ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
بررسی 10 صدای رایج کولر گازی: علت چیست؟

بررسی 10 صدای رایج کولر گازی: علت چیست؟

کولر گازی‌های امروزی بسیار آرام‌تر و کم صداتر از کولر گازی‌های قدیمی هستند. کولر گازی‌ها با بازدهی بالا از تکنولوژی کاهش صدا و کمپرسورهای اینورتر استفاده می‌کنند تا میزان صدا را زیر ۵۵ دسی بل نگه دارند. دقت کنید که نادیده گرفتن صداهای غیرعادی کولر گازی می‌تواند مسائل جزئی را به هزینه‌های زیاد تبدیل کند. بنابراین بهتر است هر چه سریع‌تر علت صدای کولر گازی را بررسی و مشکلات آن را برطرف کنید.

 

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

علت صدای کولر گازی

به طور کلی علت صدای کولر گازی می ‌تواند مربوط به هر یک از موارد زیر باشد:

  • آسیب دیدن مجاری و لوله‌های ظریف
  • مسدود شدن فیلترهای هوا
  • خرابی بلبرینگ و تسمه‌ها
  • مشکلات الکتریکی
  • مشکلات مربوط به فن
  • آسیب دیدن کویل
  • قطعات شل شده

انواع صدای کولر گازی و دلیل آن

علت صدای کولر گازی و معنای آن

بهتر است به خوبی به نوع سر و صدایی که از کولر خود می‌شنوید گوش دهید سپس با توجه به نوع صدا و اینکه آیا این صدا را از پنل بیرونی کولر گازی می‌شنوید یا اینکه علت صدا از پنل داخلی است، دلایل بروز آن را مطالعه کنید.

در ادامه انواع صداهایی که ممکن است از کولر گازی شنیده شود، مورد بررسی قرار گرفته است:

1. صدای سوت و ناله مانند

این صداهای آزاردهنده می‌توانند مشکلات جریان هوا را نشان دهند. در ادامه برخی از مواردی که علت صدای زیاد کولر گازی است بیان شده است:

علت صدای سوت از کولر گازیتوضیحات
لوله ها و تجهیزات نامناسب سیستم کولر گازیاگر کولر گازی قدیمی است و چند بار آن را سرویس و تعمیر کرده‌اید، ممکن است قطعاتی که تعویض شده‌اند با هم سازگاری لازم را نداشته باشند. به عنوان مثال ممکن است مجاری کانال‌کشی برای عبور هوا از سیستم، بسیار کوچک باشند که در نتیجه می‌تواند باعث ایجاد صدای سوت مانند از دریچه‌های کولر گازی شود.
داکت های آسیب دیدهبا گذشت سال‌ها، ایجاد شکاف و نشتی در داکت‌ها امری طبیعی است. هوا می‌تواند از طریق روزنه‌ها اصطلاحا فرار کند و صدای سوت مانندی تولید کند.
فیلترهای مسدود شدهفیلترهای هوا که برای جذبگرد و غبار و سایر ذرات و آلودگی‌ها طراحی شده اند، به مرور زمان پر می‌شوند. پر شدن ظرفیت فیلترها می‌تواند جریان هوا را مسدود کند و علت صدای کولر گازی باشد. با تمیز کردن فیلترهوای کولر گازی می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید.

2. صدای لرزش و تکان خوردن از کولر گازی

صدای تکان خوردن معمولا از قسمت‌های شل شده کولر گازی شنیده می‌شود. قسمت‌هایی از سیستم که متحمل حرکت زیادی می‌شوند مانند موتور ها ممکن است به مرور زمان شل شوند. البته داکت‌ها نیز ممکن است شل شوند.

  • همچنین علت صدای زیاد کولر می‌تواند شل شدن یک یا چند پیچ در پنل‌های کولر گازی باشد که باید با استفاده از پیچ گوشتی پیچ‌های شل شده را دوباره سر جای خود محکم کنید.
  • اگر یکی از پیچ‌های نصب باز شده باشد، احتمالا یونیت خارجی کولر گازی شما به درستی در پایه بتنی خود قرار نمی‌گیرد و دچار لرزش، تکان خوردن و ایجاد سروصدا می‌شود.
تعمیر تخصصی کولر گازی خود را به کاراباما بسپارید پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

3. صدای کوبش یا بنگ مانند کولر گازی

صدای کوبیدن در کولر گازی علامت مشخصی است که نشان می‌دهد داخل کمپرسور کولر گازی قطعه شل شده یا شکسته وجود دارد. یک میله اتصال، پین پیستون یا میل لنگ (درون کمپرسور کولر گازی) یا نامتعادل بودن بلوور داخلی می‌تواند علت صدای کمپرسور کولر گازی باشد.

4. علت صدای جیغ مانند یا صدای جیر جیر کولر گازی

علت صدای جیغ مانند یا صدای جیر جیر کولر گازی

به طور کلی شنیدن صدای جیغ کولر گازی (مانند سایش دو تکه فلز روی هم) یا صدای جیر جیر کولر گازی می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • معیوب بودن کمپرسور
  • معیوب بودن موتور فن بیرونی
  • معیوب بودن موتور بلوور

البته پیدا کردن علت صدای جیغ اسپلیت، بستگی به محلی دارد که صدا را از آنجا می شنوید.

 صدای جیغ بلند از پنل بیرونی کولر گازی

خراب شدن کمپرسور: اگر موتور داخل کمپرسور خراب شود می‌تواند صدای بلند جیغ مانندی ایجاد کند.

خراب شدن موتور فن: پنل بیرونی کولر گازی دارای یک فن است که به دفع گرما از مبرد کمک می‌کند. وجود مشکل در این موتور فن می‌تواند علت صدای پنل بیرونی کولر گازی هنگام کارکردن باشد.

علائم سوختن کمپرسور کولر گازی؛ این 8 نشانه را نادیده نگیرید!
علائم سوختن کمپرسور کولر گازی؛ این 8 نشانه را نادیده نگیرید!

نشانه های سوختن کمپرسور کولر گازی برخی مواقع ممکن است سیم پیچ موتور کمپرسور سوخته […]

صدای جیغ بلند از پنل داخلی کولر گازی

احتمالا مشکل از موتور فن بلوور است. فن بلوور وظیفه دارد هوای گرم خانه را خنک کند و سپس هوای سرد را دوباره به داخل منزل هدایت کند. بلبرینگ‌های روغن کاری نشده یا آسیب دیدن و لغزش تسمه‌های بلوور از جای خود می‌تواند علت صدای جیر جیر کولر گازی باشد.

5. صدای وزوز کولر گازی

صدای وزوز کولر گازی

اغلب اوقات صدای وزوز کولر گازی ناشی از بروز مشکل الکتریکی است. مشکلات متداول الکتریکی کولر شامل موارد زیر است:

  • از کار افتادن موتور
  • اشکال در سیم کشی کولر گازی
  • معیوب شدن خازن کولر گازی
  • معیوب شدن کمپرسور
  • جرقه زدن کولر گازی (وقتی جریان الکتریکی از مسیر مورد نظر اصطلاحا فرار می‌کند، باعث ایجاد جرقه می‌شود.)
  • گاهی اوقات نیز علت صدای وزوز کولر گازی می‌تواند مربوط به قطعات شل شده و لوله‌های مبرد باشد.

6. صدای کلیک کولر گازی

صدای کلیک کولر گازی ممکن است به دلیل مشکلات مختلف در دستگاه شنیده شود. بستگی به این دارد که کجا و چه زمانی صدای کلیک را می‌شنوید.

  •  اگر هنگام کار کولر گازی صدای کلیک را می‌شنوید می‌تواند به این معنا باشد که یک جسم کوچک درون فن بلوور کولر قرار گرفته است، بنابراین هنگام چرخش آن، شی با فن برخورد می‌کند.
  •  اگر هنگام شروع به کار کولر صدای کلیک را می‌شنوید (اما کولر شروع به کار نمی‌کند)، این موضوع معمولا نشان دهنده وجود مشکل برق در ترموستات، کمپرسور یا خازن است.
  • همچنین برخی مواقع شنیدن صدای کلیک کولر گازی یا اسپلیت به این معنا است که رله سیستم خراب شده یا کنتاکتورها از کار افتاده‌اند.

7. صدای هووم کولر گازی

صدای هووم کولر گازی

برای اینکه فن اسپیلت یا کولر گازی به درستی کار کند باید مرتبا آن را سرویس و تمیز کنید. اگر صدای هووم مانندی از اسپلیت خود می‌شنوید، کولر شما نیاز به تمیز کاری دارد.

فرسوده شدن اجزا و قطعات فنی کولر گازی، مشکلات موتور فن و پره‌های خم شده یا تعویض شده کویل نیز می‌تواند باعث ایجاد صدای هوم کولر گازی شود.

8. صدای هیس مانند کولر گازی

اگر صدای هیس مانند از یونیت کولر گازی خود می‌شنوید، فورا کولر را خاموش کنید. این صدا می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • نشت داکت یا لوله‌ها
  • خرابی شیر انبساط
  • قرار نگرفتن فیلتر هوا به درستی در جای خود
  • نشت مبرد
  • صدای هیس اسپلیت ممکن است نشان دهنده فشار داخلی زیاد درون کمپرسور نیز باشد.
نکته

نشت مبرد اغلب به دلیل عدم سرویس به موقع کولر گازی و نگهداری صحیح از آن ایجاد می‌شود. اگر کویل‌ها به طور مرتب تمیز نشود دچار خوردگی می‌شوند و در نتیجه سوراخ‌های کوچک و ترک‌هایی روی آنها ایجاد می‌شود که باعث نشت مبرد خواهد شد. برای جلوگیری از بروز این مشکل، حتما به صورت دوره‌ای و سالانه اقدام به سرویس کولر گازی خود کنید.

9. صدای کار کردن مداوم کمپرسور کولر گازی

صدای کار کردن مداوم کمپرسور کولر گازی

وجود مشکل در کویل‌های کولر گازی ممکن است منشاء سر و صدای آن باشد. اگر پره‌های کویل با گرد و غبار و آلودگی مسدود شوند، سیستم شما کارایی کمتری دارد و در نتیجه برای رسیدن به دمای تنظیم شده، کمپرسور یا موتور کولر گازی دائما در حال کار است. اگر به موقع به این مشکل رسیدگی نکنید می‌تواند باعث خرابی بیشتر در دستگاه شود.

حتی اگر شما این صدا را از پنل داخلی کولر گازی می‌شنوید، حتما پنل بیرونی را نیز بررسی کنید.

  • گیر کردن شاخ و برگ و زباله‌های دیگر در فن یونیت کندانسور یا پنل بیرونی اتفاق غیر معمولی نیست
  • اطمینان حاصل کنید که این ناحیه با زباله یا شاخ و برگ مسدود نشده باشد.

10. طراحی ضعیف سیستم

آیا از زمان نصب کولر گازی با هر بار روشن و خاموش کردن، کولر شما سر و صدای زیاد ایجاد می‌کند؟ در این صورت ممکن است اسپلیت برای فضای شما بسیار بزرگ باشد یا اینکه ممکن است مجهز به تکنولوژی کاهش صدا با کیفیت بالا نباشد.

خیلی از مواقع صدای کولر گازی شما فراتر از یک مزاحمت ساده است و این موضوع می‌تواند از نظر ناکارآمدی عملیاتی برای شما هزینه در بر داشته باشد. با سرویس به موقع کولر گازی می‌توانید از بروز بسیاری از مشکلات از جمله مشکلات مربوط به سر و صدای کولر گازی خود و همچنین پرداخت هزینه‌های گزاف در گرمترین روزهای تابستان جلوگیری کنید.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی

اگر هنگام کارکرد عادی صداهای غیر معمولی از کولر گازی خود می شنوید آنها را جدی بگیرید. زیرا این موارد می تواند نشانه وجود نقص فنی در دستگاه باشد. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به کولر گازی حتما در زمان مناسب برای تعمیر آن اقدام کنید.

سوالات متداول
1چرا کولر گازی صدای لرزش یا تکان خوردن می دهد؟
2علت صدای جیغ بلند از پنل بیرونی کولر گازی چیست؟
3علت صدای وزوز کولر گازی چیست؟

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

کولرم هنگام خاموش کردن صدای ناهنجاری از موتورش میاد میخواستم علتش رو متوجه بشم

اکبرجمالپور
21 شهریور 1400

    سلام دوست عزیز
    شما می تونید با کاراباما (خط 02158406) تماس بگیرید و درخواست اعزام حرفه ای ترین متخصصان برای تعمیر دستگاهتون رو ثبت کنید.
    ما در کنارتون هستیم

    نسیم اسلام پور
    22 شهریور 1400

با سلام. ما یک کولر گازی 24000 مارک گری داریم. تو خونه قبلی لوله گاز مبرد مستقیم از کمپرسور به پنل متصل بود و دستگاه هیچ مشکلی نداشت. سه ساله به خونه ی جدید اومدیم. با جوشکاری لوله ی مبرد پنل رو به لوله کشی واحد وصل کردن و کمپرسور هم رفت تو تراس. ضمنا لوله ی واحد مخصوص کولر 32000 بود و بنابراین با انبردست لوله ی واحد رو تنگ کردند و به لوله ی 24000 خود کولر جوش دادند. تابستونها در وضعیت سرمایش هیچ مشکلی نداریم. ولی زمستون که وضعیت گرمایش رو شروع میکنیم بعد از چند دقیقه پنل صدای وزوز میده. در پنل رو فشار میدم صدا کم میشه. اما هنوز داخل پنل صدای وزوز وجود داره. بنابراین از خیرش گذشتیم و اصلا از گزینه ی گرمایش استفاده نمی کنیم. امسال تابستون سرویسکار اومد و تمیز کرد و گاز هم زد. ولی مشکل صدا در گرمایش حل نشد. به نظر شما مشکل از کجاست؟ چطور میشه قسمت بلبرینگها رو روغنکاری کرد؟

آرش ایرانی
13 دی 1399

درود اسپلیت اجنرال ۲۴۰۰۰ بعد از سرویس صدای سوت میدهد فقط وقتی روی کمپرسور میره صدا میده وقتی رو فن هست نرماله، قبل از سرویس صدا نمیداد، سرویس کار گفت صدا از روغن کمپرسور هست بعد از ۲-۳ روز درست میشه! ممکنه؟ روغن که نرفته توش ولی حدس میزنم شاید موقع شستن پنل اب رفته باشه این ممکنه؟ ایا روشن کنم مشکل نداره؟ لطفا راهنمایی کنید

سامان
2 مهر 1399

با سلام من یک کولر اسپلیت هیتاچی دارم که نصب هست موتور فن موقع استارت از داخل صدای وز وز می دهد. الان هم کلا با کنترل روشن نمی شود. راهنمایی کنین لطفا ممنون

کامبیز جناب
14 فروردین 1399

    سلام
    من کولر اجنرال سی هزار خریدم و تازه نصب کردم فقط دو مهره ای که پنل داخل داره عوض کردم
    کولر صدای سوت میده، خواستم ببینم دلیلش چی می‌تونه باشه و مشکلی برای کولر ایجاد نمیکنه؟

    دانیال بهوندی
    6 اردیبهشت 1400

با سلام و عرض خسته نباشید
چند روز پیش یه کولر gree 36000 گری مدل gmatic خریدم وقتی که کولر از حالت فن خارج میشه و میره تو سرویس، موتور بیرونی یه صدای تقه بلند میده و بعد از پنل داخل صدایی مثل نشت گاز میاد و بعد چند ثانیه کولر شروع بکار میکنه. میخواستم ببینم دلیلش چیه؟

محمد امینی
12 خرداد 1398

    اون صدای داخل مربوط به فشار گازی هست که از کمپرسور وارد پنل میشه و اون صدای بیرون مال کنتاکتور هستش که وصل میکنه. کولر گری شما مشکلی نداره و عادیه

    احسان
    26 خرداد 1398

      سلام خسته نباشید
      مشکل کولر من هم همینه ( تراست اسپلیت ۳۰۰۰۰) و در مقایسه با کولر همسایم (گری اسپلیت ۳۰۰۰۰) صدای تقه کولر من خیلی بلندتره.
      جوری که انکار با چکش میزنی به بدنه کمپرسور

      سیدمرتضی شریف موسوی
      6 شهریور 1399

سلام وقت بخیر
۲ماه پیش کولر گازی وسپونت ۳۰۰۰۰خریدم ک در ۲۰روز اول باگرمای کولر پس از مراجعه سرویس کار مشخص شد از لوله اصلی گاز نشت داده و تمام گاز کولر خارج شده و پس از گازگیری مجدد دیگه سرمای قبل و اصلا نداره و سرویس کار بامراجعه عنوان کرد ک گاز کولر فول هستش اما سرمای قبل و نداره و موتور بیرونی کولر هم صدای بلند و لرزش داره
لطفا راهنمایی کنید
میثم آبادان

میثم ماه ثانی
23 تیر 1397

درود بر شما
کولر وست پوینت 30 هزار تازه خریدم اما پنل بیرونی صدای زیادی داره،
در صورتی که همسایه مون با هم نصب کردیم
اما کولرآنها صدا نداره. مشکل کولر ما چیه؟
با تشکر

حمید راستی پور
28 اردیبهشت 1397
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس