ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
علت کار نکردن پورت HDMI در تلویزیون و راهکارهای رفع مشکل

علت کار نکردن پورت HDMI در تلویزیون (راهنمای کامل رفع مشکل)

گاهی ممکن است نوسانات جریان برق، علت از کار افتادن پورت HDMI در تلویزیون باشد یا کابل با تلویزیون سازگاری نداشته باشد. برخی مواقع نیز علت بروز این مشکل استفاده از کابل های نامرغوب است. در این مقاله به بررسی دلایل کار نکردن کابل اچ دی ام آی پرداخته‌ایم. همچنین مواردی که باید برای رفع مشکل بررسی کنید نیز بیان شده است.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

کابل HDMI اتصال همه دستگاه‌های دیجیتال را با استفاده از یک کابل واحد هم برای صدا و هم برای تصویر امکان پذیر می‌کند. برای انجام این کار، دستگاه‌های متصل باید اصطلاحا “مجوز” داشته باشند تا از طریق استاندارد معروف به HDCP با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این عملیات برای شناسایی و برقراری ارتباط با رسانه‌ها و دستگاه‌ها “هندشیک HDMI” یا “دست تکانی” نامیده می‌شود.

اگر مشکلی در فرایند دست تکانی ایجاد شود، رمزگذاری HDCP تعبیه شده در سیگنال HDMI توسط دستگاه‌های متصل شناسایی نمی شود و همین امر باعث می شود نتوانید هیچ گونه صدا و تصویری دریافت کنید. راه کارهایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید مشکل کار نکردن پورت HDMI در تلویزیون را برطرف کنید.

چرا کابل اچ دی ام آی وصل نمیشه؟

از کار افتادن پورت HDMI در تلویزیون دلایل گوناگونی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوسانات جریان برق: بهتر است از یک محافظ استفاده کنید.
  • استفاده از کابل های بی کیفیت و نامرغوب
  • عدم سازگاری کابل با تلویزیون
  • برخورد آب با پورت تلویزیون

عیب یابی کار نکردن پورت HDMI در تلویزیون

عیب یابی کار نکردن پورت HDMI در تلویزیون

اگر پورت اچ دی ام آی (HDMI) در تلویزیون از کار افتاده است، برای عیب یابی و رفع مشکل موارد زیر را بررسی کنید:

1. بررسی اتصالات کابل HDMI

اطمینان حاصل کنید که کابل از دو طرف محکم متصل شده است. اگر اندازه کابل HDMI مناسب نباشد، ممکن است گاهی اوقات از جای خود خارج شود.

  • اگر این اتفاق اغلب تکرار می‌شود، از کابل های HDMI قفل شونده استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید تلفن همراه یا تبلت خود را به تلویزیون متصل کنید اطمینان حاصل کنید که تنظیمات اتصال HDMI در دستگاه شما فعال باشد. برای انجام این کار می‌توانید از مسیر زیر استفاده کنید.

Settings > Display Entries > HDMI connection

  • اگر تنظیمات اتصال HDMI غیر فعال است، آن را فعال کنید.
تعمیر تخصصی تلویزیون خود را به کاراباما بسپارید پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

2. جداسازی و اتصال مجدد کابل برق تلویزیون

تلویزیون خود را خاموش کنید و دو شاخه آن را از پریز برق جدا کنید پس از چند دقیقه مجددا دوشاخه تلویزیون را به برق وصل کنید. این کار به نوعی ریست تلویزیون است و با انجام این کار ممکن است اشکالات موقتی سخت افزاری یا نرم افزاری که منجر به کار نکردن HDMI در تلویزیون شده، برطرف شود.

همچنین اگر لپ تاپ یا کامپیوتر خود را به تلویزیون متصل کرده‌اید اما به دلیل کار نکردن HDMI در تلویزیون پیغام No Signal را دریافت کرده‌اید، ممکن است با ریست کردن کامپیوتر، مشکل از کار افتادن پورت HDMI در تلویزیون برطرف شود.

3. معکوس کردن ترتیب روشن کردن دستگاه ها

معکوس کردن ترتیب روشن کردن دستگاه ها

اگر همیشه اول تلویزیون خود را روشن می‌کنید و سپس به دنبال آن دستگاه‌های دیگر روشن کنید، این بار ابتدا دستگاه‌های جانبی و سپس تلویزیون را روشن کنید.

اگر چند دستگاه مختلف دارید که با کابل HDMI به تلویزیون متصل می‌شوند، سعی کنید آنها را با ترتیب‌های مختلف وصل کنید و ببینید کدام یک جواب می‌دهد.

4. بررسی و تست ورودی های دیگر تلویزیون

با ریموت کنترل، به ورودی دیگری در تلویزیون بروید و سپس به HDMI برگردید تا ببینید آیا سیگنال به درستی کار می‌کند یا خیر. در صورت عدم موفقیت، دستگاه خود را به ورودی HDMI دیگری متصل کرده و مراحل بالا را تکرار کنید.

دکمه Input یا Source را در کنترل خود برای تغییر منبع ورودی پورت HDMI فشار دهید. اگر بیشتر از یک پورت HDMI دارید اطمینان حاصل کنید که پورت درست را انتخاب کرده اید.

نکته

مطمئن شوید ورودی درستی را برای دستگاهی که می‌خواهید از آن استفاده کنید، مانند کنسول بازی یا پخش کننده Blu-ray و … انتخاب کرده‌اید. بعضی از دستگاه‌ها با ورودی‌های کانال خاصی تنظیم می‌شوند و شما باید حتما آن ورودی را از ریموت کنترل تلویزیون خود تنظیم کنید.

5. بررسی رزولوشن دستگاه های جانبی و رفع مشکل از کار افتادن پورت HDMI در تلویزیون

بررسی رزولوشن دستگاه های جانبی و رفع مشکل از کار افتادن پورت HDMI در تلویزیون

اگر دستگاه HDMI شما دارای یک منوی تنظیمات برای کنترل رزلوشن ویدئو است، بررسی کنید که روی AUTO تنظیم شده باشد. بنابراین آن را برای تطابق با رزولوشن داخلی تلویزیون یا ویدئو پروژکتور تنظیم کنید. (برای مثال 720p، 1080p یا 4k، اگر تلویزیون یا ویدئو پروژکتور با قابلیت4k دارید.)

6. جداسازی و اتصال مجدد تمام منابع HDMI

اگر بیش از یک منبع HDMI به تلویزیون متصل است مراحل زیر را دنبال کنید، اما اگر فقط از یک منبع HDMI استفاده می کنید، از این راه حل صرف نظر کنید.

  1. تمام پورت های HDMI تلویزیون را جدا کنید.
  2. حدود 10 دقیقه کابل برق تلویزیون را جدا کنید.
  3. کابل برق را دوباره به تلویزیون وصل کنید.
  4. یکی از دستگاه های مورد نظر را به پورت HDMI متصل کنید.
  5. دستگاه را روشن کنید.
  6. مراحل 4 و 5 را برای هر دستگاه و پورت HDMI تکرار کنید.
با این 3 روش مشکل کار نکردن پورت USB در تلویزیون را حل کنید!
با این 3 روش مشکل کار نکردن پورت USB در تلویزیون را حل کنید!

رفع مشکل کار نکردن پورت usb در تلویزیون در صورت کار نکردن پورت USB در […]

7. به روز رسانی سیستم عامل تلویزیون

با به روز رسانی سیستم عامل تلویزیون می‌توانید برخی از مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری را برطرف کنید. در صورتی که سیستم عامل تلویزیون شما به روز نباشد ممکن است، همین موضوع علت کار نکردن پورت hdmi در تلویزیون شود.

8. ریست تلویزیون یا بازگشت به تنظیمات کارخانه

راه حل نهایی که می توانید امتحان کنید ریست کردن تلویزیون یا بازگشت به تنظیمات کارخانه است. با این روش احتمال رفع مشکل از کار افتادن hdmi تلویزیون زیاد است.

رفع مشکل اتصال HDMI در تلویزیون HDR

رفع مشکل اتصال HDMI در تلویزیون HDR

پیاده سازی HDR در بسیاری از تلویزیون‌های 4K Ultra HD باعث از کار افتادن پورت HDMI در تلویزیون می‌شود. اگر تلویزیون (HDR (High Dynamic Range دارید و هیچ یک از راه حل‌های بالا کار نکرد، این نکات عیب یابی را دنبال کنید:

  1. اطمینان حاصل کنید دستگاه‌های جانبی که به تلویزیون وصل می‌کنید با تکنولوژی HDR سازگار است.
  2. از به روز بودن سیستم عامل تلویزیون خود اطمینان حاصل کنید.
  3. اگر قبلاً این کار را نکرده اید، کابل HDMI خود را با کابل Hi-Speed HDMI با سرعت حداقل 10.2 گیگابیت بر ثانیه و ترجیحا 18 گیگابیت بر ثانیه عوض کنید.
  4. اگر دستگاهی با قابلیت HDR مانند Blu-ray UHD دارید که به تلویزیون سازگار با HDR متصل است، ممکن است تلویزیون محتوای رمزگذاری شده HDR را تشخیص ندهد. وقتی تلویزیون HDR، سیگنال HDR را تشخیص می‌دهد، باید یک پیغام تایید روی صفحه نمایش ظاهر شود.
  5. اگر تلویزیون پس از تغییر تنظیمات و به روزرسانی کابل‌ها، همچنان منبع HDR را تشخیص نمی دهد، از مرکز خدمات تعمیرات تلویزیون کمک بگیرید.

عیب یابی مشکلات اتصال HDMI و DVI

عیب یابی مشکلات اتصال HDMI و DVI

گاهی اوقات ممکن است برای اتصال دستگاه‌های جانبی به تلویزیون، نیاز به استفاده از کابل تبدیل HDMI به DVI و بالعکس داشته باشید. اگر هنگام استفاده از این مبدل به مشکل برخورید و تلویزیون شما هیچ تصویری پخش نکرد، احتمالا مبدل اشکال دارد. البته ممکن است تلویزیون‌های قدیمی مجهز به DVI نیز از سیستم عامل شناسایی دستگاه منبع HDMI برخوردار نباشند.

نکته

کابل HDMI می‌تواند هم سیگنال‌های تصویری و هم صوتی را منتقل کند، اما اتصالات DVI فقط می‌توانند سیگنال‌های تصویری را منتقل کنند. بنابراین اگر شما یک دستگاه منبع HDMI را به تلویزیون مجهز به DVI وصل کنید، باید یک اتصال صوتی جداگانه نیز ایجاد کنید. بسته به تلویزیون، این کار ممکن است با اتصال صوتی RCA یا AUX 3.5 میلی متر انجام شود.

نحوه رفع مشکل کار نکردن کابل HDMI در تلویزیون هنگام اتصال لپ تاپ یا کامپیوتر

اگر می‌خواهید کامپیوتر یا لپ تاپ خود را به تلویزیون وصل کنید، ابتدا مطمئن شوید که تنظیمات کامپیوتر شما HDMI را به عنوان اتصال خروجی پیش فرض تعیین کرده باشد. اگر نمی‌توانید از لپ تاپ یا کامپیوتر خود تصویری برای نمایش در تلویزیون دریافت کنید، این نکات را امتحان کنید:

  • کامپیوتر خود را با کابل HDMI متصل به تلویزیونی که از قبل روشن است راه اندازی کنید.
  • هنگامی که تلویزیون خاموش است کامپیوتر خود را راه اندازی کنید و سپس تلویزیون را روشن کنید.
  • قبل از اتصال کابل HDMI، کامپیوتر را راه اندازی کرده و تلویزیون را روشن کنید.
عیب یابی تلویزیون: چگونه این مشکلات را رفع کنیم؟
عیب یابی تلویزیون: چگونه این مشکلات را رفع کنیم؟

عیب یابی تلویزیون در ابتدا بهتر است این نکته را ذکر کنیم که تمام مطالب […]

نحوه عیب یابی کار نکردن کابل HDMI وایرلس

نحوه عیب یابی کار نکردن کابل HDMI وایرلس

دستگاه‌های HDMI وایرلس (آن‌هایی که از یک انتقال دهنده وایرلس برای انتقال بی سیم سیگنال‌های صدا/تصویر به گیرنده استفاده می‌کنند) نیز می توانند علت کار نکردن hdmi در تلویزیون باشند.

به طور کلی دو فرمت اصلی HDMI وایرلس وجود دارد که هر کدام از گروه محصولات خود را پشتیبانی م‌ کنند: WHDI و HD وایرلس (WiHD) که برای راحتی اتصال دستگاه های HDMI بدون کابل طراحی کرده اند. اگر سعی در اتصال دستگاه بی سیم HDMI دارید این مراحل را دنبال کنید:

فاصله و موقعیت دستگاه‌های بی سیم را درست انتخاب کنید. درست مانند Wi-Fi، یک اتصال بی سیم HDMI موفق به میزان فاصله، مسیر مشخص و میزان تداخل بستگی دارد. برای مسافت‌های طولانی خاص، آپشن های اتصال HDMI اضافی وجود دارد.
توالی های مختلف روشن کردن مانند موارد بخش 3 را امتحان کنید.
مشخصات محصول و سازگاری با هر دستگاه HDMI بی سیم را بررسی کنید. دستگاه های بی سیم HDMI در مورد استانداردهای تجاری، مدل و صنعت تفاوت های فنی زیادی دارند و ممکن است دستگاه ها سازگار نباشند.
در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

جمع بندی

اگر کابل اچ دی ام آی به تلویزیون متصل نمی‌شود، ابتدا از مرغوب بودن کابل مطمئن شوید سپس بررسی کنید که کابل با تلویزیون ما سازگار باشد. اگر با به روزرسانی سیستم عامل تلویزیون و ریست کردن دستگاه مشکل برطرف نشد، از یک مرکز معتبر تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید.

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

سلام من حدود ۱۰ سال است کیسم را به تلویزیون وصل مکنم و خوب کار می‌کرد ولی چند روز پیش مادر برد کیس را عوض کردم در دیکرمانیتور کار مکند ولی تلویزیون خودم ساپوت نمی کند راهنمایی بفرمایید
(بررسی وضعیت خاموش روشن بودن دستگا های متصل واتصال کابل آن یا بررسی انتخاب منبع)این کلمه را نشان می دهد

رحیم نژاداکبری
28 مهر 1402

سلام کابل نوری وhdmi سینما خانگی وصل بوده در حال پخش برنامه از تلویزیون هر دو کابل از کار افتادن عمل
نمی کنند خواهشمند راهنمایی فرمایید با یپاس

حسین زیدعلی
29 تیر 1402

    ابتدا مطمئن شوید کابل‌ها به درستی متصل هستند و خرابی ندارند. سپس تنظیمات ورودی تلویزیون و سینما خانگی را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که به درستی به ورودی‌های مورد نظر وصل شده‌اند. در نهایت، می‌توانید کابل‌ها را با دستگاه‌های دیگری تست کنید تا بفهمید که آیا مشکل از کابل‌ها است یا خیر.

    فائزه کریمی
    31 تیر 1402

سلام خسته نباشید رسیور ما تصویر را
سیاه سفید نشون میده میخواستم راهنماییم
کنید چکارکنم ممنون از راهنمایی شما

سلطانعلی حمیدی منش
7 دی 1401

من ps4 رو ب تلویزیون وصل کردم ولی وقتی hdmi رو زدم با پیام no signal مواجه شدم باید چیکار کنم؟

امیر کریمی
4 دی 1401

ماهواره به تلویزیون وصل نمیشه

علی احمدی
22 آذر 1401

سلام ریسور من همه کانال های اچ دی قفل میکنه

معصومه فرج زاده
13 تیر 1401

سلام
من ایکس باکس وان رو وقتی به تلویزیون 4k UHD سامسونگ وصل میکنم بازی های ساده مثل کراش میاد ولی فیفا و بازی های سنگین نمیاد میگه دستگاه خارجی برق ندارد و …….
کابل Hdmi هم مشکل نداره چون با تلویزیون LCD میاد بدون مشکل

مهدی نعمتی
1 تیر 1401

چند ماهی هستش HDMI تلویزیون LED ام کار نمیکنه با فیشهای سوزنی ، وصل میشه، ولی مشکلم کنسول بازی پسرم هستش که کابل HD میخوره و بازیهاشو نمیاره، لطفاً هزینه رو هم بفرمایید، تشکر

حمید جیروتی
1 تیر 1401

قبلا با کابل hdmi به تلویزیون وصل میشدم الان میزنه no signal باید چیکار کنم؟؟؟؟

ندا غلامی
19 خرداد 1401

چرا تصویرماهواره خود بخود روی hdmi تلویزیون قطع شد

علي شاجري
7 خرداد 1401

تلویزیون ال سی دی سامسونگ بنده روشن میکنم هرچه میکنم روی برنامه دی وی دی اچ دی ام ای ومونیتور نمی‌رود کلا کادری که روی تلویزیون نمایش داده نمیشود

محمداقاخانی
14 اردیبهشت 1401

کار نکردن 4 پورت HDMI در تلویزیون ال سی دی سونی مدل KLV- 40S550A

بهادرنادری فام
29 آبان 1400

    سلام بهادر عزیز
    شما می تونید با کاراباما (خط 02158406) تماس بگیرید و درخواست اعزام حرفه ای ترین متخصصان برای تعمیر تلویزیون سونی رو ثبت کنید.
    ما در کنارتون هستیم

    نسیم اسلام پور
    2 آذر 1400

سلام دستگاه ماهواره من به تلویزیونم که مدل ساسنوگ tu7100 است وصل نمیشه

سعید قنبری
5 اسفند 1399

سلام پورت تلویزیون ما نیاز به بازدید حضوری تعمیرکار داره.

محسن آجورلو
24 بهمن 1399
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس