ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
معرفی اجزای کولر گازی: قطعات مکانیکی و الکترونیکی کولر گازی کدام است؟

معرفی اجزای کولر گازی: قطعات مکانیکی و الکترونیکی کولر گازی کدام است؟

اجزای کولر گازی به دو بخش مکانیکی و الکترونیکی تقسیم می‌شود. همکاری صحیح اجزای داخلی کولرگازی، باعث کارکرد مطلوب و بهینه این دستگاه می‌شود. با شناخت هریک از اجزا و قطعات کولرگازی، می‌توان هرگونه ایراد در آن را شناسایی و به موقع برطرف کرد تا آسیب جدی به دستگاه وارد نشود. اجزای مکانیکی کولرگازی شامل لوله مویی، گاز مبرد (گاز خنک)، اواپراتور (خنک کننده)، کندانسور (تقطیرکننده) و کمپرسور (موتور کولرگازی) است.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

برد الکتریکی دستگاه، فیوز حرارتی اتوماتیک، خازن، تابلو برق، سنسورهای کولرگازی و الکتروموتور فن همراه با پروانه، از جمله اجزای الکترونیکی کولر گازی هستند.

بررسی اجزای کولر گازی

باتوجه به آنکه شناخت اجزای کولر گازی، به عیب یابی و رفع دقیق‌تر ایرادات دستگاه کمک می‌کند، در ادامه به معرفی کامل اجزای مکانیکی و الکترونیکی و همچنین اجزای داخلی و خارجی کولرگازی پرداخته‌ایم:

1.دسته بندی از لحاظ ظاهر:

اجزای داخلی کولر گازی: منظور از بخش داخلی، تجهیزاتی است که داخل کولر گازی قرار می‌گیرند. مانند فن خنک کننده، فیلتر هوا، دریچه، لوله تخلیه و اواپراتور.

اجزای خارجی کولر گازی: منظور از بخش خارجی، اجزایی است که بیرون از محیط مورد نظر قرار می‌گیرند. مانند موتور یا کمپرسور، فن، تقطیرکننده، لوله مویین.

2.دسته بندی از لحاظ فنی:

  • اجزای مکانیکی
  • اجزای الکترونیکی

هریک از قطعات کولرگازی ممکن است پس از مدتی نیاز به تعمیر و یا تعویض داشته باشند. در صورت بروز مشکل در هریک از اجزای کولر گازی اعم از قطعات مکانیکی یا الکترونیکی، می‌توانید از یک مرکز معتبر تعمیر کولر گازی کمک بگیرید.

قطعات مکانیکی کولر گازی

قطعات مکانیکی کولر گازی

لوله مویی، گاز مبرد (گاز خنک کننده)، اواپراتور (خنک کننده)، کندانسور (تقطیرکننده) و کمپرسور (موتور کولرگازی) و … شامل اجزای مکانیکی کولر گازی است که در ادامه به توضیح آنها پرداخته ایم:

1. کمپرسور (موتور کولرگازی)

کمپرسور یا موتور، از اصلی‌ترین اجزای کولر گازی است. کمپرسور با بیرون کشیدن گاز از اواپراتور و رانش به سمت کندانسور، به منظور ایجاد سرمایش و هوای خنک، بخش اصلی این سیستم محسوب می‌شود.

نکته

کمپرسور کولر گازی دارای انواع مختلفی از جمله، کمپرسور پیستونی، کمپرسور روتاری و کمپرسور اسکرال است. کم صداترین نوع کمپرسور، کمپرسور اسکرال است.

2. کندانسور (تقطیر کننده)

کندانسور کولر گازی یا تقطیرکننده، از لوله های مسی و صفحات آلومینیومی‌ ساخته شده است. وظیفه اصلی این بخش از کولرگازی دفع سرما در حالت گرمایش و جذب گرمای ماده مبرد در حالت سرمایش است.

توصیه می‌شود کندانسور کولرگازی را هر چند وقت یک بار تمیز کنید تا گرد و غبار موجود روی بدنه آن از بین برود. ورود گرد و غبار به داحل کندانسور، باعث اختلال در کارکرد و ایجاد مشکل برای دستگاه شما می‌شود.

نحوه شستشوی پنل خارجی اسپلیت (راهنمای مرحله به مرحله)
نحوه شستشوی پنل خارجی اسپلیت (راهنمای مرحله به مرحله)

نحوه شستشوی پنل خارجی اسپلیت اگر در زمینه سرویس کردن کولر گازی و همچنین نحوه […]

3. اواپراتور کولر گازی (خنک کننده)

اواپراتور یکی از اجزای کولر گازی است که در قسمت داخلی دستگاه قرار دارد. اواپراتور، در حالت سرمایش وظیفه جذب هوای گرم و بیرون دادن هوای خنک و در حالت گرمایش، وظیفه جذب هوای سرد و دادن هوای گرم را دارد.

4. گاز مبرد کولر گازی (گاز خنک کننده)

گاز خنک کننده کولر گازی پس از دریافت گرمای محیط، از حالت مایع به گاز تبدیل می‌شود. سپس در قسمت کندانسور با پس دادن گرما، مجدد به حالت مایع تبدیل می‌شود.

گاز مبرد با تبدیل شدن از حالت مایع به بخار و بالعکس، فرآیند خنک سازی را انجام می‌دهد.

تعمیر تخصصی کولر گازی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

5. لوله مویی (اکسپنشن)

از دیگر اجزای کولرگازی، لوله مویی یا اکسپنشن است و بین خروجی تا ابتدای اواپراتور قرار دارد. وظیفه اصلی لوله مویی، کاهش فشار گاز خنک کننده (مبرد) و انتقال آن به اواپراتور و فراهم کردن شرایط لازم برای تبخیر آن است.

6. لوله تخلیه کولر گازی

لوله تخلیه کولرگازی به قسمت های خارج از اتاق متصل هستند که از طریق آنها آب خارج شده و مانع سر ریزشدن آب و آسیب به سایر قطعات کولر گازی می‌شود.

7. فیلتر تصفیه هوای کولر گازی

یکی دیگر از قطعات کولر گازی، فیلتر تصفیه هواست که با جداکردن ذرات گرد و غبار از هوا باعث تمیزشدن هوای محیط می‌شود. چون فیلتر هوای کولر گازی به مرور زمان کثیف می‌شود، لازم است پس از مدتی بررسی و در صورت نیاز تمیز یا تعویض شود تا کولرگازی شما عملکرد بهتری داشته باشد.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی (راهنمای مرحله به مرحله)
تمیز کردن فیلتر کولر گازی (راهنمای مرحله به مرحله)

لازم به ذکر است مطلب آموزشی “چگونه فیلتر کولر گازی را تمیز کنیم؟” مختص برند […]

اجزای الکترونیکی کولر گازی

اجزای الکترونیکی کولر گازی شامل برد الکتریکی دستگاه، فیوز حرارتی اتوماتیک، خازن، تابلو برق، سنسورهای کولرگازی و الکتروموتور فن همراه با پروانه، می‌شود. در ادامه توضیحاتی در مورد قطعات الکترونیکی کولر گازی ارائه داده شده است:

اجزای الکترونیکی کولر گازیتوضیحات
برد الکتریکیبرد الکتریکی یکی از مهم‌ترین اجزای کولرگازی است که وظیفه کنترل سرعت فن دستگاه، خاموش و روشن شدن کولر گازی، فعال سازی کمپرسور و به طور کلی وظیفه کنترل عملکرد قسمت های مختلف کولرگازی را برعهده دارد.
فیوز حرارتیفیوز حرارتی کولر گازی از اجزای حفاظتی است و از موتور کولرگازی در برابر حرارت زیاد، نوسانات برق و دیگر موارد الکتریکی محافظت می‌کند.
خازن کولرگازییکی از قطعات کولر گازی، خازن است و از اصلی‌ترین وظایف آن، افزایش قدرت و سرعت در زمان راه اندازی کمپرسور (موتور کولرگازی) است. خازن در راه اندازی و کارکرد موتور فن کولرگازی نیز نقش مهمی‌ دارد.
سنسور تنظیم دماسنسور تنطیم دما معمولا روی اواپراتور نصب شده و برای تنظیم دمای محیط و کنترل برودت استفاده می‌شود.
تابلو برقتابلو برق، برق مورد نیاز را برای بخش های الکتریکی کولر گازی تامین می‌کند.
الکتروموتوراز دیگر قطعات کولر گازی، الکتروموتور است که باعث چرخش و کنترل سرعت پروانه فن می‌شود.
در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی

اجزای کولر گازی به دو بخش مکانیکی و الکترونیکی تقسیم می‌شود. از مهم‌ترین اجزای مکانیکی، می‌توان به گاز خنک کننده، موتور، اواپراتور اشاره کرد. برد، خازن، سنسور، فیوز حرارتی و … از اجزای الکترونیکی کولر گازی به شمار می‌روند. آشنایی با قطعات و اجزای کولرگازی به شما کمک می‌کند در زمان وقوع مشکل بتوانید دستگاه را عیب یابی کنید.

توصیه می‌شود برای جلوگیری از آسیب به قطعات دستگاه و تعمیر بدون نقص آن، حتما از یک تکنسین متخصص راهنمایی بگیرید.

سوالات متداول
1علت کار نکردن کمپرسور کولرگازی چیست؟
2سنسور تنظیم دمای کولرگازی چگونه کار می‌کند؟
3برد الکتریکی کولر گازی چگونه عمل می‌کند؟

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس