ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
7 موردی که هنگام روشن نشدن کولر گازی باید بررسی کنید!

7 موردی که هنگام روشن نشدن کولر گازی باید بررسی کنید!

روشن نشدن کولر گازی مشکل نسبتا شایعی است که ممکن است به دلایل زیادی برای شما هم اتفاق بیوفتد. هرچند علت بروز این مشکل می‌تواند به دلایل بسیاری که بیشتر آنها تخصصی و فنی هستند مربوط باشد، اما برخی دلایل تقریبا ساده بوده و توسط خودتان نیز قابل حل خواهند بود. در این مقاله علت روشن نشدن کولر گازی و راهکارهای لازم برای رفع این مشکل بیان شده است.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

توجه داشته باشید که مشکلات و عواملی که باعث روشن نشدن کولر گازی می شود برای همه برندها و مدلهای مختلف کولر گازی تقریبا یکسانند. یعنی علت روشن نشدن کولر گازی ال جی با علت روشن نشدن کولر گازی سامسونگ یا جنرال تفاوت زیادی ندارد.

همینطور بسیاری از دلایل میان انواع مختلف کولر نیز یکسان است. یعنی عاملی که علت روشن نشدن داکت اسپلیت است در عین حال می تواند علت روشن نشدن کولر گازی پنجره ای هم باشد. پس می توان از این مقاله در ارتباط با علت روشن نشدن اسپلیت، داکت اسپلیت، کولر گازی پنجره ای و … هم استفاده کرد.

دلیل روشن نشدن کولر گازی

دلیل روشن نشدن کولر گازی

بسیاری از افراد با طرح این پرسش که چرا اسپیلت روشن نمیشه به دنبال راه حل سریع برای مشکل خود هستند. اما بروز این مشکل می تواند چند جنبه داشته باشد. در برخی موارد اصلا جریان برقی برای شروع به کار به اسپلیت وارد نمی‌شود!

در برخی موارد دیگر که از وجود جریان مطمئن هستیم، کولر گازی شروع به کار نمی کند یا به عبارت دیگر کولر گازی روشن نمی شود یا کار نمی کند. برای عیب یابی کولر گازی و بررسی علت بروز این مشکل بهتر است از یک تکنسین کمک بگیرید.

1. وجود مشکل در پریز برق و فیوزها

ساده ترین علت روشن نشدن اسپلیت می تواند به خاطر نرسیدن جریان برق به آن باشد.

  • ابتدا به سراغ جعبه تقسیم رفته و بررسی کنید که مدار برق مربوط به کولر گازی وصل است یا خیر.
  • معمولا در تابستان در اکثر خانه ها کولر گازی روشن است، همچنین استفاده از برخی لوازم پرمصرف دیگر نیز وضعیت افزایش بار الکتریکی را بهبود نمی بخشد.
  • یکی از احتمالات اصلی افزایش بار و درنتیجه قطعی جریان از سمت جعبه تقسیم یا فیوزهای خانه است. در این حالت معمولا فیوز می پرد که باید ابتدا آن را قطع و پس از چند ثانیه مجددا وصل کنید تا مشکل برطرف شود.
  • حتی ممکن است به خاطر افزایش جریان و نوسانات الکتریکی، فیوز شما سوخته باشد. بنابراین تعویض فیوز ممکن است مشکل روشن نشدن کولر گازی شما را برطرف سازد.
تعمیر تخصصی کولر گازی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

2. ایراد در ترموستات کولر گازی

نقش ترموستات در روشن نشدن کولر گازی

ترموستات یکی از اجزای مهم کولر گازی است که در تعیین دمای دلخواه که کولر تا رسیدن به آن باید کار کند، نقش اساسی دارد. لذا یکی از دلایل روشن نشدن کولر گازی به خرابی و ایراد در ترموستات برمی گردد. در این صورت با تعویض ترموستات می توان مشکل را برطرف کرد.

در ترموستات های خارجی که برای کنترل سیستم کولر گازی معمولا روی دیوار منزل نصب می شوند و به صورت دیجیتالی یا ولومی هستند، موارد زیر را حتما بررسی کنید:

  • ترموستات باید جریان برق داشته باشد و روشن شود. صفحه نمایشگر خالی نباشد.
  • باتری های ترموستات را در صورت نیاز تعویض کنید.
  • ترموستات در حالت خنک یا cool قرار داشته باشد.
  • دمای تنظیم شده توسط ترموستات کمتر از دمای اتاق مثلا 5 درجه پایین تر تنظیم شده باشد.
تنظیم بهترین درجه برای کولر گازی و کاهش مصرف برق دستگاه
تنظیم بهترین درجه برای کولر گازی و کاهش مصرف برق دستگاه!

در این مقاله در رابطه با تنظیم بهترین دما برای گرمایش و سرمایش کولر گازی […]

3. خرابی ترمیستور، علت روشن نشدن کولر گازی

گاهی ممکن است علت کار نکردن کولر گازی، خرابی ترمیستور یا سنسور دمایی کولر گازی باشد. این قطعه به کارکرد دیگر بخش های کولر کمک می کند. ترمیستور مشابه با یک سنسور عمل می کند و دمای هوای اتاق را مانیتور کرده و در صورت لزوم به برد فرمان روشن شدن کمپرسور جهت خنک کردن منزل را می دهد.

4. انسداد و گرفتگی فیلترهوای کولر گازی

انسداد و گرفتگی فیلترهوای کولر گازی

زمانی که فیلتر هوای کولر گازی از گرد و خاک و آلودگی هایی که پس از چند وقت کارکرد دستگاه روی آنها می نشیند، پوشیده می شوند، عبور جریان هوا سخت تر و فیلترها مسدود می شوند. در این حالت در برخی اوقات کولر خاموش شده و روشن نشدن آن را نیز به دنبال دارد.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی (راهنمای مرحله به مرحله)
تمیز کردن فیلتر کولر گازی (راهنمای مرحله به مرحله)

لازم به ذکر است مطلب آموزشی “چگونه فیلتر کولر گازی را تمیز کنیم؟” مختص برند […]

5. گرفتگی لوله تخلیه آب کولر گازی

گرفتگی مسیر تخلیه آب کولر گازی می تواند باعث فعال شدن سوئیچ شناوری شود که به برد کولر گازی هشدار دهد. در این حالت برد از روشن شدن کولر جلوگیری می کند.

  • برای جمع آوری آب های میعان شده از رطوبت هوا، یک سینی در بخش داخلی اسپیلت طراحی می شود.
  • معمولا در آب و هوای مرطوب این سینی و یا مجرای تخلیه به سرعت پر شده یا مسدود می شوند، که به فعال شدن سوئیچ شناور می انجامد.
  • با رفع مسدودیت مجرای تخلیه و خالی کردن سینی و سپس قرار دادن سوئیچ در حالت آف، مشکل روشن نشدن کولر گازی برطرف می شود.

6. روشن نشدن کولر گازی به دلیل خرابی کمپرسور

کمپرسور یا موتور کولر گازی مهمترین جزء دستگاه به حساب می آید. اگر کمپرسور معیوب باشد، روشن نشدن کولر گازی می تواند یکی از نتایج آن باشد.

  • معمولا کمپرسور به یکباره دچار مشکل نمی شود و ابتدا با صداهای عجیب و بلند به شما هشدار داده و پس از مدتی که به آن رسیدگی نشود، ناگهان متوقف و از کار می ایستد.
  • همچنین ممکن است خود کمپرسور مشکل نداشته باشد و ایراد از شل بودن اتصالات ترمینال ورودی کمپرسور یا یکی از اجزای مرتبط با کمپرسور همچون خازن استارت یا راه انداز و یا رله استارت باشد. ایراد در این اجزا یکی از موارد رایج در علت روشن نشدن کولر گازی است.
علائم سوختن کمپرسور کولر گازی؛ این 8 نشانه را نادیده نگیرید!
علائم سوختن کمپرسور کولر گازی؛ این 8 نشانه را نادیده نگیرید!

نشانه های سوختن کمپرسور کولر گازی برخی مواقع ممکن است سیم پیچ موتور کمپرسور سوخته […]

7. ایراد در برد کنترلی

ایراد و خرابی برد الکترونیکی کولر گازی یا PCB بسیار مهم است و می تواند مشکلات جدی در دستگاه به وجود آورد. هرچند احتمال بروز این اتفاق زیاد نیست، اما در صورتی که موارد دیگر در رابطه با علت روشن نشدن اسپلیت را بررسی کرده و به نتیجه نرسیدید، مرحله آخر بررسی برد است.

معمولا در صورت خرابی برد به کولر برق رسانی می شود، اما کولر گازی روشن نمی شود. علت روشن نشدن کولر گازی پنجره ای معمولا به مشکل برد این دستگاه ها مربوط می شود.

این مشکل می تواند بخاطر سوختن برخی فیوزها، خازن ها یا مقاومت های روی برد به وجود آمده باشد که تنها با تعمیر توسط متخصص برند دستگاه یا تعویض برد برطرف خواهد شد.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی علت روشن نشدن اسپلیت پرداختیم و مواردی که سبب بروز این مشکل می شوند را به همراه راه حل ها بیان کردیم. همچنین یادآور می شویم که علت روشن نشدن کولر گازی انواع برندها همگی یکسان است اما در صورتی که نیاز به تعمیرات داشته باشید پیشنهاد، درخواست به یک تعمیرکار متخصص کولر گازی است.

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس