ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
راهنمای خرید اجاق گاز و فرگاز

بهترین راهنمای خرید اجاق گاز و فرگاز؛ چه نوع اجاقی مناسب آشپزخانه شماست؟

اجاق گاز یکی از وسایل مهم و ضروری برای هر خانه ای محسوب می‌شود. شما تقریبا هر روزه چند بار از این وسیله استفاده می‌کنید و ممکن است نزدیک به ده سال اجاق گاز خود را تعویض نکنید. لذا بهتر است هنگام خرید اجاق گاز جدید به چشم یک سرمایه گذاری به این قضیه نگاه کنید و با آگاهی از نیاز خود بهترین اجاق گاز ایرانی و یا خارجی را انتخاب کنید . در این مقاله نکات مهم و عواملی را که ممکن است بر تصمیم گیری شما تاثیر بگذارند، پوشش داده ایم تا در انتخاب بهترین اجاق گاز فردار یا ساده به شما کمک کنیم.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

خرید بهترین اجاق گاز مناسب آشپزخانه شما

قبل از اینکه تصمیم به خرید بهترین اجاق گاز بگیرید، بهتر است به سوالات زیر فکر کنید:

1. چه نوع آشپزی هستید؟

چه نوع آشپزی هستید؟
  • آیا همیشه پای تلویزیون و برنامه‌های آشپزی هستید و پخت غذاهای جدید را امتحان می‌کنید؟
  • آیا عاشق پختن غذاهایی مثل بوقلمون و مرغ شکم پر یا انواع کیک و شیرینی هستید؟
  • یا اینکه صرفا غذاهای نیمه آماده و معمولی را با گاز آماده می‌کنید و استفاده محدودی از فر دارید؟

پاسخ به سوالات بالا می‌تواند به شما کمک کند تا نوع اجاق گاز خود را بهتر مشخص کنید. بسیاری نیازی به داشتن فر ندارند و این امر موجب می‌شود که نیازی برای هزینه کردن و پرداخت مازاد برای اجاق گازهای فر دار نباشد.

نکته

در رابطه با ویژگی و قابلیت‌هایی که در اجاق خود نیاز دارید و از آنها استفاده می‌کنید، صادق باشید تا در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.

2. چه نوع اجاقی مناسب آشپزخانه شماست؟

چه نوع اجاقی مناسب آشپزخانه شماست؟
  • آیا آشپزخانه کوچکی دارید و می‌خواهید از اجاق‌های توکار که در میان کابینت‌ها تعبیه می‌شوند استفاده کنید؟
  • آیا فر مجزای توکار داشته و اکنون به دنبال اجاق رومیزی یا اجاق گازهای صفحه ای هستید؟

اکثر مردم اجاق گازهای معمولی ایستاده را انتخاب می‌کنند که می‌تواند فردار یا بدون فر باشد. تصمیمات متفاوتی که گرفته می‌شود، با توجه به سلیقه و چیدمان آشپزخانه و مهمتر از همه فضایی است که در اختیار شماست.

بهتر از قبل از خرید اجاق به چیدمان فعلی و فضای ممکن برای قرارگیری اجاق گاز خود بیاندیشید، یا آماده تغییر دکوراسیون بزرگی برای خرید دستگاه جدید خود باشید.

  1. همچنین باید به تعداد افراد خانواده و تعداد شعله‌هایی که به آنها احتیاج پیدا خواهید کرد، بیاندیشید.
  2. اگر خانواده کم جمعیتی دارید، اجاق‌های 2 یا 3 شعله برای شما کافی خواهد بود و نیازی به مدلهای 5 یا 6 شعله که فضای بیشتری نیز اشغال می کنند، نیست.
تعمیر تخصصی اجاق گاز خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

3. چه نوع سوختی برای اجاق مصرف می کنید؟

اجاق‌های آشپزی در چند نوع موجودند و بطور کلی می‌توان آنها را در دو نوع گازی یا برقی طبقه بندی کرد.

  • اجاق‌های گازی بدلیل ویژگی‌های شاخص برتر و رواج بیشتر در میان مردم از مقبولیت بیشتری نسبت به اجاق های برقی و الکتریکی برخوردارند.
  • دلیل دیگر نیز بهای گاز مصرفی اجاق های گازی نسبت به قبض برق اجاق های برقی مشابه است که با توجه به بهای انرژی گازی پایین در کشورمان، خرید اجاق های گازی را به صرفه تر نموده است.

نوع اجاق از لحاظ سوخت مصرفی

نوع اجاق از لحاظ سوخت مصرفی

اجاق‌های الکتریکی هرچند دارای خصوصیات و ویژگی‌های بسیار خوبی هستند اما مقبولیت کمتری در میان ایرانیان دارند که دلایل آن واضح است. از ویژگی‌های آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای اجاق‌های الکتریکی
پخت یکنواخت‌تر و همگن‌تر غذا در فرهای الکتریکی نسبت به فرهای گازی.
اجاق‌های الکتریکی توان بالاتری در انتقال حرارت نسبت به شعله‌های گازی داشته که منجر به کوتاه شدن زمان آشپزی و آماده شدن غذا در زمان کوتاه‌تری می‌شود.
تمیز کردن سطوح اجاق‌های الکتریکی بسیار راحت‌تر و کم زمان‌تر است.
طراحی شیک و مدرن این اجاق ها جلوه بسیار زیبایی به آشپزخانه شما می‌دهد.
ایمنی اجاق‌های برقی نسبت به اجاق‌های گازی بیشتر بوده و مواردی مانند گاز گرفتگی و آتش سوزی را بدنبال ندارد.

از جمله معایبی که سبب شده اجاق های گازی نسبت به اجاق های برقی برتری یافته و مقبولیت بیشتری در میان مردم داشته باشند می‌توان مواردی را برشمرد:

  • بهای برق مصرفی بسیار بیشتر از گاز مصرفی اجاق‌های گازی است.
  • در برخی مدل‌های اجاق‌های برقی هیچگونه علائمی مبنی بر روشن بودن المنت‌های حرارتی سطح یا داغ بودن این سطوح که عمدتا به شکل حلقه‌های دایره ای هستند، پس از خاموش شدن بلافاصله آنها نیست. این مشکل در بسیاری از اوقات می تواند برای کودکان و حتی بزرگسالان خطرات سوختگی و آسیب های جدی را بدنبال داشته باشد.
  • در اجاق‌های گازی مشعل دار، وجود شعله آتشین در زیر ظروف آشپزی منجر به توزیع یکنواخت و متقارن حرارت و پخت همگن و یکنواخت غذا می‌شود. در صورتی که این امر در المنت‌های حرارتی اجاق‌های برقی بدلیل طراحی نامتقارن پایه‌های المنتی نمی‌تواند به خوبی مشعل‌های گازی باشد.
  • در استفاده از اجاق‌های گازی تقریبا هر نوع ظرف و قابلمه آشپزی را می‌توان استفاده کرد در حالی که فقط ظروف آشپزی مخصوصی را می‌توان روی اجاق های برقی قرار داد.

راهنمای خرید اجاق گاز، نوع اجاق از لحاظ طراحی

نوع اجاق از لحاظ طراحی

اجاق گازها در چند مدل طراحی و تولید می‌شوند. در ایران دو نوع از این مدل‌ها در بازار رایج است.

  • مدل اجاق گاز مبله یا همان ایستاده
  • مدل اجاق گاز توکار
ویژگی‌های اجاق های توکارویژگی‌های اجاق های گازی ایستاده (مبله)
اجاق‌های توکار نسبت به اجاق‌های ایستاده معمولی از قیمت بالاتری برخوردارنداجاق‌های گازی ایستاده (مبله) رایج‌ترین نوع اجاق‌های گازی در ایران و دنیا هستند.
به صورت داخلی میان کابینت‌های آشپزخانه قرار می‌گیرند و با سطح کابینت‌ها هم تراز می‌شوند. این اجاق‌ها برای قرار گیری در هر فضایی چه مابین کابینت و چه بصورت تکی طراحی شده اند.
پنل کاربری این مدل اجاق‌ها شامل فندک، ولوم‌های تغییر شعله، صفحه نمایش و … است که در جلو و در بعضی مدل‌ها نیز در عقب اجاق‌ها قرار می‌گیرد. پنل کاربری این مدل نیز در قسمت جلو دستگاه تعبیه شده است.

ویژگی های اجاق های گازی

ویژگی‌های دیگر اجاق های گازی عبارتند از:

1. فن کانوکشن

این فن‌ها گرمای داخل اجاق را توزیع کرده و هوای گرم را به جریان در می آورند، لذا به پخت یکسان و متوازن غذا کمک می کنند.

اگر به پخت انواع کیک و شیرینی جات علاقه دارید، حتما به فن کانوکشن نیاز خواهید داشت. اجاق‌های در رنج قیمت متوسط به صورت معمول دارای یک فن کانوکشن هستند.

برخی از اجاق‌ها دارای فن کانوکشن به اصطلاح واقعی یا اروپایی هستند. در این مدل از اجاق‌ها یک المنت حرارتی در کنار فن تعبیه شده که موجب گرم شدن هوا در حین کارکرد فن می‌شود.

2. برنامه های آشپزی مختلف

برنامه های آشپزی مختلف

اجاق به طور معمول قابلیت پخت و بریان کردن غذا را دارد. اما با صرف هزینه بیشتر می‌توانید اجاق‌هایی با برنامه‌های بیشتری برای آشپزی تهیه کنید.

بطور مثال اجاق‌های دارای فن کانوکشن برنامه‌هایی بصورت پخت با کانوکشن و بریان کردن با کانوکشن دارند که فن و المنت‌های حرارتی را نیز فعال می‌کند.

برخی اجاق‌ها نیز برای پخت برخی غذاها، از قبیل پیتزا، مرغ یا بوقلمون ویا روش های آماده سازی مختلف برنامه ها و تنظیمات از قبل برنامه ریزی شده ای دارند.

3. دراور یا کشوهای پایینی

برخی از اجاق‌ها دارای کشویی در پایین خود هستند که می‌تواند چندکاره باشد. در برخی از مدل‌ها این کشوها جهت پخت غذا طراحی شده اند.

لذا به راحتی می‌توانید از فضای داخل اجاق جهت پخت یا بریان کردن غذای اصلی مانند مرغ و یا بوقلمون استفاده کنید و از کشوی پایینی جهت پخت غذاهای کوچکتر مانند کیک.

  • این فضاها می‌توانند در دماهای متفاوتی نیز تنظیم شوند.
  • در برخی دیگر از مدل‌ها کشوی پایین جهت گرم نگهداری غذا استفاده می‌شود و قابلیت پخت غذا را ندارد.
  • در برخی دیگر از مدل‌ها نیز کشوی پایینی بصورت یک سرخ کن عمل کرده و برای سرخ کردن و بریان کردن غذاها کاربرد دارد.

4. اجاق های دارای دو محفظه فر

اجاق های دارای دو محفظه فر

محفظه فر در برخی از اجاق‌ها به دو بخش تقسیم شده که به شما امکان استفاده از دو فضای متفاوت را در یک اجاق خواهد داد.

این اجاق‌ها راحتی پخت همزمان چندین غذا در دماهای متفاوت را در دو محفظه فر جداگانه فراهم می‌آورند.

5. صفحه نمایش هوشمند

برخی از مدل‌های اجاق‌های گازی دارای صفحه نمایشی در کنار ولوم شمعک‌ها هستند.

  • این صفحات کاربری اجاق‌های مدل جدید را بسیار ساده و راحت می‌کنند.
  • نشان دادن دمای داخل فر جهت جلوگیری از باز کردن درب آن بطور مکرر، نمایش تنظیمات و برنامه‌های آشپزی در حال انجام و سایر موارد مربوط به اجاق در این نمایشگرها از جمله مزایای آنها است.

6. ترموکوپل

از کاربردی ترین ویژگی اجاق های امروزی وجود ترموکوپل است. سیستم ترموکوپل بدین صورت عمل می‌کند که در صورت خاموش شدن شعله، جریان گاز نیز قطع می‌شود تا خطراتی چون آتش سوزی و گاز گرفتگی را به همراه نداشته باشد.

7. فندک

فندک اتوماتیک از دیگر ویژگی‌های بسیار کاربردی است. شما به راحتی با چرخاندن ولوم و فشار آن به داخل و نگهداری آن برای چند ثانیه می‌توانید همزمان با جریان گاز از فندک خودکار اجاق برای روشن شدن مشعل‌ها استفاده کنید.

در این حالت نیازی به استفاده از فندک‌های مجزای دستی نیست.

اجاق گاز خارجی بخریم یا ایرانی؟

اجاق گاز خارجی بخریم یا ایرانی؟

ممکن است پس از انجام ارزیابی‌ها و پیدا کردن نوع اجاق گازی که مناسب شماست، این سوال برایتان پیش بیاید که در میان تنوع بالای اجاق گازهایی که در بازار موجودند کدام یک را بخریم؟

اجاق گاز ایرانی بهتر است یا مدل‌های اجاق گاز خارجی؟ از آنجا که اجاق گاز از جمله وسایل پر مصرف و کاربردی خانه شماست، بهتر است در خرید آن بسیار دقت کرده و بهترین مارک اجاق گاز ایرانی یا خارجی را انتخاب کنید.

  • گازهای خارجی دارای کیفیت بسیار مطلوبی هستند.
  • این اجاق گازها از طراحی دقیق و بالایی برخوردار بوده بطوریکه دوام زیادی دارند.
  • نکته قابل توجه قیمت بالای اجاق‌های خارجی است که با توجه به نرخ ارز نسبت به مدل‌های اجاق گاز ایرانی هزینه‌ای دو تا سه برابری می‌توانند داشته باشند.

بهترین مارک اجاق گاز ایرانی

اگر به دنبال اجاق گاز ایرانی رومیزی و توکار هستید، طبق تحقیقات ما در حال حال حاضر مارک‌های اخوان، استیل البرز، داتیس، بیمکث و اسنوا جز بهترین مارک‌های اجاق گاز ایرانی و مدل رومیزی هستند.

اما اگر به دنبال اجاق گاز مبله و فردار ایرانی هستید، می‌توان گفت اجاق گاز اسنوا، رز گاز، سینجر گاز نیز از جمله بهترین مارک اجاق گاز فردار ایرانی هستند.

نکته قابل توجه این است که اگر چه ممکن است از نظر کیفیت ساخت، اجاق گاز های خارجی برتر از اجاق گازهای ایرانی با اجاق گاز های ایرانی با توجه به اینکه برند داخلی هستند و عمدتا قطعات آن ها ساخت داخل کشور است و دارای خدمات پس از فروش بوده و در نتیجه نگرانی بابت خراب شدن و تعویض و پیدا کردن قطعات وجود ندارد.

راهنمای خرید اجاق گاز، بهترین مارک اجاق گاز خارجی

اگر تمایل دارید که حتما اجاق گاز خارجی بخرید و به دنبال بهترین مارک اجاق گاز خارجی می‌گردید، می‌توان گفت اجاق گازهای بوش، هاردستون، برتینو، مجیک، آریستون و سینجر جز بهترین مارک‌های اجاق گاز فردار خارجی و اجاق گاز های صفحه ای خارجی هستند.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی

در صورتیکه اجاق گاز قدیمی شما از کار افتاده و دچار مشکل شده است و این امر سبب شده که به فکر خرید اجاق گاز جدید باشید، بهتر است این نکته را درنظر داشته باشید که در حال حاضر قیمت اجاق گازهای موجود در بازار نسبتا بالا بوده و لذا اگر اجاق شما قابلیت تعمیر شدن و درست شدن را دارد، لازم نیست هزینه بالایی برای خرید یک دستگاه جدید کنید.

در شرایطی که امکان تعمیرات اجاق گاز وجود ندارد، برای خرید یک گاز جدید اقدام کنید.

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

کد گاز دو فر دار یا مبله دوو

محمد
16 بهمن 1401

اجاق گاز لوفرا خراب که میشود قطعات سر شعله اش پیدا نمیشود و تعمیر کار در شهرستان ندارد و کسی درستش نمی کند

طاهری
8 مرداد 1400

با سلام
ممنون از توضیحات کامل و خوبتون .
لطفا چند مارک خوب ایرانی گاز ایستاده را معرفی کنید.
ویژگی های گاز تاکنو گلد رو بررسی کنید.

مهدی محمدی
21 خرداد 1399

    سلام اجاق گاز مارک پیلوت DS1X3 خوب هست یا برتینو وایلانت
    لطفا راهنمایی کنید.

    خلیل امینی
    12 آبان 1399

من اجاق گاز ایرانی گلبین گاز داشتم سال 78 برای جهیزیه خریدیم و هیچ عیب و ایرادی پیدا نکرد بارها از فرش هم استفاده کردم و کاملا راضی بودم اما بعد از بیست سال که در تمام این مدت نیاز به تعمیر نداشت بخاطر اینکه داشتیم اونو تمیز می کردیم متاسفانه دقت نکردیم و شیشه اش رو شکستیم
لطفا نگین جنس ایرانی کیفیت نداره بیست سال زمان کمی است برای امتحان پس دادن؟

فاطمه رحیمی
19 اسفند 1398

بسیار ممنون از توضیحاتتون . عالی بود . استفاده کردم . لطفا بفرمایید در حال حاضر بهترین مارک اجاق گاز مبله (ایستاده) در ایران , که فر برقی داشته باشه (منظورم فر برقی با بدنهء کاملا ایزوله است که هوای آشپزخونه رو گرم نکنه ) – چون من اجاق گاز بوش دارم با فر گازی که علی رغم اجاق عالی , فرش اونقدر آشپزخونه رو گرم میکنه که در تابستان عملا غیر قابل استفاده است ). با تشکر .

لیلی .الف
1 مرداد 1398
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس