ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ (همراه با جدول)

انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ (همراه با جدول)

انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ، یکی از مسائل بسیار اساسی هنگام خرید این دستگاه است زیرا کولرهای گازی در سایزها و ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام مناسب فضاها و محیط‌هایی با متراژ خاصی هستند. به طوری که اگر ظرفیت کولر گازی کوچک‌تر از محیط باشد، قدرت خنک‌کنندگی نخواهد داشت و امکان آسیب دیدن آن هم وجود دارد. برعکس اگر ظرفیت دستگاه نسبت به محیط بزرگ‌تر باشد، مصرف برق به میزان زیادی بالا می‌رود که نهایتا باید هزینه‌های سنگین مصرف برق را پرداخت کنید.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

ظرفیت کولر گازی چگونه تعیین می‌ شود؟

یکی از موارد مهمی که در انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ باید مورد توجه قرار بگیرد، تعیین ظرفیت دستگاه است. به همین منظور برای این کار از واحد ظرفیت کولر گازی با عنوان BTU استفاده می‌کنند.

BTU مخفف اصطلاح British thermal units به معنای واحد بریتانیایی حرارت است. BTU نشان دهنده میزان تولید سرما در واحد زمان است.

از این رو هر چه این رقم بزرگ‌تر باشد، به معنای تولید سرمای بیشتری در واحد زمان است. بار سرمایشی BTU عددی است که محاسبه آن به عوامل متعددی بستگی دارد.

به همین منظور وقتی که قصد انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ محیط را دارید، به عدد btu که روی دستگاه نوشته شده است دقت کنید.

کدام معیارها برای انتخاب سایز مناسب کولر گازی اهمیت دارند؟

کدام معیارها برای انتخاب سایز مناسب کولر گازی اهمیت دارند؟

در انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ محیط، باید به معیارهایی توجه کنیم تا دستگاهی که انتخاب و خریداری می‌کنیم برای تولید سرمایش مناسب بوده و از اتلاف انرژی برق جلوگیری شود. همچنین بتواند به خوبی هوای خنک و مطبوعی را در محیط برای ساکنان ایجاد کند.

در ادامه به هر یک از این معیارها به طور مختصر اشاره شده است.

1. نوع آب و هوا

یکی از معیارهای مهم در انتخاب کولر گازی، نوع آب‌وهوای محیط است. به این منظور اگر محل زندگی شما آب و هوای گرم و خشکی دارد، استفاده از کولرهای گازی از نوع پیستونی گزینه مناسبی است.

این کولرها از قدرت خنک‌کنندگی بالاتری برخوردارند.

تعمیر تخصصی کولر گازی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

2. آفتاب‌گیر بودن محیط

محیط‌ها و فضاهایی که آفتاب‌گیر هستند، به دلیل گرم شدن، مسلما نیاز به کولری دارند که BTU آن بالاتر باشد. پس در کنار انتخاب کولر گازی براساس متراژ، باید به نورگیر بودن محیط توجه شود.

3. میزان تردد

میزان تردد یا رفت‌وآمد افراد عامل دیگری است که باعث می‌شود روی BTU کولر گازی تاثیر بگزارد. به عبارتی هر چه افراد بیشتر رفت‌وآمد کنند، باعث افزایش دما شده که باید دستگاهی خریداری کنید که ظرفیت btu آن بالاتر باشد.

پس در کنار انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ، باید به میزان تردد افراد هم توجه شود.

4. تعداد حاضرین در محیط

تعداد حاضرین در محیط

هر فردی که در محیط حضور دارد، به دلیل فعالیت و صرف انرژی، گرما تولید می‌کند. به طور متوسط به ازای هر نفر باید در حدود 700 BTU به ظرفیت کولر گازی باید افزوده شود.

بنابراین برای انتخاب کولر گازی به تعداد حاضرین در محیط یا ساکنین منزل هم توجه کنید.

5. تجهیزات و وسایل ایجاد گرما

در انتخاب کولر گازی باید به عامل تجهیزات و وسایلی که گرمازا هستند نیز توجه شود. زیرا با وجود این وسایل میزان BTU کولر گازی باید افزایش یابد.

وسایلی از قبیل اجاق گاز، آبگرمکن و ….. که در آشپزخانه استفاده می‌شود، در صورتی که باعث گرم شدن فضای مجاور آشپزخانه شود، باید BTU دستگاه هم افزایش یابد.

6. بلندی سقف

ارتفاع سقف محیط به طور استاندارد در حدود 3 متر است. از این رو در محاسبه مساحت محیط باید ارتفاع سقف هم در نظر گرفته شود. هر چه ارتفاع سقف از میزان 3 متر بیشتر باشد، باید btu کولر گازی هم افزایش یابد.

7. عایق بودن محیط

عایق بودن محیط

کولر گازی سیستمی ‌است که هوای گرم داخل محیط را می‌گیرد و پس از خنک کردن، مجددا به درون محیط می‌فرستد. از این رو اگر محیط از عایق‌بندی مطلوبی برخوردار نباشد، باعث تبادل هوای گرم و سرد بین داخل و خارج محیط می‌شود.

در این شرایط کولر گازی برای این که دمای هوای محیط را به میزان دلخواه ساکنان نگاه دارد، باید بیشتر کار کند که در این صورت نیاز به دستگاهی دارید که ظرفیت یا btu آن بالاتر باشد.

عایق بودن دیوارها، استفاده از پنجره‌های دوجداره، استفاده از درزگیرها و ….. از جمله اقداماتی است که به وسیله آنها می‌توان محیط را عایق‌بندی کرد.

8. تعداد درب و پنجره‌ های محیط

از دیگر معیارهایی که در انتخاب کولر گازی باید مورد توجه قرار گیرد، تعداد درب و پنجره‌هاست. به طوری که با افزایش تعداد درب و پنجره‌های محیط، تبادل گرمایی با محیط بیرون بیشتر شده که در این شرایط باید دستگاهی انتخاب شود که ظرفیت یا btu آن بالاتر باشد.

دلایل اهمیت انتخاب سایز کولر گازی بر اساس متراژ

دلایل اهمیت انتخاب سایز کولر گازی بر اساس متراژ

ممکن است در نگاه نخست این گونه تصور کنید که هر چه سایز کولر گازی بزرگ‌تر باشد، میزان سرمایش آن بیشتر شده و باعث مطبوع شدن بیشتر هوای محیط می‌شود. اما اگر دقیق‌تر به موضوع بنگریم این تصور نادرست است. زیرا بالاتر بودن ظرفیت و حجم کولر گازی، نمی‌تواند دلیلی بر افزایش بازدهی و تولید سرمایش بیشتر باشد.

از این رو در صورت نامتناسب بودن سایز کولر گازی با حجم محیط، نه تنها کولر گازی بازدهی مطلوبی نخواهد داشت، بلکه باعث افزایش مصرف برق می‌شود که هزینه‌های زیادی باید بابت آن پرداخت کرد.

به همین دلیل، انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ یکی از موارد بسیار اساسی در انتخاب و خرید این دستگاه است. در صورتی که انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ فضا صورت نگیرد، مشکلاتی از جمله:

  • بالا یا پایین رفتن بیش از حد دمای اتاق
  • عدم رطوبت‌گیری مناسب از محیط
  • بالا رفتن مصرف برق
  • خرابی‌های احتمالی کولر گازی

را به بار می‌آورد.

در مقابل، اگر دستگاهی که انتخاب می‌کنید، کوچک‌تر از متراژ محیط باشد و نتواند نیاز مصرف‌کننده را به طور مناسب رفع کند، ممکن است مشکلات دیگری ایجاد شود. از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کار کردن پی‌درپی کولر گازی کوچک، باعث خشکی بیش از حد اتاق یا منزل می‌شود.
  • به دلیل این که انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ محیط انجام نشده و دستگاه کوچک‌تر از حجم محیط است، باید دائما کار کند تا دمای محیط را تنظیم کند. در این شرایط روی دستگاه کمپرسور فشار زیادی وارد می‌شود که باعث خرابی‌های پی‌درپی شده، نیاز به انجام تعمیر کولر گازی را به دنبال خواهد داشت.
  • به دلیل این که کولر پی‌درپی هوای محیط را گرفته و خنک کرده و مجددا به محیط انتقال می‌دهد، مصرف برق در طول مدت استفاده بسیار افزایش خواهد یافت.
افزایش طول عمر کولر گازی با 5 نکته طلایی!
افزایش طول عمر کولر گازی با 5 نکته طلایی!

یکی از وسایل سرمایشی و گرمایشی پر کاربرد، کولر گازی است که اگر دچار خرابی […]

انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ فضا؛ چه سایزی برای متراژهای متفاوت مناسب است؟

انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ فضا؛ چه سایزی برای متراژهای متفاوت مناسب است؟

در این قسمت به بررسی سایزهای کولر گازی بر اساس btu با توجه به متراژ محیط پرداخته‌ایم. این داده‌ها در انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ می‌تواند کمک زیادی به ما کند.

ظرفیت کولرگازی براساس btuتوضیحات
ظرفیت 9000 btuدر انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ، ظرفیت 9000 btu برای طبقات نورگیر و پشت بام، تا 12 متر مربع و برای طبقات میانی و زیرین تا 15 متر مربع مناسب است.
ظرفیت 12000 btuظرفیت 12000 btu در انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ، برای طبقات نورگیر و پشت بام، تا 17 متر مربع و برای طبقات زیرین و میانی تا 25 متر مربع مناسب است.
ظرفیت 18000 btuاین میزان ظرفیت در انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ، برای طبقات رو به آفتاب و پشت بام، تا 25 متر مربع و برای طبقات میانی و زیرین تا 35 متر مربع کافی است.
ظرفیت 24000 btuظرفیت 24000 btu در انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ، برای طبقات نورگیر و پشت بام، تا 45 متر مربع و برای طبقات میانی و زیرین تا 55 متر کفایت می‌کند.
ظرفیت 30000 btuاین میزان ظرفیت در انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ، برای طبقات بالا و نورگیر تا متراژ 60 متر مربع و برای سایر طبقات تا متراژ 70 متر مربع مناسب است.
ظرفیت 36000 btuدر صورتی که کولر گازی ظرفیت 36000 btu را داشته باشد می‌تواند برای طبقات نورگیر و بالا تا 75 متر و برای طبقات میانی و زیرین تا 90 را جوابگو باشد.
ظرفیت 48000 btuظرفیت 48000 btu در انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ، برای واحدهایی که در طبقات بالا و نورگیر قرار دارد تا 95 متر مربع و برای سایر طبقات تا 120 متر مربع می‌تواند مناسب باشد.

داده های جدول زیر می‌تواند به شما در انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ کمک زیادی کند.

ظرفیت کولر گازی بر حسب btuطبقات میانی و همکفطبقات نورگیر و پشت بام
9000تا 15 متر مربعتا 12 متر مربع
12000تا 25 متر مربعتا 17 متر مربع
18000تا 35 متر مربعتا 25 متر مربع
24000تا 50 متر مربعتا 40 متر مربع
30000تا 60 متر مربعتا 40 متر مربع
32000تا 70 متر مربعتا 50 متر مربع
45000تا 75 متر مربعتا 60 متر مربع
60000تا 100 متر مربعتا 75 متر مربع
90000تا 150 متر مربعتا 110 متر مربع

کدام کولر گازی بهتر است؛ دیواری یا پنجره‌ای؟

کدام کولر گازی بهتر است؛ دیواری یا پنجره‌ای؟

یکی از سوالاتی که ممکن است خریداران به هنگام خرید کولر گازی برایشان ایجاد شود این است که کولر گازی دیواری بهتر است یا پنجره‌ای؟

در پاسخ به این سوال باید این دو مدل کولر گازی را با توجه به برخی معیارها مقایسه کنیم. توجه به این معیارها می‌تواند ما را در انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ محیط هم کمک کند.

1.قدرت خنک کنندگی کولر گازی

اولین معیار، قدرت خنک‌کنندگی دو دستگاه است. کولر گازی دیواری برای محیط‌های بزرگ‌تر مناسب است، اما کولر گازی پنجره‌ای برای محیط‌های کوچک‌تر با حجم کم همانند یک اتاق کارایی بیشتری دارد.

2. قیمت کولر گازی

از نظر قیمت، دستگاه‌های دیواری نسبت به مدل‌های پنجره‌ای قیمت بالاتری دارند.

3. مصرف برق

از نظر مصرف برق هم کولرهای گازی دیواری یا اسپلیت مصرف انرژی بیشتری دارند.

علت مصرف زیاد برق کولر گازی
۵ دلیل مصرف زیاد برق کولر گازی + راهکارهای کاهش مصرف

یکی از عوامل کلیدی در افزایش قبض برق، یک کولر گازی ناکارآمد است. قبض‌های بالای […]

4. میزان سر و صدای کولر گازی

میزان سر و صدای کولر گازی

معیار دیگر، سر و صدای ایجاد شده هنگام کار کردن است. کولرهای دیواری هنگام کار کردن سر و صدای بسیار کمی تولید می‌کنند. اما مدل‌های پنجره‌ای سر و صدای زیادی دارند.

5. فضای موردنیاز برای نصب کولر گازی

از نظر فضای مورد نیاز برای نصب هم کولرهای گازی اسپلیت یا دیواری به دلیل آن که از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند، فضای بیشتری نسبت به مدل‌های پنجره‌ای دارند.

6. هزینه سرویس و نگهداری کولر گازی

همچنین سرویس و نگهداری کولرهای دیواری نسبت به مدل های پنجره‌ای نیاز به اقدامات بیشتر بوده و هزینه بیشتری لازم دارد.

در مجموع می‌توان گفت اگر قصد خرید کولرگازی را دارید و بین دو مدل دیواری و پنجره‌ای تردید دارید، می‌توانیم بگوییم مدل‌های پنجره‌ای برای متراژ کوچک‌تر و مدل‌های دیواری برای محیط‌های با متراژ بزرگ‌تر مناسب‌تر است.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی

در این مقاله کوشش کردیم انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ را برای خوانندگان گرامی مورد بررسی قرار دهیم. چنانچه دیدید، ضروری است خریداران محترم به هنگام انتخاب کولر گازی حتما به متراژ محیط یا منزل خود و نیز ظرفیت کولر گازی دقت داشته باشند.

زیرا اگر انتخاب کولرگازی مطابق با متراژ محیط صورت نگیرد، بازدهی دستگاه افت خواهد کرد و ضمن افزایش مصرف انرژی، خرابی‌های پی‌درپی در دستگاه ایجاد خواهد شد که در این صورت باید هزینه‌های گزافی را بابت تعمیرات آن پرداخت کرد.

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس