ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
پخت غذا در ماشین ظرفشویی: آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟

نحوه پخت غذا در ماشین ظرفشویی [همراه ویدئو]

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

پختن غذا در ماشین ظرفشویی

آیا می‌توان در ماشین ظرفشویی غذا پخت؟ ماهی سالمون پخته شده در ماشین ظرفشویی ممکن است برشته به نظر برسد. اما آیا نتیجه کار خوب است؟ مدت‌هاست که افراد زیادی از پخت غذا در ماشین ظرفشویی خود صحبت می‌کنند.

بنابراین تصمیم گرفتیم پخت ماهی سالمون عسلی و کاستارد با کمپوت میوه برای دسر را به صورت عملی و با تأکید بر رعایت سلامت غذایی، در ماشین ظرفشویی آزمایش کنیم و ببینیم، آیا می‌شود دو غذای متفاوت را برای یک وعده غذایی به این وسیله پخت و آماده کرد؟

چرا پخت غذا در ماشین ظرفشویی امکان پذیر است؟

فر خانه خود را تصور کنید؛ فر یک جعبه بزرگ است که داخل آن یک عامل حرارت وجود دارد و می‌تواند غذای خام را داغ کرده و به اصطلاح، آن را بپزد.

حالا به ماشین ظرفشویی خود فکر کنید. یک جعبه بزرگ با یک عنصر گرمایش که داخل آن است است. مطمئنا، مقدار زیادی آب نیز به اطراف می‌پاشد ولی در انتخاب تنظیمات زمان و دما کمی محدود هستید، اما شباهت‌های مشخصی با اجاق گاز شما وجود دارد.

هنوز هم فکر می‌کنید، پخت غذا در ماشین ظرفشویی امکان پذیر نخواهد بود؟

راهکارهایی برای پخت غذا در ماشین ظرفشویی

چرا پخت غذا در ماشین ظرفشویی امکان پذیر است؟

تصور اینکه بتوانید همه مواد را با پشت سر گذاشتن چندین مانع مهم، به صورت یکجا بپزید دور از ذهن نخواهد بود. برخی از این موانع که می‌توان با راهکارهایی آن‌ها را پشت سر گذاشت به شرح زیر است:

1. حجم زیاد آب درون ماشین ظرفشویی

تصور اینکه غذای شما به مقدار زیادی آب و مواد شوینده در زمان پخت آغشته شود، اصلا جذاب نیست. اما به راحتی می‌توان با ریختن مواد غذایی در کیسه‌های زیپ‌دار از آن‌ها در برابر آغشته شدن به آب و مواد شوینده محافظت کرد.

با این روش می‌توانید در حین شستشوی ظروف کثیف خود، غذای خود را نیز بپزید. شستشوی همزمان ظروف در کنار پختن مواد غذایی درون ماشین ظرفشویی ایده بسیار خوبی است زیرا هر چه ظرفیت دستگاه بیشتر باشد دما در حالت پایدارتری قرار می‌گیرد و پخت غذا را تسهیل می‌کند.

2. دمای پخت پایین

بدون شک نمی‌توان از ماشین ظرفشویی درجه حرارتی معادل درجه فر را انتظار داشت. بنابراین توقع نداشته باشید غذای شما در ماشین ظرفشویی برشته و طلایی شود.

به همین منظور می‌توانید بسته به غذایی که قصد پختن آن را دارید، مواد مورد نیاز آن را کمی در تابه سرخ کنید یا از سس‌های مختلف استفاده کنید که کمی رنگ به غذای شما اضافه کند.

3. نوسانات دمایی

دمای ماشین ظرفشویی برای پخت غذا مناسب است اما این دما در طول چرخه شستشو در نوسان است و امکان تنظیم درجه حرارت و زمان در اینجا وجود ندارد.

به همین دلیل برای پخت غذا در ماشین ظرفشویی باید غذاهایی را انتخاب کنید که در دمای کم و نوسانات دمایی داخل ماشین ظرفشویی به خوبی پخته شوند.

به عنوان مثال ماهی یکی از مواد غذایی است که با دمای پایین‌تر و زمان کمتری نسبت به سایر پروتئین‌ها پخته می‌شود و همچنین خوردن آن به صورت نیم‌پز نیز بی‌خطر است.

ماشین ظرفشویی یکی از وسایل پر کاربرد در هر خانه ای‌ است که اگر دچار مشکل شود، ممکن است شما را با چالش مواجه کند.

نکته مهم آنکه، در صورت خرابی و ایجاد مشکل در دستگاه، حتما از یک تعمیرکار ظرفشویی کمک بگیرید تا دستگاه‌تان را به صورت اصولی عیب یابی کند.

تعمیر تخصصی ماشین ظرفشویی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

چرا باید در ماشین ظرفشویی غذا بپزیم؟

چرا باید در ماشین ظرفشویی غذا بپزیم؟

چند حالت وجود دارد که ممکن است لازم باشد تا از ماشین ظرفشویی برای آشپزی و پخت غذا استفاده کنیم. برخی از دلایل پخت غذا در ماشین ظرفشویی عبارتند از:

  • شما نیاز به طبخ غذای گرم دارید اما فر شما خراب است و امکان استفاده از آن را ندارید.
  • زمانی که نیاز به استفاده از ماشین ظرفشویی دارید و نمی‌خواهید از دو دستگاه پر مصرف به صورت همزمان استفاده کنید.
  • زمانی که بخواهید برای تعداد نفرات زیادی آشپزی کنید ظرفیت زیاد ماشین ظرفشویی این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید همه مواد را یکجا بپزید.

با همه این شرایط، در واقعیت و به غیر از حس کنجکاوی و آزمایش، احتمال بسیار کمی وجود دارد که بخواهید از ماشین ظرفشویی برای آشپزی کردن استفاده کنید.

اگر گزینه دیگری در دسترس وجود دارد از ماشین ظرفشویی برای آشپزی کردن استفاده نکنید، زیرا ماشین‌های ظرفشویی برای پختن غذا طراحی و ساخته نشده‌اند.

آیا می‌ توان ماهی سالمون را در ماشین ظرفشویی پخت؟

در جواب باید گفت: بله. زمانی که این آزمایش را در ظروف شسته شده در همان نوبت آزمایش کردیم، دمای داخلی ماهی سالمون 53.7 درجه سانتیگراد بود.

علیرغم اینکه دما در طول فرایند پخت نوسان زیادی داشت اما برای پخت ماهی سالمون دمای مناسبی محسوب می‌شد. بنابراین ما مشغول خوردن غذا شدیم.

مزه ماهی پخته شده در ماشین ظرفشویی چگونه است؟

مزه ماهی پخته شده در ماشین ظرفشویی چگونه است؟

اگر در یک کلام بخواهیم توصیف کنیم، ماهی پخته شده در ماشین ظرفشویی خوشمزه است. ماهی سالمون به خوبی پخته شده و در اصطلاح برشته شده بود و آبدار نبود.

اگرچه ماهی کمی بیش از حد پخته شده بود اما در کل طعم بسیار خوبی داشت. برنج نیز حسابی پخته شده بود اما اسفناج و قارچ برجسته‌ترین قسمت ماجرا بودند.

در خصوص اسفناج انتظار می‌رفت که کمی نَرم شود اما اینطور نبود و شکل اصلی خود را حفظ کرده و کمی ترد شده بود.

استفاده از چرخه طولانی مدت شستشوی ماشین ظرفشویی برای پخت غذا این فرصت را به مواد می‌دهد که به خوبی آبدار شوند تا بتوان از آن به عنوان سس روی ماهی استفاده کرد.

نگران نباشید، آب شستشوی ظروف در طول پخت غذا وارد ظرف نمی‌شود. وعده غذایی خود را با دسر کاستارد همراه کمپوت میوه که در داخل ماشین ظرفشویی پخته شده است تکمیل می‌کنیم. کمپوت و کاستارد هر دو طعم عالی داشتند اما متاسفانه کاستارد کمی آبدار بود.

به احتمال زیاد چرخه شستشویی که برای پخت کاستارد استفاده کردیم از حرارت کافی برای پخت کامل آن برخوردار نبوده است و حرارت بیشتری برای پخت این دسر نیاز داریم.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

چرا پخت غذا در ماشین ظرفشویی را آزمایش کردیم؟

به این دلیل که گاهی اوقات این فرصت را به دست می‌آوریم که کاری متفاوت انجام دهیم. اما بر خلاف افرادی که آشپزی و پخت غذا در ماشین ظرفشویی را امتحان کرده‌اند هدف ما این بود که با استفاده از ابزارهای ثبت دما، آب و انرژی در داخل ماشین ظرفشویی یک رویکرد علمی منحصر به فرد داشته باشیم و ببینیم که در هر مرحله از چرخه شستشو (پخت) در این دستگاه چه اتفاقی رخ می‌دهد.

ما با این آزمایش دریافتیم که حدود نیم ساعت اول، دما در حدود 55 درجه سانتیگراد باقی می‌ماند و پس از وارد شدن به اولین مرحله آبکشی دچار افت می‌شود.

در فاصله پایان آبکشی اول تا شروع آبکشی دوم، دما تا 70 درجه سانتیگراد بالا می‌رود. اما چرا دما تا این اندازه بالا می‌رود؟

به این دلیل که ماشین بتواند بار حرارتی مناسب روی ظروف را ایجاد کرده تا از طریق تبخیر خشک شوند. پس از آن با خشک شدن ظروف، دما در طی 40 دقیقه به 50 درجه سانتیگراد می‌رسد و پخت ماهی سالمون ما را تمام خواهد کرد.

سوالات متداول
1آیا هنگام پخت غذا در ماشین ظرفشویی آب و مواد شوینده وارد مواد غذایی نمی‌شود؟
2چه زمانی می‌توانیم برای پخت غذا از ماشین ظرفشویی استفاده کنیم؟
3برای پخت چه غذاهایی می‌توان از ماشین ظرفشویی استفاده کرد؟

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس