ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
علت نشت گاز یخچال فریزر: چگونه بفهمیم گاز یخچال خالی شده است؟

علت نشت گاز یخچال فریزر: چگونه بفهمیم گاز یخچال خالی شده است؟

خالی شدن گاز یخچال فریزر یکی از مشکلاتی است که می‌تواند منجر به عملکرد نادرست یا حتی از کار افتادن دستگاه شما شود. بنابراین لازم است در صورت استشمام بوی عجیب، بالارفتن ناگهانی قبض برق و … برای عیب یابی یخچال اقدام کنید. در این مقاله علائم و نشانه‌های نشت گاز و نکاتی برای رفع مشکل نشت گاز از یخچال ارائه شده است.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

بررسی مشکل نشت گاز از یخچال با یک نگاه

برای آگاهی بیشتر کاربران علت نشت گاز و نشانه‌های نشت در جدول زیر گردآوری شده است:

سوالجواب
نشت گاز از یخچال چه علائمی دارد؟1. خنک نشدن موادغذایی
2. کار کردن مداوم کمپرسور
3. افزایش ناگهانی قبض برق
علت نشتی گاز یخچال چیست؟1. ترک، سوراخ یا پوسیدگی لوله‌ها
2. وارد شدن ضربه به لوله‌ها
3. تمیز کردن یخچال با ابزار تیز
چگونه مشکل نشتی گاز یخچال را رفع کنیم؟برای عیب یابی و رفع این مشکل بهتر است از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.
چگونه از خالی شدن گاز یخچال جلوگیری کنیم؟1. هنگام جابجایی یخچال نکات ایمنی را رعایت کنید.
2. از ابزار تیز برای تمیز کردن یخچال استفاده نکنید.
3. لوله های پشت یخچال را هر چند وقت یکبار تمیز کنید

علت نشتی گاز یخچال فریزر

علت نشتی گاز یخچال فریزر

سیال مبرد که اصطلاحا گاز خوانده می‌شود، درون سیکل یخچال فریزر که یک حلقه بسته و تحت فشار است قرار گرفته و عملکرد سرمایشی یخچال به واسطه جذب و دفع حرارت توسط این گاز به وجود می آید. به طور معمول و در حالت کارکرد عادی یخچال فریزر، نشتی گاز ممکن نخواهد بود. علت نشت گاز از یخچال می‌تواند موارد زیر باشد:

1. جابجایی نادرست یخچال

اگر یخچال خود را جا به جا کرده و در حین انتقال، کمپرسور و لوله‌ها آسیب دیده باشند، ممکن است به این سیکل بسته آسیب وارد کرده باشید و سبب نشتی گاز یخچال شده باشید.

2. آسیب به لوله های مبرد

برخی از افراد برای رفع برفک‌ها و یخ زدگی‌های یخچال، به اشتباه با چاقو یا یک شی نوک تیز شروع به کندن برفک‌ها و یخ‌ها می‌کنند.

این کار بسیار خطرناک و کاملا اشتباه است، زیرا امکان برخورد به لوله‌های مبرد در ناحیه فریزر و سوراخ کردن آنها وجود دارد که ممکن است منجر به خسارت زیادی برای شما و تعویض کلی فریزر یخچال شود.

در این مواقع، معمولا سوراخ‌های ریز و درشتی که ممکن است در لوله‌های حاوی گاز یا در خود کمپرسور به وجود آمده باشند، موجب خروج گاز و نشت مبرد شوند.

تعمیر تخصصی یخچال خود را به کاراباما بسپارید پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

3. فرسودگی و کهنه بودن لوله ها

در صورت از لوله‌های بی کیفیت، وارد شدن ضربه به لوله‌ها، ترک، شکستگی و فرسودگی لوله‌ها نیز می‌توانیم شاهد نشت گاز از یخچال باشیم. در صورتی که لوله‌های یخچال کهنه شده یا آسیب دیده اند، می‌بایست برای تعویض آنها اقدام کنید.

4. نصب نادرست شیرها و اتصالات یخچال

نصب نادرست شیرها و اتصالات یخچال

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند دلیل نشتی گاز یخچال باشد، شیرها و اتصالاتی است که توسط تعمیرکار یخچال نصب و بسته شده است. ممکن است اتصالات لازم به درستی نصب و آب بندی نشده باشد و با کوچکترین ضربه ای این اتصالات قطع و جدا شوند.

نحوه تشخیص نشتی گاز یخچال (چگونه بفهمیم گاز یخچال تمام شده است؟)

نحوه تشخیص نشت گاز یخچال در برخی موارد به سادگی ممکن است. مخصوصا اگر هنگام ذوب برفک‌ها یا حمل و نقل، آسیبی به دستگاه وارد کنید، متوجه بوی شیمیایی گاز و صدای آن به هنگام خروج تحت فشار از سیستم خواهید شد.

اما اگر پس از مدتی به سراغ یخچال برویم، چگونه بفهمیم گاز یخچال تمام شده یا یخچال گاز خالی کرده است؟

  • در مدل‌های قدیمی یخچال فریزر، گاز موجود در سیستم فریون است که از نوع گازهای CFC بوده که خطرناک و برای محیط زیست بسیار مضر است و به تخریب لایه اوزون کمک می‌کند.
  • در صورتی که از مدل‌های قدیمی یخچال استفاده می‌کنید، تشخیص نشت گاز فریون راحتتر است، زیرا بوی نامطبوعی دارد که با اکسیژن متفاوت است.
  • در مدل‌های امروزی یخچال، از گاز R134a استفاده می‌شود که نسبت به گازهایی مثل فریون برای محیط زیست و همچنین در کل خطر کمتری دارد.
  • البته برای کار کردن با آنها کماکان باید با احتیاط و مراقبت‌های ایمنی عمل شود.
نکته

به یاد داشته باشید که کاهش سرمای یخچال به معنای نشتی گاز و کاهش مبرد نیست! بلکه تنها یکی از مواردی که می‌تواند دلیل کاهش سرما باشد، کمبود گاز و نشت آن است و عمدتا کاهش سرمای یخچال به دلیل مشکلات الکتریکی یا مکانیکی دیگر در عملکرد یخچال به وجود می آید.

علائم خالی شدن گاز یخچال فریزر

برخی از علائم وجود دارد که نشان می‌دهد یخچال نشت گاز دارد. این موارد عبارتند از:

1. خنک نشدن موادغذایی داخل یخچال

خنک نشدن موادغذایی داخل یخچال

این مورد اولین و مهم‌ترین نشانه مشکل نشتی یخچال است. زمانی که یخچال شروع به نشت مبرد می‌کند، توانایی آن در خنک نگه داشتن موادغذایی به طور جدی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و نمی‌تواند محتویات خود را خنک نگه دارد.

10 علت سرد نکردن یخچال و یخ نزدن فریزر + ارائه راهکار
10 علت سرد نکردن یخچال و یخ نزدن فریزر + ارائه راهکار

علت سرد نکردن یخچال منظور از سرد نکردن یخچال، حالتی است که دستگاه کار می‌کند […]

2. افزایش مصرف انرژی و بالا رفتن قبض برق

زمانی که یخچال دچار مشکل نشتی می‌شود، به طور ناگهانی شروع به تقاضای انرژی بیشتری می‌کند و منجر به افزایش ناگهانی قبض برق خواهد شد.

3. یکسره کار کردن موتور یخچال

هنگامی که گاز شروع به نشت می‌کند و دمای داخلی یخچال شروع به بالا رفتن می‌کند، کندانسور و کمپرسور یخچال به کار خود ادامه داده و از مبرد استفاده می‌کنند تا دما را به سطح مطلوب عادی برسانند.

در صورت نشت مبرد، موتور مجبور می‌شود برای جبران مقدار ناکافی مبرد، بیش از حد معمول کار کند. این فشار بیش از حد به موتور وارد می‌کند و ممکن است موجب آسیب به موتور شود.

علت خاموش نشدن یخچال: چرا یخچال یکسره کار می کند؟
علت خاموش نشدن یخچال: چرا یخچال یکسره کار می کند؟

دلایل خاموش نشدن و یکسره کار کردن یخچال فریزر 10 علت رایج وجود دارد که […]

4. استشمام بوی غیرعادی و عجیب

فریون و مبردهای مختلف دیگر نوعی بوی کپک زدگی متصاعد می‌کنند. استنشاق گاز می‌تواند منجر به سردرد، حالت تهوع، میگرن و … شود. به همین دلیل توصیه می شود در صورت استشمام بوی غیرعادی، برای عیب یابی یخچال و رفع مشکل اقدام کنید.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی

برای اینکه محل دقیق نشتی را بیابید، می‌توانید به کمک مقداری کف یا با ریختن محلول مایع ظرفشویی و آب روی قسمت مشکوک به نشتی، به دنبال این باشید که آیا حبابی تشکیل می‌شود یا خیر؟ در صورتی که حباب‌های ریز را مشاهده کردید، بدین معناست که نشتی وجود دارد و باید برای رفع آن اقدام کنید.

سوالات متداول
1دلایل نشت گاز از یخچال چیست؟
2گاز یخچال چیست؟
3راههای تشخیص نشت گاز از یخچال چیست؟

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

با سلام و احترام بنده 12ساله یخچال فریزر ساید سامسونگ دارم که متاسفانه مشکل خالی شدن گاز یخچال رو داریم 4ساله مدام هر8ماه یکبار دارم گاز تخلیه شده را مجددا گاز میکنم ولی هنوز عیب اون رو پیدا نکردیم دو مرتبه تاحالا از تکنسین های خود سامسونگ اومدن و فقط گاز کردن و رفتن و سه مرتبه دیگه هم تعمیرکارهای مختلف اومدن و باتوجه به قرار دادن فشار 250 الی 300 باز هم نشتی پیدانشد و مجبور به تعویض لوله های مارپیچ پشت یخچال فریزر کردیم وباز هم بعد از هشت ماه تخلیه کرد الان دوباره تعمیرکار اومده و با فشار250 تست خودش رو درون حوضچه آب انجام داد ولی حتی یک مرتبه هم حباب مشاهده نشده. لازم به ذکر است که فشار درون لوله های خود یخچال که 120 قرار دادیم کم نکرده پس چه اتفاقی ممکنه افتاده باشه که حتی با تعویض لوله های مارپیچ یخچال هم قابل حل نیست و الان دوباره تعمیرکار میگه اگه نشتی توی حوضچه آب پیدا نشد دوباره لوله های مارپیچ پشت یخچال رو برای بار سوم تعویض کنیم نمیدونم باید چیکار کنم تاحالا کلی هم با این حقوق کارگری هزینه کردم الان شما بفرمایید چیکار کنم ممنون

حسین شمس
4 آبان 1399

    با سلام. دوست عزیز دلایل متعدد و قطعات مختلفی میتوانند سبب نشتی گاز یخچال سامسونگ شما باشند. بنابراین تنها لوله های پشت یخچال مقصر نیستند. با توجه به گفته شما احتمال وجود نشتی ریز وجود دارد که در بخش دیگری از یخچال واقع شده. توصیه میکنیم از خدمات یک متخصص تعمیر یخچال سامسونگ استفاده کنید و ابتدا مشکل نشتی را به صورت اصولی برطرف و سپس شارژ گاز کنید. به شما متخصصین کاراباما را پیشنهاد می کنیم که به صورت گارانتی شده خدمات خود را ارائه میکنند که نیازی به هزینه مجدد برای رفع مشکل نیست!

    کارشناس5: شعبانی
    6 آبان 1399

سلام . ما یخچال دوقلوی سینجر داریم سه سال هست استفاده میکنیم . تا اینکه دوماه پیش یکمرتبه دماش کم شد . تعمیرکار اومد گازگیری کرد.یه هفته بعد دوباره همیجوری شد . دوباره اومدگازگیری کرد. چهار پنج مرتبه تکرار کردن . تا اینکه کلا لوله های روکار نصب کردن . دوباره گرم شده . چکار کنیم ؟

اوا کرمی
4 مهر 1399

سلام یخچال کاریز دو در دارم ترموستات عوض کردم اما همچنان آف نمیکنه

حسن
14 اردیبهشت 1399
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس