ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
با این دو روش پکیج را رسوب گیری کنید!

با این دو روش پکیج را رسوب گیری کنید!

دلیل عملکرد سنگین و تمام وقتی که پکیج دارد، انتظار افت عملکرد یا بروز مشکل در آن کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. با این حال با سرویس به موقع پکیج و انجام برخی راهکارهای مراقبتی می‌توانید تا حد زیادی به افزایش عمر دستگاه و بهبود عملکرد آن کمک کنید. یکی از این راهکارها، رسوب گیری پکیج است. در این مقاله، علت رسوب گرفتن پکیج و همین طور راهکارهای پیشگیری از جرم و رسوب گرفتن پکیج در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

آنچه در ادامه به عنوان نحوه رسوب گیری پکیج و رادیاتورها خواهید خواند، رویه ای کلی است که صرف نظر از برند پکیج شما جوابگو بوده و کاربردیست.

بنابراین می‌توانید از این مقاله برای رسوب زدایی پکیج ایران رادیاتور، ایساتیس، آریستون، فرولی و… استفاده کنید.

علت تجمع جرم و رسوب در پکیج

تجمع رسوب یا جرم در پکیج، به دلیل وجود سختی بالای آب، املاح و ترکیباتی که تمایل به ته نشینی دارند و لوله های نامناسب و لوله کشی غیر استاندارد سیستم پکیج به وجود می آید.

زمانی که ترکیبات کلسیم، منیزیم، سدیم و… موجود در آب با مولکول‌های فلزی مبدل یا لوله واکنش می‌دهند، تشکیل رسوب داده و ته نشین می‌شوند که موجب انسداد مسیر عبور آب موجود در سیستم پکیج می‌شود.

این اتفاق یکی از موارد رایج در رابطه با پکیج‌های دیواری و رادیاتورها است و می‌تواند مشکلاتی را برای آنها به وجود آورد و حتی مجبورتان کند از خدمات تعمیرات پکیج راهنمایی بگیرید.

تعمیر تخصصی پکیج خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

چه زمانی باید پکیج را رسوب زدایی کنیم؟

گاهی تجمع رسوب در پکیج دیواری به حدی می‌رسد که سبب عدم کارکرد صحیح دستگاه می‌شود. زمانی که رسوب زدایی پکیج و رادیاتورها لازم باشد، نشانه هایی را در سیستم می‌توان مشاهده کرد.

از قبیل این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییرات و نوسانات دمایی آب گرم مانند سرد گرم شدن آب پکیج
  • افت فشار آب گرم در شیرهای خروجی
  • طولانی شدن زمان گرم شدن آب در مقایسه با گذشته
  • افزایش فشار پکیج
  • افت بازده حرارتی رادیاتورها و سرد ماندن قسمتهایی از آن
  • سر و صدای پکیج و تق تق کردن آن

نحوه رسوب گیری پکیج

نحوه رسوب گیری پکیج

بسته به اینکه چقدر از کارکرد پکیج دیواری می‌گذرد و آخرین تاریخ سرویس پکیج و رسوب زدایی پکیج چه زمانی بوده و در حال حاضر چه میزان رسوب یا جرم در سیستم وجود دارد و چند درصد آنها رسوب‌های سخت و سفت شده هستند، روش رسوب زدایی پکیج و مدت زمان رسوب گیری می‌تواند متغیر باشد.

اما این زمان معمولا در حد چند ساعت است. در ادامه 2 روش معمول برای رسوب زدایی پکیج را آموزش می دهیم. از آنجا که در رسوب گیری پکیج غالبا از مواد اسیدی استفاده می‌شود، این فرآیند را اسید شویی پکیج نیز می‌خوانند.

1. رسوب زدایی پکیج با باز کردن آن

در روش اول رسوب زدایی پکیج، لازم است تا مبدل پکیج را از آن باز کنیم. برای اینکار ابتدا برق پکیج را با کشیدن دو شاخه آن قطع می‌کنیم. سپس کاور روی پکیج را باز می‌کنیم.

در این روش نیازی به دستگاه رسوب گیری پکیج نیست و تنها با کمک مواد جرم گیر یا رسوب زدا به حذف اجرام و رسوبات موجود در مبدل اقدام می‌کنیم. از آنجا که این مواد عمدتا سمی و اسیدی هستند، رعایت برخی موارد ایمنی ضروری است.

  • پس از درآوردن کاور پکیج، باید آب آن را خالی کنیم.
  • برای اینکار ابتدا شیر آب سرد ورودی به پکیج را می بندیم و سپس شیر پرکن پکیج که در زیر آن قرار دارد را باز می کنیم.
  • برای تخلیه سریع آب، به سراغ شیر آب گرم دستشویی بروید. آن را باز می گذاریم تا آب موجود در سیستم تخلیه شود.
  • حال لازم است تا پیچ هایی که مبدل پکیج را به بدنه محکم کرده اند، باز کنیم.
  • پس از درآوردن مبدل با دقت تمام، آن را برای اسید شویی داخل تشت آماده می‌کنیم.
  • به کمک محلول‌هایی که جهت رسوب زدایی استفاده می‌شوند (دیسکلر)، یا اسیدهای صنعتی قوی (جوهر نمک و…)، رسوب گیری مبدل پکیج را آغاز می‌کنیم.
  • تنها از یک طرف مبدل رسوب زداها را می ریزیم. پس از حدود 1 الی 2 ساعت مبدل را تخلیه و چند مرحله با آب فشار قوی شستشو می دهیم.
جرم گیری و رسوب زدایی پکیج بوتان
جرم گیری و رسوب زدایی پکیج بوتان؛ چرا رسوب زدایی پکیج اهمیت دارد؟

چرا جرم گیری پکیج بوتان مهم است؟ تصور بیشتر مردم این است که زمان گذاشتن […]

2. رسوب گیری پکیج بدون باز کردن آن

 رسوب گیری پکیج بدون باز کردن آن

در این روش نیازی به باز کردن مبدل پکیج نداریم. رسوب زدایی پکیج دیواری در این حالت به کمک پمپ یا اصطلاحا دستگاه پاور فلاش صورت می‌گیرد.

در پاور فلاش پکیج دستگاه و پمپ به مدار متصل می‌شود، اما در اینجا ما تنها با مبدل پکیج سر و کار داریم.

  1. در این روش پمپ را داخل ظرف اسید قرار داده و از یک طرف به مبدل وصل می‌کنیم و طرف دیگر را نیز به داخل ظرف پمپ باز می‌گردانیم.
  2. بدین طریق اسیدشویی پکیج به کمک پمپاژ از داخل ظرف اسید صورت می‌گیرد و تمامی رسوبات و اجرام کنده شده و از بین می‌روند.
  3. زمان لازم برای کارکرد پمپ در این روش کوتاه‌تر و در حد 30 دقیقه است.
  4. پس از پایان این مرحله بهتر است ظرف پمپ را این بار با آب گرم پر کرده و اجازه دهید تا دستگاه برای چند دقیقه کار کند.
  5. اینکار سبب می‌شود تا تمامی رسوبات شکل گرفته در مبدل و لوله های آن خارج شود.
نکته

ممکن است با یک مرتبه عملیات در هر یک از روش های گفته شده جهت رسوب گیری پکیج دیواری، به خوبی رسوبات سفت و سخت شده از مبدل کنده نشوند. برای این منظور، تکرار مراحل پیشنهاد می‌شود که می‌تواند زمان کل رسوب زدایی پکیج در منزل را به 3 الی 4 ساعت افزایش دهد.

نحوه رسوب زدایی رادیاتور پکیج

ممکن است رسوبات موجود در پکیج دیواری که سبب افت عملکرد آن شده، در سیستم، یعنی در مدار لوله‌ها و رادیاتورها باشد. لذا نحوه رسوب زدایی رادیاتورها و مدار لوله‌ها را در این بخش آموزش خواهیم داد.

مراحل رسوب زدایی رادیاتور پکیج
برای اینکار ابتدا به سراغ پکیج دیواری رفته و پس از تخلیه آب آن از طریق شیر پرکن، شیلنگ‌های رفت و برگشت رادیاتور را از پکیج باز کنید.
همچنین شیلنگ آب سرد ورودی به پکیج را باز کنید.
سپس شیلنگ ورودی آب سرد به پکیج را به کمک رابط مغزی به شیلنگ رفت رادیاتورها متصل کنید و شیلنگ برگشت از رادیاتورها را که از پکیج جدا کرده، به داخل یک ظرف یا سینک ظرفشویی هدایت کنید.
با باز کردن شیر آب سرد، آب با فشار داخل مدار رادیاتورها حرکت کرده و از طریق شیلنگ برگشتی از رادیاتورها آب کثیف که حاوی رسوبات و گل و لای است، به داخل سینک یا ظرف خواهد ریخت.
چند بار اینکار را تکرار کنید تا زمانی که آب برگشتی از رادیاتورها کاملا شفاف باشد.
بدین ترتیب رسوب زدایی رادیاتورها و لوله‌ها انجام شده و مسیر باز می‌شود.

راهکارهای جلوگیری از رسوب گیری پکیج

بهتر است پیش از آنکه به رسوب زدایی پکیج و رسوب گیری رادیاتورها مجبور شوید، از بروز این مشکل تا حد امکان جلوگیری کنید.

  • برای اینکار می‌توانید با نصب فیلتر روی ورودی آب سرد پکیج، سختی آب را تا حد زیادی کاهش داده و از ورود ترکیبات و املاح سنگین در آب که ته نشین شده و موجب تشکیل رسوب می‌گردند، جلوگیری کنید.
  • همچنین استفاده از محلول‌های ضد رسوب در ابتدای راه اندازی پکیج نیز ایده خوبی است. این ترکیبات از تشکیل رسوبات جلوگیری می‌کنند.

اما هیچ چیز جای سرویس به موقع و منظم پکیج را نمی‌گیرد. مراقبت از دستگاه و رفع مشکلات جزئی پیش از آنکه به خرابی دستگاه بیانجامند و اطمینان از اینکه پکیج در بالاترین سطح بازدهی کار می‌کند، از طریق سرویس پکیج به وسیله افراد متخصص حاصل می‌شود.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی

در این مقاله از کاراباما به آموزش نحوه رسوب زدایی پکیج دیواری و مدار رادیاتورها پرداختیم. همانطور که پیشتر بیان کردیم، رسوب زدایی پکیج ایران رادیاتور با رسوب زدایی پکیج دیواری‌های دیگر هیچ تفاوتی ندارد. لذا این آموزش جامع و برای تمامی برندها قابل استفاده است. اما در صورتی که مهارت کافی و تسلط فنی برای جرم گیری پکیج را ندارید، حتما از تکنسین متخصص کمک بگیرید.

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

سلام
سیستم گرمایش وسرمایش ایران رادیاتورL28FF و اسپیلت جنرال میباشد.
درحال حاضر مشکلی که سیستم منزل ما داره اینکه،سیستم در حالت تابستانه پرتاب باد خیلی ضعیفی دارد،علت آن چیست؟ و چگونه مشکل آن رفع میشود؟

مهران نيكزاد
18 خرداد 1400

با سلام
بعد از روشن شدن پکیج در حالت زمستانه صدای اب یا هوا در پکیج شنیده میشه ولی انگار از خروجی هواگیری پکیج هوا خارج نمی شه مثل اینکه رسوب یا نمک گرفته باشه چطوری رسوب و نمکش را تخلیه کنم البته رادیاتورها هواگیری شدند فقط هوا در پکیج میمونه ممنون میشم کمک کنید سپاس

صادق علیخانی
20 آبان 1399

    سلام
    برای هواگیری پکیج مهره پلاستیکی بغل پمپ باید باز باشه اگه این مهره را کلا باز کنیم و همیشه باز باشه هوا خارج میشه و آب بیرون نمیاد چون شناور داره.

    حیدر سهرابی
    27 دی 1399

با سلام
احتراما جهت جلو گیری از ایجاد رسوب در لوله و اتصالات پکیج دیواری و شبکه آب فلزی ، پیشنهاد میگردد از دستکاه ضد رسوب الکترونیکی تولید شده توسط شرکت ایرانی استفاده گردد. این دستگاه حتی برای پاک کردن رسوبات ایجاد شده قبلی هم کاربرد دارد و هیچ گونه خورندگی و مشکلات زیست محیطی که در روشهای شستشوی شیمیایی وجود دارد ، ایجاد نمی کند.

محمدرفيع حيدري
13 مهر 1399
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس