ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
علت خاموش شدن یا روشن نشدن کمپرسور کولر گازی

علت خاموش شدن یا روشن نشدن کمپرسور کولر گازی

کولر گازی یکی از لوازم کاربردی است که هم در تابستان برای خنک کردن محیط و هم در زمستان برای گرمایش و باد گرم از آن استفاده می‌شود. این دستگاه اجزای مختلفی دارد که در ارتباط دقیق و بهم وابسته منجر به عملکرد سرمایش یا گرمایشی آن می‌شوند. یکی از اجزای مهم کولر گازی، کمپرسور است که نقش مهمی در سیستم دارد. در این مقاله علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی به صورت کامل بیان شده است.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

کار نکردن کمپرسور کولر گازی به برند دستگاه و مدل آن بستگی ندارد. بنابراین می‌توان علت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی ال جی، سامسونگ، جنرال، اجنرال، گری، تراست و… را یکی در نظر گرفت. لذا می‌توانید از این مقاله برای بررسی مشکل دستگاه خود صرف نظر از برند آن استفاده کنید.

علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی

کار نکردن کمپرسور کولر گازی می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کمبود گاز مبرد، افزایش دمای کمپرسور و … اشاره کرد. در ادامه به بررسی دلایل بروز این مشکل پرداخته‌ایم.

1. نیم سوز شدن یا معیوب بودن کمپرسور

در صورتی که موتور کولر گازی معیوب باشد، خاموش شدن آن بسیار محتمل است. یک علت خاموش شدن کمپرسور نیز می‌تواند تحت فشار بودن و نیم سوز شدن آن باشد. اگر این قطعه معیوب شده باشد، راه حل رفع مشکل تعمیر یا تعویض است.

تعمیر تخصصی کولر گازی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

2. کمبود یا نامناسب بودن گاز مبرد

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن کمپرسور کولر گازی به گاز مبرد درون آن بر می‌گردد. گاز مبرد باید متناسب با کمپرسور و روغن باشد.

در صورتی که نوع گاز نامناسب بوده یا مقدار آن کمتر از حد استاندارد باشد، کار نکردن کمپرسور کولر گازی احتمال بالایی دارد.

کم بودن مقدار گاز را می‌توان را با شارژ گاز کولر گازی جبران کرد. اما متاسفانه بسیاری از افراد با هدف سرمای بیشتر به تعویض نوع گاز کولر گازی اقدام می‌کنند که این امر نه تنها صحیح نیست، بلکه به مرور به موتور آسیب رسانده و علت از کار افتادن آن خواهد شد.

3. افزایش دمای کمپرسور

گاهی ممکن است علت بروز این مشکل، افزایش دمای بیش از اندازه کمپرسور باشد. اگر موتور بی وقفه کار کند، افزایش دمای کمپرسور به سرعت اتفاق می‌افتد و به عنوان یک مکانیسم دفاعی کمپرسور خاموش می‌شود.

5 علت آمپر کشیدن کمپرسور کولر گازی (معایب + راه حل)
5 علت آمپر کشیدن کمپرسور کولر گازی (معایب + راه حل)

آمپر کشیدن کمپرسور کولر گازی چیست؟ آمپر کشیدن کمپرسور کولر گازی باعث ایجاد مشکل در سیستم […]

4. اشکالات برقی یا ایراد در برد علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی

ممکن است یکی از سیم‌های متصل به کمپرسور یا اجزای این قطعه دچار اتصالات برقی شده باشد. بنابراین بررسی اجزای مرتبط با آن از لحاظ اتصال صحیح و قطع نشدگی سیم‌ها را مورد توجه داشته باشید.

همچنین برد دستگاه در خاموش شدن و کار نکردن کمپرسور می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. فرمان روشن و خاموش شدن کمپرسور باید توسط برد کولر صادر شود. درنتیجه خاموش شدن ناگهانی کمپرسور می‌تواند به دلیل خرابی و ایراد در برد کولر گازی باشد.

علت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی

علت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی

تعبیر دیگری از کار نکردن کمپرسور اسپلیت می‌تواند روشن نشدن آن باشد. مواردی که علت روشن نشدن موتور هستند در ادامه بیان شده است.

توجه کنید که برخی از این موارد در علت خاموش شدن موتور کولر گازی نیز سهیم بودند. درواقع در برخی مواقع یک مشکل می‌تواند علت خاموش شدن ناگهانی کمپرسور کولر گازی و در ادامه علت روشن نشدن آن باشد.

1. پوسیدگی و قطع شدن سیم ها و اتصالات

اگر سیم‌ها و اتصالات کمپرسور به دلیل پوسیدگی و استهلاک ناشی از کارکرد زیاد کولر شل یا قطع شوند، جریان الکتریکی به کمپرسور نخواهد رسید.

فیش‌های متصل کننده سیم‌ها معمولا بر اثر عبور جریان زیاد داغ شده و می‌سوزند که این مشکل می تواند علت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی باشد.

2. اورلود کمپرسور

اورلود کمپرسور

در صورتی که دمای کولر گازی بیش از اندازه بالا رود، جهت حفاظت از موتور سیستم اورلود می کند. اورلود کمپرسور به این معناست که دستگاه ناگهان خاموش می‌شود.

در این حالت تا سرد شدن موتور، کمپرسور روشن نمی‌شود. بنابراین اورلود می‌تواند علت خاموش شدن ناگهانی و نیز علت روشن نشدن کمپرسور باشد.

تا زمانی که مشکل اورلود کولر گازی برطرف نشود، مشکل به معنای واقعی حل نشده است. یعنی احتمال رخ دادن مجدد اورلود بالاست که با روشن و خاموش شدن کمپرسور کولر گازی به استهلاک بیشتر آن و احتمالا خرابی کمپرسور می‌انجامد.

علت اورلود کمپرسور: چگونه از بروز این مشکل جلوگیری کنیم؟
علت اورلود کمپرسور: چگونه از بروز این مشکل جلوگیری کنیم؟

اورلود چیست؟ اورلود یا OLP که مخفف کلمه (overload Protector) به معنای محافظ اضافه‌بار است، […]

3. ایراد در برد کولر گازی

برد کولر وظیفه کنترل تمامی بخش‌ها از جمله کمپرسور را دارد و همانطور که پیشتر گفته شد، می‌تواند جریان لازم برای شروع به کار کمپرسور را مختل کند. بنابراین یک برد معیوب می‌تواند علاوه بر علت خاموش شدن، علت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی نیز باشد.

معمولا خرابی برد اتفاق رایجی نیست. بنابراین ابتدا سایر عواملی که ممکن است علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی باشند را بررسی کنید و در آخر به سراغ برد بروید.

4. معیوب بودن خود کمپرسور

معمولا خرابی این قطعه کمتر پیش می‌آید ولی در صورتی که معیوب بودن کمپرسور محرض شود، معمولا با تعویض آن مشکل را برطرف می‌کنند. هرچند باید علت خرابی آن مشخص شود تا این اتفاق برای کمپرسور جدید تکرار نشود.

تست کمپرسور کولر گازی: معرفی 3 روش آسان و کاربردی
تست کمپرسور کولر گازی: معرفی 3 روش آسان و کاربردی

علت تست کمپرسور کولر گازی تست کمپرسور به دلایل زیر انجام می‌شود: انواع کمپرسور کمپرسور […]

5. خرابی رله فرمان

رله وظیفه تامین برق اکثر قطعات کولر را برعهده دارد و خرابی آن می‌تواند دلیل بروز این مشکل باشد. برای بررسی رله باید به کمک مولتی متر جریان‌های الکتریکی را اندازه گیری و وجود قطعی را بررسی کرد که در صورت لزوم با تعویض رله مشکل را برطرف کنید.

رله با توجه به ظرفیت کولر ممکن است در برد یا یونیت خارجی اسپیلت نصب باشد.

6. خرابی سنسور دمای هوا

خرابی سنسور دمای هوا یا قرارگیری اشتباه آن می‌تواند علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی باشد. یعنی هم موجب خاموش شدن کمپرسور شده و هم از روشن شدن آن جلوگیری کند.

این مشکل با تشخیص اشتباه دما یا عدم تشخیص درست و در نتیجه ارسال فرمان نادرست به کمپرسور توسط سنسور به وجود می‌آید که با تعویض سنسور قابل حل است.

7. خرابی خازن استارت

خرابی خازن استارت کولر گازی

اکثرا علت روشن نشدن کمپرسور کولر به استارت نزدن آن مربوط است که برای اینکار از خازن راه انداز یا خازن استارت کمک می‌گیرد.

درنتیجه معیوب بودن و خرابی خازن می‌تواند از استارت کمپرسور و روشن شدن آن جلوگیری کند. اگر با تست اتصالات خازن به کمک مولتی متر جریانی مشاهده نشود، باید خازن را تعویض کنید.

علت خاموش و روشن شدن کمپرسور کولر گازی

علت خاموش و روشن شدن کمپرسور کولر گازی به احتمال زیاد، به خرابی برد الکترونیکی کولر مربوط است.

  • ایراد در بخشی از برد می‌تواند دلیل نرسیدن جریان برق یا قطع جریان به کمپرسور باشد و به صورت مکرر سبب خاموش شدن و روشن شدن مجدد موتور کولر باشد.
  • کمپرسور بخشی مکانیکی و بخشی الکتریکی دارد که خرابی هر کدام از آنها می‌تواند بروز مشکلاتی را سبب شود.
  • اگر متوجه یخ زدگی یا برفک در قسمت خارجی یونیت کولر شدید، به احتمال زیاد مبرد کم است. این موضوع اغلب علت خاموش و روشن شدن کمپرسور کولر گازی به صورت ناگهانی است.

علت داغ شدن موتور کولر گازی

علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی

از جمله مشکلات رایج در کمپرسورهای مختلف، داغ شدن یا گرم شدن زیاد آن است که می‌تواند علت از کار افتادن کمپرسور کولر گازی باشد. علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی به مواردی مربوط است از جمله:

  • نوسان در برق و ورود جریان بیش از حد به کمپرسور
  • کمبود و فشار کم گاز مبرد
  • کثیف بودن لوله‌های کندانسور و خنک نشدن مبرد
  • از کار افتادن فن کمپرسور و عدم تهویه مناسب هوا
  • کیپ شدن یا مسدود شدن لوله‌های کمپرسور یا بخشی از سیستم و درنتیجه افزایش فشار

همچنین علت گرم شدن زیاد کمپرسور یا داغ شدن آن می‌تواند به فشار تخلیه و مکش یا روغن ریزی مربوط باشد:

1. نسبت فشار تخلیه به مکش

فشار تخلیه ممکن است بیش از حد بالا باشد یا اینکه فشار مکش بیش از حد کم باشد. این موارد ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهند.

  • ممکن است گاز مبرد خیلی کم باشد یا سیستم بیش از حد شارژ شده باشد.
  • ممکن است شیر انبساط یا فن کندانسور معیوب شده باشد.
  • همچنین کویل‌های کندانسور کثیف می‌توانند این مشکل را ایجاد کند.

2. روغن ریزی، علت داغ شدن موتور کولر گازی

کمپرسورها نیاز به روغن تبرید دارند تا به درستی عمل کنند. وقتی که کمپرسور خیلی گرم می‌شود روغن کم می‌شود و حلقه‌های پیستون، سیلندرها و دیگر اجزا یکی یکی از کار می‌افتند.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی

لازم به ذکر است، مطالب گفته شده به نوع کمپرسور یا مدل و برند کولر گازی شما مربوط نیست. به دلیل تخصصی بودن موارد و نیاز به تجربه فنی، توصیه اکید، مراجعه به تعمیرکار متخصص است تا با کمترین هزینه به رفع مشکل اقدام کند.

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

کولر گازی ما وقتی که خاموش میشه بعد روشن میکنیم موتور کولر روشن نمیشه تا 10ساعت بگذره بعد روشن میشه علت چیست ممنون.

سجادزندش
23 مرداد 1402

    این مشکل ممکن است به دلیل حالت حفاظتی یا تایمر داخلی باشد که برای حفظ کمپرسور و موتور از بار زیاد پس از خاموش شدن مدتی روشن نمی شود. همچنین مسائل مربوط به تنظیمات داخلی، قطعات خراب یا الکترونیکی ممکن است اثرگذار باشند. بررسی فنی توسط تکنسین توصیه می‌شود.

    فائزه کریمی
    24 مرداد 1402

سلام‌کولر گازی پنجره ای درساعات گرم ظهر در خوزستان هرروز برای زمان ۲ ساعت خاموش میشه حتی روزیکه ۲ ساعت برق نبود بعد از روشن شدن ۲ ساعت خاموش شد دوبار تعمیر کار اوردیم گفت مشکلی نداره اب ریختیم روی کمپرسور برای خنک کردنش بازم فایده نداشت فقط فضای پشت کولر یه حیاط خلوت کوچیکه درضمن کولر ۲۴ هزار سوپراهست ممنون میشم راهنمایی کنید

رضوانی
31 خرداد 1401

با سلام و احترام
بنده به عنوان یک تعمیر. کار. کول به مشکل خوردم بعد از تعویض کمپرسور کولر. سامسونگ ۲۴هزار. کمپرسور. داغ میکنه خواستم بدونم علت داغی چیه همه کار. هم کردم از سرویس کندانسور. تا تعویض لوله مویی لوله برگشت خنک میشه ولی بازم اورلود میکنه امپر کل هم تقریبا ۱۴ هستش ممنون میشم راهنمایی کنید

رضا نیسی
21 تیر 1400
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس