ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
چرا چراغ تلویزیون چشمک می زند؟

چرا چراغ تلویزیون چشمک می زند؟

علت چشمک زدن چراغ تلویزیون سامسونگ، سونی، ال جی و سایر تلویزیون‌ها می‌تواند هم به دلایل ساده‌ای مانند شل شدن دوشاخه برق، ریموت کنترل، اشکال در کابل‌های دستگاه‌های جانبی که به تلویزیون متصل کرده‌اید باشد و هم می‌تواند به دلیل مشکلات فنی و پیچیده ای باشد که نیاز به بررسی و عیب یابی دستگاه توسط تکنسین متخصص دارد. در این مقاله به بررسی علل بروز این مشکل و نحوه رفع آن پرداخته‌ایم.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

علت چشمک زدن چراغ تلویزیون و روشن نشدن آن

چشمک زدن چراغ پاور یا استندبای تلویزیون (سامسونگ، ال جی یا هر برند دیگری) می‌تواند به شکل‌های مختلف رخ دهد. ممکن است به صورت ممتد چشمک بزند یا اینکه با یک نظم خاصی مثلا 3 مرتبه چشمک بزند. هر یک از این موارد می‌تواند معنای متفاوتی داشته باشد. در ادامه علت چشمک زدن چراغ تلویزیون و روشن نشدن آن بیان شده است.

1. چشمک زدن چراغ تلویزیون هنگام روشن کردن دستگاه

اگر هنگام روشن کردن تلویزیون، چراغ پاور آن چشمک می‌زند و بعد دستگاه روشن می‌شود. این امر کاملا طبیعی است و نشان دهنده وضعیت نرمال سیستم تلویزیون است. اما اگر این اتفاق نیوفتد، یعنی هنگام روشن کردن تلویزیون شاهد چشمک زدن چراغ آن نبودید، این مورد یک زنگ هشدار است که باید به آن توجه کنید. ممکن است برد اصلی تلویزیون شما اشکال پیدا کرده باشد.

تعمیر تخصصی تلویزیون خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

2. چراغ تلویزیون قرمز است و دستگاه روشن نمی شود

وقتی تلویزیون خاموش است، روشن بودن چراغ پاور امری طبیعی است (به شرط آن که به پریز برق متصل باشد و برق دریافت کند). اما اگر هرچه تلاش می‌کنید تلویزیون روشن نمی‌شود، موارد زیر را بررسی کنید:

  • تلویزیون را از برق بکشید و چند دقیقه بعد مجددا آن را به برق بزنید. اگر تلویزیون همچنان روشن نشد، به مدت 24 ساعت آن را از برق بکشید و مجددا به برق بزنید و بررسی کنید که آیا تلویزیون روشن می‌شود یا خیر.
  • مورد دیگر بررسی ریموت کنترل است. باتری‌ها را از ریموت کنترل خارج کنید و کلا هرگونه ریموتی را که دارید به اتاق دیگری ببرید. پس از انجام این کار، تلویزیون را با استفاده از دکمه پاور روی خود  تلویزیون روشن کنید.  اگر تلویزیون روشن می شود و کار می کند، ممکن است مشکلی در کنترل تلویزیون شما یا سنسور آن وجود داشته باشد. می‌توانید با تست ریموت کنترل تلویزیون از سالم بودن آن مطمئن شوید.
  • سعی کنید تلویزیون را بدون ریموت روشن کنید. مکان دکمه پاور بسته به مدل تلویزیون شما متفاوت است. اگر از محل قرارگیری آن مطمئن نیستید، به دفترچه راهنمای تلویزیون مراجعه کنید.
  • اگر تلویزیون از طریق دکمه پاور روشن شد پس مشکل از ریموت کنترل است و باید آن را بررسی کنید.

3. علت 3 مرتبه چشمک زدن چراغ تلویزیون

علت چشمک زدن چراغ تلویزیون: چراغ پاور خاموش است

برخی مواقع چراغ پاور تلویزیون، 3 مرتبه چشمک می‌زند و خاموش می‌شود. معمولا چشمک زدن چراغ پاور به این شکل، نشان دهنده بروز اشکال فنی است. این اشکال می‌تواند مربوط به برد پاور و قطعات به کار رفته در آن یا اشکال در کابل‌ها و اتصالات پنل تلویزیون باشد.

برای عیب یابی تلویزیون و رفع این مشکل لازم است قطعات اصلی توسط تکنسین متخصص مورد بررسی قرار بگیرد.

4. علت چشمک زدن چراغ تلویزیون به صورت مداوم

اگر از محافظ برق استفاده می‌کنید، ممکن است محافظ برق فرسوده شده باشد و نتواند ولتاژ لازم را به تلویزیون برساند و همین مسئله علت خاموش و روشن شدن چراغ تلویزیون می‌شود.

البته علت بروز این مشکل می‌تواند بروز مشکل در برد اصلی یا برد پاور نیز باشد. بنابراین قبل از تماس با تکنسین مطمئن شوید که محافظ برق تلویزیون به درستی کار می‌کند.

تعمیر مادربرد تلویزیون: نشانه های خرابی مین برد کدام است؟
تعمیر مادربرد تلویزیون: نشانه های خرابی مین برد کدام است؟

قسمت ‌های مختلف مادربرد تلویزیون اجزای مختلفی روی مادربرد تلویزیون نصب شده که عملکرد درست و بهینه […]

علت چشمک زدن چراغ تلویزیون سونی

علت چشمک زدن چراغ تلویزیون سونی

اگر چراغ قرمز تلویزیون سونی چشمک می‌زند و تلویزیون به درستی کار نمی‌کند، به این معنی است که تلویزیون سونی شما یک مشکل را تشخیص داده است. تلویزیون‌های سونی مجهز به یک نوع تکنولوژی عیب یابی داخلی با هدف سرعت بخشیدن به پیدا کردن مشکل هستند.

هنگامی که این سیستم وجود مشکل فنی را در تلویزیون تشخیص می‌دهد، از طریق چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون، کد بروز خطا را اعلام می‌کند.

به این صورت که مثلا چراغ پاور تلویزیون سونی سه مرتبه چشمک می‌زند و پس از مکث چند ثانیه ای مجددا سه مرتبه چشمک می‌زند و این نشان می‌دهد که به احتمال زیاد مشکل از برد اصلی یا برد پاور است.

تعداد دفعات چشمک زدن غالبا 2 تا 8 مرتبه است. البته برخی از مواقع نیز پیش می آید که سیستم به اشتباه کد خطایی را شناسایی می کند و علت بروز مشکل چیز دیگریست!

اگر با ریست کردن تلویزیون مشکل برطرف نشد، با تعمیرگاه تلویزیون سونی تماس بگیرید.

رفع مشکل چشمک زدن چراغ تلویزیون

اگر چراغ پاور تلویزیون چشمک می‌زند، برای رفع مشکل به صورت زیر عمل کنید:

1. تلویزیون را خاموش و روشن کنید

اگر تلویزیون به ریموت یا دکمه پاور پاسخ نمی‌دهد، تلویزیون را از برق بکشید. آن را برای چند دقیقه (3 تا 5 دقیقه) خاموش بگذارید. سپس دستگاه را دوباره به برق متصل کرده و روشن کنید.

نکته

اگر تلویزیون به محافظ برق متصل است، آن را از محافظ برق جدا کنید و مستقیما به پریز برق وصل کنید. اگر مشکل حل شد، ایراد از محافظ برق است و نه تلویزیون. تلویزیون های پروجکشن قبل از اینکه دوباره روشن شوند باید خنک شوند. شاید لازم باشد چند دقیقه صبر کنید تا دوباره روشن شوند.

2. منافذ و دیچه های تلویزیون را تمیز کنید

مطمئن شوید که فضای گردش هوا در اطراف تلویزیون به اندازه کافی وجود دارد.

3. تلویزیون را ریست کنید

تلویزیون را ریست کنید

بیشتر مواقع با ریست کردن تلویزیون، مشکلات نرم افزاری و یا سخت افزاری موقتی برطرف می‌شوند. بنابراین می‌توانید از طریق منو تنظیمات، تلویزیون را ریست کنید و ببینید آیا مشکل برطرف می‌شود یا خیر.

4. تلویزیون را خاموش کرده و دستگاه های متصل به تلویزیون را جدا کنید

تلویزیون را خاموش کرده و تمام دستگاه های متصل به آن را جدا کنید. با قطع شدن همه دستگاه ها، تلویزیون را دوباره روشن کرده و بررسی کنید که چراغ پاور تلویزیون چشمک می‌زند یا نه. اگر چشمک نزند، ممکن است مشکل در دستگاه‌های متصل باشد.

5. نرم افزار تلویزیون را به آخرین نسخه به روز کنید

اگر تلویزیون شما به اینترنت متصل است، دکمه Home یا Menu را از کنترل فشار دهید تا وارد منوی تنظیمات شوید. گزینه Software Update که معمولا زیر فهرست پشتیبانی است را برای به روزرسانی نرم افزار تلویزیون انتخاب کنید.

برای تلویزیون‌هایی که دارای قابلیت اتصال به اینترنت هستند، تنها  انتخاب گزینه روشن کردن به روزرسانی خودکار نرم افزار و اجازه دادن به تلویزیون برای به روزرسانی خودکار کافی است. اگر این گزینه را دارید، مطمئن شوید که روی حالت روشن یا On تنظیم شده باشد.

تلویزیون‌های CRT و تلویزیون‌های قدیمی که نمی‌توانند به اینترنت متصل شوند، گزینه‌ای برای بروزرسانی نرم افزار ندارند یا ممکن است به طور کلی قابلیت به روزرسانی را نداشته باشند.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

جمع بندی

اگر چراغ پاور تلویزیون چشمک می‌زند ابتدا از محکم بودن دوشاخه مطمئن شوید. قبل از تماس با تکنسین نیز یک بار دستگاه را ریست کنید. اگر مشکل همچنان پابرجا بود، لازم است برد اصلی، برد پاور و سایر قطعات اصلی تلویزیون توسط تکنسین تلویزیون مورد بررسی قرار بگیرد.

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

چشمک زن تلویزیون روشنه اما تلویزیون روشن نمیشه

قاسم ریکی
20 بهمن 1401
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس