ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
5 علت رایج آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی را بدانید!

5 علت رایج آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی را بدانید!

یکی از مشکلات رایج ماشین ظرفشویی، آبگیری نکردن آن است که به دلایلی از جمله وجود مشکل در برد اصلی، خرابی میکروسوئیچ، معیوب بودن شیر برقی و … رخ می‌دهد. اگر ماشین ظرفشویی فرآیند آبگیری را انجام ندهد، عملا نمی‌توان از آن استفاده کرد. در این مقاله علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی مورد بررسی قرار گرفته است.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

چرا ماشین ظرفشویی آبگیری نمی کند؟

گاهی ممکن است علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی ساده باشد و خودتان بتوانید با بررسی مواردی مانند شیر آب و شیلنگ ظرفشویی مشکل را برطرف کنید. اما برخی مواقع علت بروز این مشکل، خرابی شیر برقی، میکروسوئیچ درب و برد اصلی ظرفشویی است. در اینصورت باید عیب یابی ظرفشویی و رفع مشکل را به تکنسین متخصص بسپارید.

1. وجود مشکل در شیلنگ و شیر تامین آب ماشین ظرفشویی

شیلنگ و شیر تامین آب ماشین ظرفشویی

اگر ماشین ظرفشویی آبگیری نمی‌کند، اولین کاری که باید انجام شود، اطمینان از درستی سیستم تامین آب به دستگاه است. معمولا در زیر سینک یا اطراف آن، یک لوله یا شیلنگ آب وجود دارد که به بخشی از پایین ماشین ظرفشویی متصل شده است و با یک شیر کنترل می‌شود.

این شیر و شیلنگ وظیفه تامین آب از لوله کشی خانه تا ظرفشویی را برعهده دارند.

  • از مسدود نبودن شیلنگ، نبود پیچ و خم و هرگونه پارگی و شکاف در آن اطمینان حاصل کنید.
  • سپس از باز بودن شیر مطمئن شوید.
  • پس از آن بررسی کنید که فشار آب خیلی کم نباشد، زیرا شیر برقی ظرفشویی برای عملکرد صحیح خود به یک حداقل فشار آب نیاز دارد.
نکته

ممکن است هنگام نصب ماشین ظرفشویی، تکنسین مربوطه شیر و شیلنگ اشاره شده را به طریق دیگری یا در جای دیگری غیر از زیر سینک سر هم بندی کرده باشد. در این صورت باید از محل ورود شیلنگ به پایین دستگاه شروع کرده و آن را تا مبدا دنبال کنید.

تعمیر تخصصی ماشین ظرفشویی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

2. ایراد در شیر ورودی آب یا شیر برقی ظرفشویی

مهم‌ترین قطعه‌ای که می‌بایست توسط تکنسین مجرب بررسی شود، شیر ورودی آب یا همان شیر برقی ظرفشویی است که آبگیری دستگاه توسط آن انجام می‌شود.

شیر ورودی آب، پایین ماشین ظرفشویی و پشت پنلی قرار دارد که در پایین درب دستگاه دیده می‌شود. برای دسترسی به آن، باید ابتدا پنل جلویی که روی درب سوار می‌شود را باز کرده و سپس پنل پایین آن را باز کنید تا قادر به مشاهده شیر برقی باشید.

شیر ورودی آب دارای دو سیم برق و دو شیلنگ متصل شده به آن است که یکی از آنها آب را از خانه تا شیر برقی منتقل می‌کند و دیگری از شیر به داخل محفظه شستشوی ظرفشویی هدایت می‌کند. این شیر توسط شناور و تایمر یا برد الکترونیکی ظرفشویی کنترل می‌شود.

  • ابتدا باید رسیدن برق به شیر و فعال بودن آن را بررسی کنید.
  • به کمک مولتی متر سلنویدهای روی شیر را برای وجود جریان اندازه بگیرید.
  • اگر حین مرحله آبگیری، جریان آب به شیر برقرار بوده و سیم کشی آن هم مشکلی نداشت، اما همچنان ماشین ظرفشویی آبگیری نمی‌کند، پس ایراد از شیر برقی است و باید تعویض شود.
  • اگر شیر ورودی آب جریان ندارد و برق به آن نمی‌رسد، به کمک مولتی متر بررسی کنید که قطعی جریان در شناور اتفاق افتاده یا در تایمر/ برد الکترونیکی ظرفشویی یا ایراد سوئیچ قفل درب ظرفشویی است.
نکته

به یاد داشته باشید که هنگام بررسی شیر برقی، شیلنگ متصل به آن که عمل آبرسانی به شیر را انجام می‌دهد، از شیر باز کنید و فیلتر کوچکی که در انتهای آن قرار گرفته را بررسی کنید تا توسط املاح مسدود نشده باشد.

3. خرابی شناور و سوئیچ شناور علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی

شناور و سوئیچ شناور ظرفشویی

شناور که قطعه‌ای پلاستیکی در کف ماشین ظرفشویی و شبیه به گنبد است، وظیفه تعیین سطح آب مناسب برای ظرفشویی را بر عهده دارد.

هنگامی که ماشین ظرفشویی از آب پر می‌شود، شناور به همرا آب بالا آمده و زمانی که به مقدار تعیین شده طراحی رسید، با درگیر کردن سوئیچ شناور که در زیر آن قرار گرفته است به شیر ورودی آب دستور قطع شدن و توقف آبگیری را ارسال می‌کند.

  • شناور ظرفشویی را بررسی کنید.
  • ممکن است که توسط زباله، باقیمانده موادغذایییا املاح سخت شده آب در وضعیت بالا گیر کرده باشد و نتواند پایین بیاید.
  • همچنین سوئیچ شناور باید بررسی شده و وضعیت سلامت سوئیچ و سیم کشی آن مشخص شود.

4. ایراد در سوئیچ قفل درب ظرفشویی

ماشین ظرفشویی برای تشخیص باز بودن درب دارای یک سوئیچ قفل است. بر طبق اصول ایمنی، هنگامی که درب دستگاه باز است فعالیت‌ها و عملکردهای دستگاه شروع نشده یا متوقف می‌شوند.

پر شدن ظرفشویی از آب نیز همین گونه است و لذا در صورتی که سوئیچ قفل درب ماشین ظرفشویی معیوب باشد، ممکن است در حالی که درب بسته است آن را باز بداند و از شروع آبگیری دستگاه جلوگیری کند.

سوئیچ قفل درب، پشت پنل داخلی درب قرار دارد و به کمک یک مولتی‌تر می‌توان رسیدن جریان به آن را بررسی کرد. در صورتی که ایراد از این سوئیچ باشد، با تعویض آن می‌توان به راحتی مشکل را برطرف کرد.

5. خراب شدن تایمر یا برد الکترونیکی ظرفشویی

 خراب شدن تایمر یا برد الکترونیکی ظرفشویی

تایمر در مدل‌های قدیمی‌تر ظرفشویی و برد الکترونیکی در مدل‌های جدیدتر ماشین‌های ظرفشویی وظیفه ارتباط بین بخش‌های مختلف دستگاه و ارسال فرمان شروع به کار هر بخش را برعهده دارد.

اگر تایمر/ برد ایراد داشته باشد، ممکن است برخی قطعات همچون شیر برقی، سوئیچ شناور یا سوئیچ قفل درب از کار بیوفتند و جریان برق به آنها نرسد.

احتمال معیوب بودن برد کمتر از موارد دیگریست که به آنها اشاره کردیم. بنابراین ابتدا موارد گفته شده را بررسی کنید و اگر مشکل همچنان برقرار بود، نهایتا به سراغ برد الکترونیکی بروید. اگر علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی، معیوب بودن برد باشد، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.

نکته

اگر ماشین ظرفشویی از آب پر نمی‌شود، ممکن است به دلیل گرفتگی و انسداد در پمپ و بازوهای آبپاش باشد. همچنین در برخی مدل‌های ظرفشویی قابلیتی به نام محافظت در برابر نشت آب وجود دارد که هنگام وجود نشتی یا آبریزش در ماشین ظرفشویی، فعال شده و با ممانعت از باز شدن شیر برقی از وارد شدن آب به دستگاه جلوگیری می‌کند.

چرا آبگیری ماشین ظرفشویی متوقف نمی شود؟

یکی دیگر از مشکلاتی که با آبگیری ظرفشویی در ارتباط است، قطع نشدن آبگیری ظرفشویی و به عبارت دیگر آبگیری بی وقفه دستگاه است. این مشکل که گاهی از اوقات افراد را دچار مشکل می‌کند، به خرابی یا وجود ایراد در یکی از قطعات زیر مربوط می‌شود:

  • شیر ورودی آب
  • شناور و سوئیچ شناور
  • برد الکترونیکی
5 علت عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی + راهنمای رفع مشکل
5 علت عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی + راهنمای رفع مشکل

علت جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی می‌تواند موارد […]

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی این سوال که چرا آب وارد ظرفشویی نمی‌شود، پرداختیم و در ادامه دلایل قطع نشدن آبگیری ماشین ظرفشویی را بیان کردیم. همانطور که خواندید، علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی می‌تواند موارد مختلفی باشد که رفع برخی از آنها توسط خود شما نیز امکان پذیر است. اما در اکثر موارد به کمک تعمیرکار ظرفشویی نیازمند خواهید بود.

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

با سلام.ظرفشویی ویرپول دارم. وقتی به مرحله تخلیه آب میرسه پمپ تخلیه متوقف نمی شود و با وجود تخلیه کامل آب کار میکنه و به مرحله بعد نمیره و باید خاموشش کنیم
لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر

حمید حسینی
3 بهمن 1399

سلام ظرفشویی زیمنس دارم هیچ کد خطایی نداره ولی آبگیری نمیکنه شیر برقی رو تست کردم سالمه ولی ظاهرا برق روش نمیاد

مرتضی دژآهنگ
20 تیر 1399

ماشین ظرفشوئی من آب را تخلیه نمی کند

محمد شعبانی
16 بهمن 1398
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس