ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک

چگونه کپک ماشین لباسشویی را از بین ببریم؟ (9 ترفند کاربردی)

احتمالا شستشوی هفتگی البسه و ملحفه‌ همیشه در لیست کارهای شما قرار دارد اما آیا به تمیز کردن و شستشوی ماشین لباسشویی هم توجه می‌کنید؟ اگر پاسختان به این سوال خیر است، باید بگوییم که احتمالا در بخش‌های مختلف دستگاه ممکن است کپک ماشین لباسشویی وجود داشته باشد. این کپک‌ها بوی نامطبوعی تولید می‌کنند و مانع شستشوی دقیق لباس‌ها می‌شوند. بنابراین باید از بین بردن کپک لباسشویی را در برنامه کاری خود قرار دهید.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

برای افزایش عمر مفید لباسشویی و تمیز شدن لباس‌ها، اهمیت بسیار زیادی دارد که بدانید چگونه باید از ایجاد کپک در لباسشویی جلوگیری کنید. در این مقاله راهکارهایی برای از بین بردن کپک لباسشویی در اختیار شما قرار داده‌ایم. همچنین راهکارهایی برای پیشگیری از جمع شدن مجدد کپک خواهید دید.

علت شکل گیری کپک در ماشین لباسشویی

با گذشت زمان و شستشو‌های متعدد، آلودگی‌ِ روی لباس‌ها در گوشه و کنار ماشین لباسشویی جمع می‌شود. محیط مرطوب و تاریک این وسیله هم مکان مناسبی را برای رشد و شکل گیری قارچ و کپک ماشین لباسشویی فراهم می‌کنند. گاهی امکان دسترسی به تمام قسمت‌های ماشین لباسشویی وجود ندارد و نمی‌توان همه نقاط آن را خشک کرد.

بنابراین می تواند مکان مناسبی برای رشد کپک و قارچ‌ها باشد. مشکل اساسی این است که این کپک‌ها می‌توانند به لباس‌ها چسبیده و مشکلات ریوی، تنفسی و آلرژی ایجاد کنند.

شاید این تجربه را داشته باشید که حتی پوشیدن یک لباس تمیز هم احساس خارش در شما به وجود بیاورد. این حالت ممکن است ناشی از وجود کپک ماشین لباسشویی بین الیاف لباس باشد. پس لازم است با رعایت نکاتی از ایجاد کپک در لباسشویی جلوگیری کنید.

از مهم‌ترین مواردی که ممکن است موجب شکل گیری قارچ و کپک در لباسشویی شوند، عبارتند از:

علت ایجاد کپک در ماشین لباسشویی
تمیز نکردن دیگ و لاستیک دور درب لباسشویی پس از شستشو
خشک نکردن دیگ و دیواره‌های لباسشویی
باقی ماندن لباس‌های خیس برای مدت طولانی در دستگاه
استفاده بیش از حد از مواد شوینده و تجمع آنها در نقاط مختلف لباسشویی
بستن درب ماشین لباسشویی بلافاصله پس از شستشو
فرسودگی و پارگی شیلنگ‌های لباسشویی و نشت آب از دستگاه
تمیز نکردن طولانی مدت فیلترهای لباسشویی

در صورت خرابی یا پارگی شیلنگ لباسشویی یا وجود مشکل در فیلتر دستگاه، توصیه می‌شود از تکنسین متخصص برند دستگاه‌تان کمک بگیرید. به عنوان مثال اگر لباسشویی شما سامسونگ است، از تکنسین تعمیر لباسشویی سامسونگ کمک بگیرید.

جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی

جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی

اگر با خواندن متن بالا دچار نگرانی شدید، باید بگوییم که راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که رعایت آن‌ها مانع ایجاد کپک ماشین لباسشویی می‌شود. فقط لازم است آنها را به درستی رعایت کنید. در این قسمت 4 راهکار ساده برای جلوگیری از کپک زدن در ماشین لباسشویی می‌بینید:

1. باز گذاشتن درب ماشین لباسشویی

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از تجمع قارچ و کپک در ماشین لباسشویی این است که پس از اتمام فرآیند شستشو درب لباسشویی را برای چند ساعت باز بگذارید تا رطوبت داخل آن کاملا خارج شود.

بسته نگه داشتن درب لباسشویی بلافاصله پس از شستشو، رطوبت را حفظ کرده و به بهترین مکان برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها تبدیل می‌شود. در نتیجه اولین قدم باز گذاشتن درب ماشین لباسشویی است.

2. خارج کردن لباس ‌های خیس

مرحله بعدی برای جلوگیری از ایجاد کپک در ماشین لباسشویی این است که بلافاصله بعد از اتمام شستشو، لباس‌ها را خارج کنید. بسیاری از افراد صبح‌ها که قصد خروج از منزل را دارند، ماشین لباسشویی را روشن می‌کنند.

به این ترتیب لباس‌ها بعد از شستشو تا ساعت‌ها داخل ماشین باقی می‌مانند. این کار مستقیما محیط را برای رشد این موجودات مزاحم فراهم می‌کند و مجبور به صرف هزینه برای تعمیر لباسشویی می‌شوید.

تعمیر تخصصی ماشین لباسشویی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

3. خشک کردن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

بعد از هربار شستشوی کامل لباس‌ها، درزگیر و واشر پلاستیکی را کامل خشک کنید. ممکن است نتوانید تمام قسمت‌ها را به راحتی تمیز کنید اما سعی کنید تا حد ممکن، قسمتی را خیس رها نکنید.

این کار به سادگی باعث از بین بردن کپک لباسشویی می‌شود. این مورد به خصوص در ماشین لباسشویی‌هایی که درب از جلو هستند، رخ می‌دهد.

زیرا واشرها و درزگیر‌ها مانع خروج آب حین شستشو می‌شوند، پس رطوبت زیادی را به خود جذب می‌کنند.

4. استفاده از شوینده های باکیفیت و مناسب لباسشویی

استفاده از شوینده های باکیفیت و مناسب لباسشویی

تاکنون به این فکر کرده‌اید که هر ماشین لباسشویی، شوینده خاص خود را دارد؟ پس باتوجه به نوع ماشین لباسشویی، باید شوینده مناسب آن را خریداری کنید.

روی بدنه برخی از دستگاه‌ها علامت HE به معنای High Efficiency درج شده است. برای این مدل ماشین لباسشویی‌ها باید حتما از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که زیاد کف نمی‌کنند.

در غیر این صورت محیط را برای رشد باکتری فراهم خواهید کرد. به علاوه، استفاده از شوینده نامناسب به مرور باعث خراب شدن دستگاه می‌شود. بسیاری از موارد درخواست تعمیر لباسشویی بوش، ال جی، سامسونگ و برندهای مطرح دیگر به دلیل عدم رعایت همین نکات ساده اما مهم است.

معایب ریختن پودر دستی در ماشین لباسشویی؛ پودرهای دستی و ماشینی چه تفاوتی با هم دارند؟
معایب ریختن پودر دستی در ماشین لباسشویی

تفاوت پودر دستی و پودر ماشینی چیست؟ شوینده‌های دستی و ماشینی در انواع مختلفی وجود […]

مراحل از بین بردن کپک ماشین لباسشویی

روش‌های گفته شده در بالا، به شما کمک می‌کنند تا از رشد کپک ماشین لباسشویی جلوگیری کنید اما اگر در حال حاضر با این قارچ‌ها و باکتری‌ها درگیر هستید باید روش‌های دیگری را امتحان کنید.

در ادامه بهترین روشی که هرگونه آلودگی را از ماشین لباسشویی شما پاک می‌کند، به طور کامل شرح می‌دهیم.

1. لباس های خیس داخل دیگ را خارج کنید

خارج کردن لباس خیس از ماشین لباسشویی برای از بین بردن کپک

در مرحله اول تمام لباس‌های خیس داخل دیگ و پودرِ داخل محفظه را خارج کنید. باقی ماندن لباس‌ها برای مدت طولانی در دیگ، باعث تجمع کپک و آلودگی داخل ماشین لباسشویی می‌شود. پس از خارج کردن لباس‌ها باید داخل درام را تمیز کنید.

2. برای تمیز کردن کپک لباسشویی از سفید کننده استفاده کنید

باتوجه به ظرفیت لباسشویی، یک یا دو فنجان ماده سفید کننده را درون محفظه شستشو بریزید. اگر هم تصمیم دارید که آن را داخل محفظه پودر بریزید، مقدار را به نصف فنجان کاهش دهید.

سپس ماشین لباسشویی را روشن کرده و روی یکی از تنظیمات شستشوی معمولی قرار دهید.

اگر مایل به استفاده از سفید کننده نیستید، می‌توانید هیدروژن پراکسید را جایگزین کنید. با این حال به هیچ عنوان این دو ماده را مخلوط نکنید زیرا باعث ایجاد بخارهای سمی می‌شود.

3. دیگ لباسشویی را خشک کنید

درام ماشین لباسشویی را خشک کنید

بعد از اینکه مدت زمان شستشو سپری شد با استفاده از یک پارچه نرم و بدون پرز، تمام بخش‌های درب و نواحی داخلی ماشین لباسشویی را خشک کنید. واشر پلاستیکی محفظه شستشو را خارج کرده و زیر آن را هم به خوبی خشک کنید.

4. کشوی مواد شوینده را تمیز کنید

بخشی از مواد شوینده‌ای که داخل ماشین لباسشویی می‌ریزید، در محفظه پودر باقی می‌ماند. همین مورد در ترکیب با رطوبت، محل مناسبی را برای رشد کپک‌ها فراهم می‌کند.

در اکثر مدل‌های ماشین لباسشویی، این کشو به راحتی خارج می‌شود (اگر در خارج کردن کشو مشکل دارید، دفترچه ماشین لباسشویی را مطالعه کنید).

  • محفظه پودر را کامل شسته و با مسواک یا فرچه تمام درزهای آن را تمیز کنید.
  • اگر بعضی قسمت‌ها از مواد شوینده پاک نمی‌شوند، چند دقیقه آن را داخل آب داغ قرار دهید.
  • بعد از شستشو، کشو را خشک کرده و در معرض آفتاب قرار دهید.

5. فیلتر ماشین لباسشویی را تمیز کنید

در بیشتر مواقع پرز، مو، دستمال کاغذی، سکه و … در فیلتر لباسشویی گیر می‌کند. برای جلوگیری از تجمع کپک و آلودگی‌ها در این قسمت، باید هر چند وقت یکبار پرز‌های داخل آن را با یک مسواک خارج کرده و به خوبی شستشو دهید. بعد هم اجازه دهید چند ساعتی در معرض نور خورشید قرار بگیرد.

نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی: چه زمانی فیلتر لباسشویی را تمیز کنیم؟
نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی: چه زمانی فیلتر لباسشویی را تمیز کنیم؟

زمان تمیز کردن فیلتر لباسشویی در رابطه با زمان شستشو و تمیز کردن فیلتر لباسشویی […]

نحوه از بین بردن کپک لباسشویی

تمیز کردن کپک دور لاستیک ماشین لباسشویی

برای تمیز کردن کپک ماشین لباسشویی، راه‌های گفته شده در بالا کافی است. اگر یک بار این کار را انجام دهید، نتیجه آن را به خوبی در شستشوی بعدی ملاحظه خواهید کرد.

تمیز کردن کپک دور لاستیک ماشین لباسشویی

  1. برای تمیز کردن لاستیک دور درب لباسشویی، ابتدا آن را خارج کنید.
  2. لاستیک را با مواد شوینده بشویید و اجازه دهید تا خشک شود.
  3. بخش‌های زیر واشر را با یک محلول شامل یک چهارم فنجان سفید کننده و آب گرم تمیز کنید.( برای راحتی کار از یک مسواک و دستمال پنبه‌ای استفاده کنید.)
  4. پس از خشک شدن واشر و قسمت های زیر آن، کار این بخش به اتمام رسیده است.
راهکارهایی برای رفع زنگ زدگی ماشین لباسشویی
راهکارهایی برای رفع زنگ زدگی ماشین لباسشویی

زنگ زدگی در ماشین لباسشویی ممکن است به دلیل عوامل مختلفی نظیر رسوبات، آهن موجود […]

از بین بردن بوی کپک لباسشویی

از بین بردن بوی کپک لباسشویی

بوی کپک‌ و قارچ از آن دست بوهای بسیار ناخوشایند بوده که باید به سرعت از شر آن‌ها خلاص شوید. از بین بردن کپک‌ لباسشویی مرحله اول بوده و بعد باید به سراغ از بین بردن بوی آن هم بروید. مراحل از بین بردن بوی کپک لباسشویی:

  • یک چهارم فنجان جوش شیرین را با همین مقدار آب مخلوط کنید. سپس محلول را داخل محفظه پودر بریزید.
  • 2 فنجان سرکه سفید را داخل محفظه شستشو ریخته و ماشین لباسشویی را در حالت شستشو با آب داغ روشن کنید.
  • بعد از اینکه شستشو به اتمام رسید، با یک اسفنج نرم، محلولی تشکیل شده از یک پیمانه سرکه و یک پیمانه آب را به تمام محفظه‌های داخلی ماشین و قسمت‌های باقی مانده بکشید.

همیشه بعد از اتمام شستشو، درب ماشین لباسشویی را باز نگه داشته و واشر و بخش‌های مختلف آن را تمیز کنید. در این صورت بوی کپک ماشین لباسشویی به طور کامل از بین می‌رود.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی

برای افزایش عمر مفید لباسشویی خود سعی کنید از مواد شوینده بیش از اندازه استفاده نکنید. مواد شوینده اضافی در درز‌ها و بخش‌های مختلف ماشین مانده و محیط را برای رشد کپک‌ها آماده می‌کند. اگر اثری از آلودگی دیدید، بلافاصله ماشین لباسشویی را تمیز کنید . با رعایت این نکات مطمئنا این وسیله سال‌ها سالم بوده و هیچ حساسیتی هم ایجاد نمی‌کند.

سوالات متداول
1آیا کپک‌های داخل ماشین لباسشویی خطرناک هستند؟
2دلیل به وجود آمدن کپک و قارچ در ماشین لباسشویی چیست؟
3چه بخش‌هایی از ماشین لباسشویی را باید تمیز و خشک کرد؟

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس