‌ها و کویل‌های کولر گازی اهمیت زیادی در حفظ کارایی این دستگاه دارد.

تعمیر تخصصی کولر گازی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

3. عدم استفاده از ترموستات

در فضای فناوری امروز، ممکن است وجود ترموستات را در خانه چندان مهم ندانید، اما شاید لازم باشد در این باره بیشتر فکر کنید.

ترموستات‌های قابل برنامه ریزی به شما کمک می کنند که دمای هوا را به طور بهینه تری مدیریت کنید و به این ترتیب در هزینه‌ها هم صرفه جویی کنید.

ترموستات‌های خانگی پیشرفته می‌توانند ریتم خانه شما را یاد بگیرند و بعد روی ریتمی که زیاد تکرار شده است، بمانند. در صورتی که ترموستات هوشمند در خانه ندارید، وقت آن است که یکی تهیه کنید.

4. عدم رسیدگی به درین کولرگازی

عدم رسیدگی به درین کولرگازی

بسیاری از کولرهای گازی از درین یا لوله تخلیه آب برای خارج کردن آب حاصل از فرایند کندانس استفاده می کنند و به این ترتیب مانع مشکلات ناشی از رطوبت می شوند.

ممکن است به راحتی این درین ها را نادیده بگیرید، در حالی که وظیفه مهمی دارند. مسدود شدن درین یا نشتی آن برای سیستم کولرگازی بد و برای کف خانه و دیوارها بدتر است.

بنابراین یادتان باشد که همواره درین را بررسی و در صورت لزوم آن را تمیز یا تعمیر کنید.

5. بیش از اندازه پایین آوردن دما

شاید شما هم از آن دست آدم هایی باشید که تصور می کنند پایین آوردن دما باعث خنک تر شدن فضا می شود. این اشتباه به دلیل عدم اطلاع از شیوه کارکرد کولر گازی است.

کولرهای گازی به طور کلی تنها در یک سرعت مشخص کار می کنند (هرچند برخی از کولرها تنظیمات متفاوت سرعت برای مصرف بهینه انرژی دارند).

پایین آوردن بیش از حد درجه کولرگازی تنها باعث می شود که دستگاه طولانی تر کار کند و زودتر فرسوده و خراب شود.

6. اجتناب از خرید یک کولر گازی جدید

بله درست است! شما هزینه زیادی بابت خرید کولرگازی پرداخت کرده اید، اما این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که یک دستگاه قدیمی هم هزینه تعمیرات زیادی بر دوش شما خواهد گذاشت، هم کارایی بهینه نخواهد داشت و هم هزینه برق مصرفی تان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

با خرید یک کولرگازی نو به جای کولری که 10-12 سال از عمرش گذشته است، هم در هزینه برق ماهانه صرفه جویی می کنید و هم صاحب یک دستگاه جدید با کارایی بسیار بالاتر خواهید شد.

افزایش طول عمر کولر گازی با 5 نکته طلایی!
افزایش طول عمر کولر گازی با 5 نکته طلایی!

یکی از وسایل سرمایشی و گرمایشی پر کاربرد، کولر گازی است که اگر دچار خرابی […]

7. عدم بررسی منظم دستگاه

چنانچه پیشتر نیز گفتیم، غالب کولرهای گازی از مبرد استفاده می کنند، هوای گرم را از محیط می گیرند و آن را به بیرون از منزل می فرستند. وجود مبرد برای عملکرد کولرگازی اهمیت زیادی دارد، اما در طول زمان ممکن است مقداری از آن کم شده، از کارایی دستگاه نیز کاسته شود.

برای پیشگیری از چنین مشکلی، می توانید از یک تکنسین ماهر بخواهید سیستم کولر گازی شما را بررسی و در صورت نیاز مبرد را افزایش دهد.

8. روشن گذاشتن کولر گازی وقتی کسی خانه نیست

وقت زمان بندی کولرگازی به زمانی که اعضای خانواده در خانه حضور دارند، توجه داشته باشید. در طول هفته که همه در محل کار یا مدرسه هستند، زمان مناسبی است که در هزینه ها صرفه جویی کنید.

9. باز گذاشتن پنجره ها

گرمای زیادی از پنجره ها وارد فضای خانه می شود، به خصوص اگر پنجره ها باز باشند. در صورتی که می خواهید گرمای خانه را کنترل کنید، به پنجره ها هم توجه داشته باشید.

در طول گرم ترین ساعات روز، حتما پنجره ها را ببندید و پرده ها را بکشید. عصر که شد، یکی دو پنجره را باز بگذارید تا هوای طبیعی هم وارد فضای خانه تان شود.

چرا دمای کولر گازی را کم یا زیاد می کنیم ؟

زمانی که دمای کولر گازی را روی 18 یا 25 تنظیم می کنید هوای خنک تری از کولر گازی دریافت نمی کنید بلکه به کولر گازی این فرمان را صادر می کنید که پروسه چرخش هوا را آنقدر تکرار کن تا دمای هوای منزل به 18 درجه برسد.

وقتی دمای هوا به 18 درجه رسید موتور کولر خاموش شده، فقط فن داخلی هوا را جابه جا می کند بدون اینکه سرمای بیشتری به هوای خروجی اضافه کند.

چرا کولر گازی خنک نمی کند؟

چرا کولر گازی خنک نمی کند؟

دلیل خوبی وجود دارد که بسیاری از مردم در سال های اخیر برای خرید کولرگازی هزینه می کنند. گرمای هوای تابستان در بعضی از روزها واقعا غیر قابل تحمل است و استفاده از کولرگازی فضای مطبوعی را در داخل خانه فراهم می کند.

اما آیا برای شما هم پیش آمده که کولر را روشن کنید و متوجه شوید که هوا را خنک نمی کند؟ پیدا کردن دلیل این اتفاق که معمولا بدون هشدار قبلی رخ می دهد، چندان دشوار نیست.

برخی از دلایل خنک نکردن کولرگازی به قرار زیر هستند:

1. مسدود بودن فیلترها

شاید شایع ترین دلیل خنک نکردن کولر گازی مسدود شدن فیلترها باشد. ممکن است گرد و خاک فیلترها را مسدود کرده باشد.

انسداد فیلتر سبب می‌شود که جریان هوای کولر محدود شود و نتیجه خنک نکردن دستگاه خواهد بود. بهترین کار برای پیشگیری از این مشکل، تمیز کردن منظم فیلترها و تعویص آنها در صورت لزوم است.

2. مبرد نشتی دارد یا حجم آن کم شده است

چنانچه بالاتر گفتیم، مبرد نقش مهمی در عملکرد کولرگازی دارد و کم شدن حجم آن می تواند مسبب خنک نکردن دستگاه باشد.

علت کم بودن حجم مبرد معمولا وجود یک نشتی است. همچنین، این احتمال وجود دارد که در زمان نصب دستگاه گاز به میزان کافی شارژ نشده باشد.

3. کویل ها یخ زده یا کثیف شده اند

کویل ها معمولا در طول زمان کثیف می شوند به این دلیل که مرطوب هستند و احتمال  تشکیل آلودگی یا کپک روی آنها زیاد است. گاهی هم کویل ها، به ویژه به دلیل کم بودن مبرد، ممکن است یخ بزنند و دیگر کار نکنند.

4. کمپرسور کار نمی کند

کمپرسور قلب سیستم کولرگازی است. این قطعه مبرد را بین واحدهای داخلی و بیرونی دستگاه به گردش درمی آورد. زمانی که کمپرسور دچار مشکل می شود، کولرگازی نمی تواند هوای منزل را خنک کند.

علائم سوختن کمپرسور کولر گازی؛ این 8 نشانه را نادیده نگیرید!
علائم سوختن کمپرسور کولر گازی؛ این 8 نشانه را نادیده نگیرید!

نشانه های سوختن کمپرسور کولر گازی برخی مواقع ممکن است سیم پیچ موتور کمپرسور سوخته […]

5. مشکلات موتور فن خارجی کولرگازی

فن خارجی کولرگازی درون واحد کندانسور مسئول مکش هوای گرم داخل خانه و بیرون دادن هوا است. متاسفانه، این فن هم می تواند دچار ایراد شده، باعث بیش از حد گرم شدن کمپرسور شود.

بهترین راه حل برای این مشکل مراجعه به مرکز تعمیرگاه مجاز کولر گازی است. خرابی موتور فن خارجی کولرگازی، سبب از کار افتادن فن می شود و در نتیجه هوای خنکی از کولرگازی تان دریافت نخواهید کرد.

6. خرابی ترموستات، علت خنک نکردن کولرگازی

ترموستات دمای هوای داخل منزل را اندازه می گیرد و آن را بر اساس ترجیح شما تنظیم می کند. خرابی ترموستات، عملکرد کولرگازی را به طور کلی با مشکل مواجه می کند.

البته این احتمال نیز وجود دارد که در تنظیمات ترموستات دچار خطا شده باشید. مثلا، بررسی کنید و ببینید که ترموستات روی سرما تنظیم شده باشد نه روی گرما.

7. گرمای سایر لوازم خانگی

شاید تا کنون توجه کرده باشید که تلویزیون، لپ تاپ، لامپ ها و سایر لوازم الکترونیکی منزل تان چقدر می توانند گرم بشوند.

با توجه به اینکه کار ترموستات تنظیم دمای محیط است، گرمای حاصل از لوازم دیگر (در صورتی نزدیکی آنها) می تواند بر عملکرد ترموستات تاثیر بگذارد.

دقت کنید که همیشه باید فاصله کافی بین ترموستات و لوازم الکترونیکی دیگر که گرما تولید می کنند، باشد.

8. گرمای بیش از حد هوا

در صورتی که نور خورشید بر ترموستات کولرگازی بتابد، گرمای زیاد می تواند سبب کار کردن بیش از حد دستگاه شده، مشکلاتی ایجاد کند. توصیه می شود که در روزهای گرم پرده ها را بکشید تا از شدت گرمای خانه کاسته شود.

12 علت خنک نکردن کولر گازی و راه حل رفع هر یک
12 علت خنک نکردن کولر گازی و راه حل رفع هر یک (با ویدئو)

چرا کولر گازی خنک نمی‌کند؟ این مشکل به نوع کولر گازی شما یا برند آن […]

9. عدم سرویس کولرگازی

بله، ممکن است که همه قسمت های کولرگازی تان را تمیز نگه داشته باشید اما طی یک زمان بندی مشخص (دو بار در سال ایده آل است) باید از یک فرد متخصص بخواهید که دستگاه را بررسی کند.

تکنسین می تواند همه قسمت های دستگاه را به خوبی بررسی کند، مشکلات احتمالی را ببیند و قبل از آنکه دیر شود، آنها را برطرف کند.

10. استفاده از سایز نامناسب کولرگازی

فرض کنید یک کولر گازی خانگی را در یک سوله 1000 متری نصب کرده اید، ظاهرا کولر هم بدون هیچ مشکلی در حال کار کردن است!

ولی مشکلی که وجود دارد این است که میزان هوای خنکی که از این کولر گازی تولید می شود نمی تواند این سوله 1000 متری را خنک کند.

به عنوان مثال، اگر شما دمای 18 را انتخاب کرده باشید تا زمانی که دمای هوای به 18 درجه نرسد موتور کولر گازی خاموش نشده و مدام کار می کند. این کار کردن مداوم علاوه بر اینکه مصرف برق را به شدت بالا می برد باعث استهلاک بسیار زیاد کولر گازی و بعد از مدتی سوختن کامل موتور خواهد شد.

با توجه به مثال بالا می توان گفت که در دو حالت احتمال خاموش شدن کولرگازی وجود دارد. اول اینکه کولر گازی به صورت مداوم روشن باشد و کار کند تا به صورت طببیعی دمای هوا به 18 درجه برسد و خاموش شود و دوم اینکه، موتور دستگاه بسوزد.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی

همه ما می دانیم که استفاده صحیح و نگهداری اصولی از همه لوازم خانگی تاثیر بسزایی در کارکرد بهینه آنها دارد. در مقابل اشتباهاتی که در حین استفاده از هر دستگاهی مرتکب می شوید، قطعا به ضرر جیب تان و رفاه و آرامش‌تان تمام خواهد شد.

از اشتباهات عنوان شده در این نوشتار اجتناب کنید و رقم صورت حساب برق مصرفی را کاهش و آرامش خانواده را افزایش دهید!

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

سلام.تشکر از بابت توضیحات مفیدتون🙏🙏

اسلامی
20 مرداد 1402

سلام طوری مشبک داخل پنل داخل اطاق کولر اینجانب متاسفانه درهنگام جابجایی مفقودشد
اسم کولر گری 30000 می باشد
اولا راهنمایی بفرمایید این طوری چقدرتاثیر دارد
دوم اینکه بفرمایید جایگزینش چیست
سوم اینکه کجا می توانم تهیه کن
باتشکر فراوان ازاطلاعت مفید شما

موسی شوش پاشا
3 خرداد 1401

سلام خسته نباشید شرمنده کولر گازی من سامسونگ ۲۴۰۰۰است ومتراژ ساختمان ۷۰ متر مربع میباشد بهترین درجه کولر چند باید تنظیم کنم ۱۶ خوبه یا۲۴ من شک دارم که هرچه درجه بالا تر باشه خنکی هم بیشتر میشه یا اگر درجه روی ۱۶ باشه خنکی کمتر میشه؟

جلال چگینی
3 خرداد 1401

    وقت بخیر کاربر گرامی
    تنظیم دمای محیط به خود شما بستگی دارد. 16درجه معمولا برای بیشتر افراد دمای پایینی محسوب می شود و احساس سرما می کنند. طبیعتا دمای بالاتر جهت آرامش بیشتر محیط، بهتر است.

    فرهاد محمدی
    21 خرداد 1401
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس