ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
علائم سوختن کمپرسور کولر گازی؛ این 8 نشانه را نادیده نگیرید!

علائم سوختن کمپرسور کولر گازی؛ این 8 نشانه را نادیده نگیرید!

یکی از قطعات اصلی کولر گازی، موتور یا کمپرسور است که در صورت خرابی یا وجود مشکل در آن، ممکن است دستگاه عملکرد درستی نداشته باشد یا اصلا روشن نشود. از مهم‌ترین علائم سوختن موتور کولر گازی می‌توان به باد گرم، بالا رفتن غیرعادی قبض برق، پریدن فیوز پس از روشن کردن دستگاه و … اشاره کرد. در این مقاله نشانه های سوختن کمپرسور کولر گازی بیان شده است.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

نشانه های سوختن کمپرسور کولر گازی

نشانه های سوختن کمپرسور کولر گازی

برخی مواقع ممکن است سیم پیچ موتور کمپرسور سوخته یا باز شده باشد یا بدنه فولادی پوسته موتور اتصال کوتاه کرده باشد. اگر موتور به هر یک از این دو دلیل سوخته باشد، باید تعویض شود. وقتی کمپرسور کولر گازی دیگر نتواند فشارهای مناسبی ایجاد کند، حتی اگر موتور الکتریکی آن نسوخته باشد، باز هم باید کمپرسور تعویض شود.

از علائم سوختن موتور کولر گازی می توان به موارد زیر اشاه کرد:

  1. روشن نشدن کمپرسور
  2. باد گرم کولر گازی
  3. پریدن فیوز پس از روشن کردن کولر گازی
  4. تکان خوردن یونیت بیرونی هنگام شروع به کار
  5. سر و صدای زیاد یونیت بیرونی کولر گازی
  6. نشت در اطراف یونیت بیرونی
  7. کاهش جریان هوا
  8. بالارفتن غیر عادی قبض برق

وقتی کمپرسور کولر گازی خراب می شود، درست کردن آن معمولا هزینه بر است تا جایی که ممکن است شما مجبور شوید کل سیستم را تعویض کنید.

بنابراین حق دارید که نگران باشید. وقتی مشکوک به خراب شدن کمپرسور یا موتور کولرگازی خود هستید، بلافاصله مشکل خود را با یک تعمیرکار متخصص کولر گازی درمیان بگذارید.

نشانه های تعویض کولر گازی

علائم سوختن موتور کولر گازی و نحوه رفع مشکل

اگر کولر گازی شما به درستی کار نمی‌کند یا باد گرم می‌زند ممکن است یکی از قطعات آن دچار ایراد شده باشد. یکی از قطعات اصلی کولر گازی موتور یا کمپرسور است که در صورت آسیب، در عملکرد اصلی دستگاه اختلال ایجاد می کند.

برخی از نشانه‌های سوختن یا نیم سوز شدن موتور (کمپرسور) کولر گازی در ادامه بیان شده است.

تعمیر تخصصی کولر گازی خود را به کاراباما بسپارید پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

1. کمپرسور کولر گازی روشن نمی شود

کمپرسور کولر گازی روشن نمی شود

مشکل به این صورت بروز می‌کند که محیط و فضای اتاق بسیار گرم است و کولر نمی‌تواند به دمای تنظیم شده برسد. وقتی یونیت داخلی کولر خود را بررسی می‌کنید، به نظر می‌رسد فن به خوبی کار می‌کند. اما زمانی که یونیت خارجی را چک می‌کنید، در حالی که صدای فن شنیده می‌شود، به نظر می‌رسد که کمپرسور اصلا کار نمی‌کند.

بررسی و عیب یابی کمپرسور کولر گازی امری تخصصی بوده و می بایست توسط تکنسین متخصص انجام شود.

2. باد کولر گازی گرم است

اگر به نظر می‌رسد کندانسور در حال کار است اما سیستم در حال دمیدن هوای گرم است، این مورد نیز می‌تواند از علائم سوختن موتور کولر گازی باشد. کمپرسوری که دچار مشکل است نمی‌تواند مبرد را از طریق سیستم پمپ کند و در نتیجه قدرت خنک کنندگی به شدت افت می کند.

3. پس از روشن کردن کولر گازی، فیوز می پرد

پس از روشن کردن کولر گازی، فیوز می پرد

اگر پس از روشن کردن کولر گازی، کلید مینیاتوری و فیوز می‌پرد، این می‌تواند نشانه مهمی باشد که باید به آن توجه کنید و مجددا به روشن کردن سیستم ادامه ندهید! فیوز کولر وظیفه خود را انجام داده و از شما در برابر خطر احتمالی آتش سوزی و آسیب بیشتر به کولر محافظت می‌کند.

این اتفاق معمولا زمانی می افتد که همزمان تعداد زیادی از لوازم خانگی برقی با هم کار می‌کنند و این امر باعث فشار بیش از حد به سیستم می شود.

  • اگر یونیت بیرونی کولر شما همواره برق را از دست داده و مدار را قطع می کند، ممکن است به این معنی باشد که کمپرسور در شرف خراب شدن است.
  • در چینن مواقعی از نشانه‌های سوختن کمپرسور کولر گازی این است که کمپرسور بیش از حد گرم می‌شود و برای انجام کار خود به انرژی خیلی زیادی نیاز دارد.
نکته

وقتی برای روشن کردن مجدد کولر گازی به سراغ جعبه فیوز می روید، به یاد داشته باشید که داغ بودن فیوز نشانه خوبی نیست و باید بلافاصله با تکنسین متخصص کمک بگیرید.

4. یونیت بیرونی هنگام شروع به کار تکان می خورد

اگر هر بار که کولر را روشن می‌کنید متوجه تکان خوردن یونیت بیرونی می‌شوید، احتمالا کمپرسور به سختی استارت می‌خورد. به این معنی که کمپرسور در روشن شدن مشکل دارد.

این اتفاق اغلب از نشانه‌های وجود مشکل در موتور یا کمپرسور کولر گازی است.

5. یونیت بیرونی کولر گازی سروصدای زیادی ایجاد می کند

یونیت بیرونی کولر گازی سروصدای زیادی ایجاد می کند

هنگامی که در کنار یونیت بیرونی اسپیلت ایستاده اید، از شخصی در خانه خود بخواهید که اسپلیت را روشن کند. اگر همه چیز به درستی کار کند، کولر بدون مشکل شروع به کار می‌کند و شما قادر خواهید بود صدای عملکرد درست کمپرسور و فن کمپرسور را بشنوید.

اگر یونیت بیرونی شروع به لرزش کند یا صدایی جیغ مانند، کلیک و به طور کلی هر صدای غیر عادی ایجاد کند، این می‌تواند از علائم سوختن موتور کولر گازی باشد.

این نشانه سوختن کمپرسور کولر گازی می‌تواند به دلیل خرابی اجزای الکتریکی یا حتی یک موتور فن که از جای خود خارج شده و داخل واحد کندانسور لق می‌زند، رخ دهد.

با این وجود، باید قبل از وارد آمدن فشار بیشتر روی سیستم و سوختن کمپرسور، آن را برطرف کنید.

بررسی 10 صدای رایج کولر گازی: علت چیست؟
بررسی 10 صدای رایج کولر گازی: علت چیست؟

علت صدای کولر گازی به طور کلی علت صدای کولر گازی می ‌تواند مربوط به هر یک […]

6. اطراف یونیت بیرونی نشتی وجود دارد

رطوبت یا چاله‌های پر از آب نزدیکی سیستم یونیت بیرونی کولر گازی می‌تواند نشان دهنده نشت مبرد باشد. این مسئله می‌تواند یک مشکل خطرناک برای سلامتی شما باشد.

برخی از مشکلات مرتبط با نشت مبرد شامل تحریک چشم، حالت تهوع، سرفه و سردرد است. در صورت مشاهده نشتی باید سریعا از یک متخصص کمک بگیرید.

همچنین نشتی در کنار یونیت شما ممکن است نشانه وجود یک لوله تخلیه مسدود یا شکسته باشد، به این معنی که لوله دیگر نمی تواند آب را تخلیه کند.

چنین مشکلی جدی نیست، اما اگر آن را برطرف نکنید، می‌تواند منجر به مسائل جدی‌تری مانند زنگ زدگی یا کپک زدن و حتی سوختن موتور کولر گازی شود.

افزایش طول عمر کولر گازی با 5 نکته طلایی!
افزایش طول عمر کولر گازی با 5 نکته طلایی!

یکی از وسایل سرمایشی و گرمایشی پر کاربرد، کولر گازی است که اگر دچار خرابی […]

7. کاهش جریان هوا از علائم سوختن موتور کولر گازی

کاهش جریان هوا نشانه دیگری از خرابی موتور کولر گازی است. در حقیقت، این یکی از بهترین علائم هشدار دهنده در مراحل اولیه است.

  • ممکن است کمی سخت باشد، اما دست خود را نزدیک دریچه قرار دهید تا جریان هوا را احساس کنید.
  • اگر ضعیف به نظر می‌رسد و آنطور که باید خنک نیست، مشخص می شود که مشکل از کمپرسور است.
  • اگر صدای کولر گازی خود را شنیدید، دست خود را به سمت دریچه بگیرید.
  • اگر احساس نمی‌کنید هوا به داخل اتاق پرتاب می‌شود، احتمالا نشان دهنده وجود مشکلی در کمپرسور یا موتور اسپیلت است.

8. قبض برق غیرعادی بالا رفته است

قبض برق غیرعادی بالا رفته است

این نشانه معمولا همان موردی است که شما با دیدن قبض برق خود به سرعت متوجه می‌شوید! به طور کلی کولر گازی یکی از گرانترین و پرمصرف ترین لوازم خانگی برقی است.

اما گاهی ممکن است قبض برق بالا، مصرف غیر عادی و فراتر از ماه های گذشته را نشان دهد که این خود می تواند نشانه وجود مشکل در کمپرسور باشد.

اگر کمپرسور مجبور باشد به هر دلیلی برای خنک کردن محیط بیشتر کار کند، علاوه براینکه ممکن است فشار زیادی به آن وارد شود، مجبور است برای رساندن دمای خانه به دمای تعیین شده انرژی برق بیشتری مصرف کند و این به معنی افزایش هزینه برق مصرفی منزل شما است.

تنظیم بهترین درجه برای کولر گازی و کاهش مصرف برق دستگاه
تنظیم بهترین درجه برای کولر گازی و کاهش مصرف برق دستگاه!

در این مقاله در رابطه با تنظیم بهترین دما برای گرمایش و سرمایش کولر گازی […]

علائم سوختن موتور کولر گازی پنجره ای

با وجود تفاوت ویژگی‌های کولر گازی پنجره ای و اسپیلت، خیلی از مشکلاتی که ممکن است باعث ایجاد مشکل در عملکرد درست کولر گازی شما شود بین این کولرها مشترک است.

در مورد علائم سوختگی موتور کولر گازی پنجره ای نیز می توان گفت تقریبا نشانه های مشابه ای با علائم سوختن موتور اسپلیت دارد.

همان طور که پیش‌تر بیان کردیم، روشن نشدن کمپرسور، پرتاب باد گرم، پریدن فیوز کولر، سروصدای غیر عادی، نشت گاز کولر و افزایش هزینه قبض برق نیز می‌تواند در مورد کولر گازی پنجره ای صدق کند و هشدار جدی برای نشان دادن علائم سوختن موتور دستگاه باشد.

چگونه از آسیب به موتور کولر گازی جلوگیری کنیم؟

چگونه از آسیب به موتور کولر گازی جلوگیری کنیم؟

اگر موتور کولر گازی آسیب ببیند ممکن است شما را متحمل صرف هزینه های سنگین برای تعمیرات کند. با در نظر گرفتن موارد زیر می توانید از آسیب به کمپرسور کولر گازی جلوگیری کرده و همچنین موجب افزایش عمر مفید دستگاه شوید.

  • کولر گازی را حداقل یک بار در سال سرویس کنید.
  • هنگام خرید کولر گازی به متراژ محیط و ظرفیت دستگاه توجه داشته باشید.
  • کولر گازی در مکان درست و به دور از نور مستقیم خورشید نصب کنید.
  • فیلتر کولر گازی را حداقل هر شش ماه یک بار تمیز کنید.
در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی

اگر هر یک از این نشانه‌ها را در کولر گازی خود مشاهده کردید، آن ها را جدی بگیرید و راحت از کنار آن نگذرید، چرا که نادیده گرفتن این علائم می‌تواند باعث بروز آسیب های جدی تر و جبران ناپذیر برای کولر شما شود. فورا کولر خود را خاموش کنید و با یک مرکز تعمیرات کولر گازی برای بازدید کولر خود توسط یک تکنسین حرفه ای و باتجربه تماس بگیرید.

سوالات متداول
1از کجا بفهمیم موتور کولر گازی سوخته است؟
2چگونه از آسیب به کمپرسور جلوگیری کنیم؟
3چرا با روشن کردن کولر گازی، فیوز می پرد؟

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

علت سوختن سر فیشهای کمپرسور چیه ؟بخاطرر نیم سوز شدن موتورشه؟

علی
31 مرداد 1400

سلام.ممنون از سایت خوبتون،میزان تززیق روغن به کمپرسور ۱۸ هزار روتاری سامسونگ چقدر باید باشد؟نوع روغن رو هم بگید لطفا

علی
1 مرداد 1400

کولرگازی پنجره ای گری فن درست کارمیکنه اما میزنی رو کمپرسور میاد بره زیر بار امانمیتونه یه صدایی میده همزمان برق خونه نوسان پیدامیکنه کمپرسورش سوخته؟؟؟

اکبر
13 تیر 1400

    سلام دوست عزیز
    اگر دستگاهتون نیاز به سرویس یا تعمیر داره می تونید با کاراباما (خط 02158406) تماس بگیرید و درخواست اعزام حرفه ای ترین متخصصان برای تعمیر و سرویس دستگاهتون رو ثبت کنید.
    ما در کنارتون هستیم

    نسیم اسلام پور
    13 تیر 1400

      سلام مهندس من یک کولرگازی پنجره ای دارم ۲یا۳روز درابتدای استارت مخام روشن کنم خاموش میشودکل خونه هم خاموش میشود اول احساس کردم برق ضعیفه چون ترانس برق دارم ضعیف نیست لطفا راهنمایی بفرماییدازطریق تلگرام متشکرم

      حسین پاغوش
      16 تیر 1400

      سلام دوست عزیز
      شما می تونید با کاراباما (خط 02158406) تماس بگیرید و درخواست اعزام حرفه ای ترین متخصصان برای تعمیر دستگاهتون رو ثبت کنید.
      ما در کنارتون هستیم

      نسیم اسلام پور
      17 تیر 1400

با سلام امروز اسپیلت یه دفع خاموش شد ولی پنل داخل کار میکند .چکار باید کرد

حکمت زاده
13 تیر 1400

    سلام دوست عزیز
    اگر دستگاهتون نیاز به سرویس یا تعمیر داره می تونید با کاراباما (خط 02158406) تماس بگیرید و درخواست اعزام حرفه ای ترین متخصصان برای تعمیر و سرویس دستگاهتون رو ثبت کنید.
    ما در کنارتون هستیم

    نسیم اسلام پور
    14 تیر 1400

باسلام کولر گازی پنجره‌ای دیشب روشن بود و کار میکرد حالا صبح می بینم از کارافتاده،نه فن روشن میشه و نه کمپرسور ،اصلا چراغ سبز کولر هم روشن نمیشه

اردلان کزازی
25 فروردین 1400
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس