ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
نحوه شستن کفش، پتو، حوله و بالش در ماشین لباسشویی

نحوه شستن کفش، پتو، حوله و بالش در ماشین لباسشویی

شستشوی موارد خاصی مانند کفش، پتو، حوله یا بالش در ماشین لباسشویی باید طبق اصول خاصی انجام شود تا هم ماشین لباسشویی آسیب نبینند و هم موردی که قصد شستشویش را دارید سالم بماند و کاملا تمیز شود. در این مطلب از کاراباما بهترین راه برای شستشوی کفش، پتو، حوله و بالش را در ماشین لباسشویی شرح می‌دهیم. با پیروی از این دستورالعمل می‌توانید شستشوی باکیفیت و بدون آسیبی انجام دهید.

 

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

نحوه شستن کفش در ماشین لباسشویی

گاهی کفش‌ها آن قدر کثیف می‌شوند و آلودگی به خود می‌گیرند که تمیز کردن آنها با دستمال و کف و اسفنج دیگر جوابگو نیست. در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم از ماشین لباسشویی برای شستشوی آنها استفاده کنید.

نکته

به طور کلی از انداختن کفش های چرم، جیر، پاشنه بلند، رسمی، لاستیکی و ورنی در ماشین لباسشویی خودداری کنید. حالا اگر کفشی که قصد شستشویش را دارید جزو این دسته نیست، برچسب نگهداری متصل به کفش خود را چک کنید تا مطمئن شوید قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی را دارد.

اگر از قابل شستشو بودن کفش خود در لباسشویی اطمینان حاصل کردید، دست به کار شوید و شستن کفش در ماشین لباسشویی را طبق مراحل زیر آغاز کنید:

1. ریختن جوش شیرین در کفش ها

شب قبل از شستشو، در هر کدام از لنگه های کفش، 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین بریزید تا بوی بد آنها را از بین ببرد. صبح روز بعد کفشها را تخلیه کنید.

2. باز کردن بندها و کفی کفش

بندها و کفی‌های کفش را دربیاورید و در یک روبالشی یا یک کیسه شستشو بگذارید. جدا کردن کفی‌ها و بندها باعث می‌شود بهتر تمیز شوند.

  • اگر کفشتان بیش از حد کثیف است و آلودگی هایی همچون گل و لای به آن چسبیده است، قبل از قرار دادن آن در ماشین لباسشویی، قسمت های آلوده را با یک مسواک آغشته به آب و مایع لباسشویی تمیز کنید.
  • همچنین در صورت وجود لکه می‌توانید از یک اسپری لکه‌بر برای پاک کردن آنها استفاده کنید.
تعمیر تخصصی ماشین لباسشویی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

3. قراردادن کفش بین حوله کهنه و تمیز

حالا کفشتان را در ماشین لباسشویی بین 4 تا 6 حوله کهنه و تمیز قرار دهید. این حوله‌ها از برخورد محکم کفش‌ها به دیگ ماشین لباسشویی و آسیب دیدن آنها جلوگیری می‌کنند، همچنین تعادل وزن را در لباسشویی حفظ می‌کنند.

توجه کنید که از حوله‌ای که رنگ می‌دهد و تا به حال آن را نشسته‌اید استفاده نکنید.

4. انداختن بند و کفی های کفش در لباسشویی

کیسه شستشویی که در آن بندها و کفی‌های کفشتان قرار داشت را می‌توانید با کفش‌ها در ماشین لباسشویی قرار دهید. در غیر این صورت آنها را جداگانه در ماشین لباسشویی بیندازید تا کاملا تمیز شوند.

شستن کیف در ماشین لباسشویی | اصولی و بدون آسیب
شستن کیف در ماشین لباسشویی | اصولی و بدون آسیب

شستن کیف، چه کیف دستی باشد چه کوله پشتی، امری ضروری برای حفظ نظافت و […]

5. ریختن موادشوینده در ماشین لباسشویی

ریختن موادشوینده در ماشین لباسشویی

درب ماشین لباسشویی را ببندید و به مقدار استاندارد، مایع لباسشویی در جاپودری بریزید. از استفاده از پودر و پاک کننده های جامد خودداری کنید تا جمع نشوند و به کفش هایتان نچسبند.

6. انتخاب چرخه مناسب شستشو

چرخه شستشوی ملایمی برای لباسشویی تنظیم کنید تا از وارد شدن آسیب به کفش‌ها جلوگیری کنید. چرخه شستشوی پیشنهادی Delicate یا Air Wash است.

  • برای جلوگیری از رنگ دادن کفش‌ها و باز شدن چسب آن، باید شستشو با آب سرد را برای ماشین لباسشویی تنظیم کنید.
  • بنابراین دمای آب را روی حدود 30 درجه قرار دهید.
  • در نهایت اجازه دهید ماشین لباسشویی شستن کفش‌ها را شروع کند.

7. خارج کردن کفش ها از داخل لباسشویی

پس از اتمام کار ماشین لباسشویی، بلافاصله کفش‌ و بند و کفی‌ها را از دستگاه خارج کنید و هر کدام را در فضای باز و هوای آزاد قرار دهید تا پس از چند ساعت کاملا خشک شوند.

برای خشک شدن بهتر می‌توانید چند ورق روزنامه مچاله کنید و در کفش‌هایتان قرار دهید تا نم آنها را به خود بگیرد.

نکته

برای خشک شدن کفش‌ها از استفاده از خشک‌کن، سشوار یا قرار دادن آنها مقابل تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید. این موارد از عمر کفش می‌کاهند و ظاهر آن را از شکل می‌اندازند.

نحوه شستن پتو در ماشین لباسشویی

نحوه شستن پتو در ماشین لباسشویی

شستن پتو در ماشین لباسشویی نیز باید با رعایت اصولی انجام شود در غیر این صورت به ماشین لباسشویی آسیب وارد می‌شود و ممکن است مجبور به پرداخت هزینه های تعمیر لباسشویی شوید. با پیروی از مراحل زیر برای شستن پتو در ماشین لباسشویی، از خسارات مالی جلوگیری کنید و پتوهایتان را تمیز تحویل بگیرید.

قبل از انداختن پتو در ماشین لباسشویی باید از قابل شستشو بودن، وزن مناسب و عدم رنگ دادن آن اطمینان حاصل کنید:

1. بررسی نوع پتو

یک برچسب به گوشه‌ای از پتو دوخته شده است، آن را بررسی کنید تا از قابل شستشو بودن پتو در ماشین لباسشویی، قابلیت شستشو با نرم‌کننده و دمای مناسب برای شستشو در ماشین لباسشویی مطلع شوید.

توجه داشته باشید که در صورتی که پتوی غیرقابل شستشو در لباسشویی را با ماشین لباسشویی بشویید، پتو لطافت خود را ازدست می‌دهد و الیاف آن از بین می‌رود.

2. بررسی وزن پتو

حالا باید وزن پتو را با ظرفیت لباسشویی خود بسنجید. برای مثال پتویی که 7 کیلو وزن دارد را در لباسشویی‌ای با ظرفیت 7 نیندازید. زیرا پتو آب زیادی به خود جذب می‌کند و وزن آن، هنگام شستشو حداقل 1.5 برابر می‌شود.

درنتیجه ظرفیت لباسشویی باید از وزن فعلی پتو بیشتر باشد در غیر این صورت لباسشویی به شدت آسیب می‌بیند و خسارات مالی به بار می‌آورد.

اگر ظرفیت ماشین لباسشویی خود را نمی‌دانید به دفترچه راهنمای آن مراجعه یا مدل و برند آن را سرچ کنید.

3. بررسی رنگ ندادن پتو

بررسی رنگ ندادن پتو

از رنگ ندادن پتو مطمئن شوید:

  • گوشه‌ای از آن را در یک ظرف آب سرد قرار دهید و حدود 30 دقیقه به آن وقت دهید.
  • سپس قسمت خیس را در یک دستمال سفیدرنگ بپیچید و برسی کنید که آیا دستمال رنگی می‌شود یا خیر.
  • اگر قسمت خیس پتو به دستمال رنگ بدهد باید پتو را به صورت مجزا در لباسشویی یا با دست بشویید.

4. تنظیم ماشین لباسشویی

پتو را بررسی کنید تا هیچ زباله‌ای در آن نباشد یا به پتو نچسبیده باشد. اگر لکه سرسختی روی پتو وجود دارد آن را با کف و آب تا جایی که می‌توانید پاک کنید.

حالا پتو را در دیگ لباسشویی قرار دهید و سعی کنید آن را مچاله نکنید تا وزن آن به طور یکسان در لباسشویی پخش شود و تمام قسمت های آن به خوبی شسته شود.

در قسمت جاپودری، مایع شستشوی لباسشویی را به مقدار استاندارد بریزید (در صورت قابل شستشو بودن پتو با نرم‌کننده، از آن هم می‌توانید استفاده کنید).

هرگز از سفیدکننده‌ها برای شستشوی این موارد استفاده نکنید. دمای تعیین شده روی برچسب پتو را برای ماشین لباسشویی تنظیم کنید و در نظر داشته باشید که برای شستشوی پتو، روتختی، روبالشی، ملحفه و… در ماشین لباسشویی بهتر است از آب با دمای پایین استفاده کنید تا الیافشان آسیبی نبینند. در نهایت دکمه start را بزنید.

5. خشک کردن پتو

خشک کردن پتو

پس از اتمام شستشو، پتو را از ماشین لباسشویی خارج کنید و آن را پهن کنید تا خشک شود. در نظر داشته باشید که بیشتر پتوها قابل اتو کردن نیستند و بهترین راه برای خشک کردن آنها هوای آزاد است.

برخی از مدل های جدید ماشین لباسشویی -خصوصا مدل های جدیدتر- دارای تنظیمات خاصی برای شستشوی پتو هستند، اگر ماشین لباسشویی شما جزء این مدل‌هاست از این تنظیمات استفاده کنید:

شستشوی پتو در لباسشویی الجی

از برنامه DUVET برای شستشوی لحاف یا روتختی های پشم شیشه‌ای که عموما حجیم هستند استفاده کنید.
برنامه BULKY را برای شستشوی پتوها به کار ببرید.

در صورتی که مدل های قدیمی‌تر لباسشویی ال جی را دارید، از برنامه BLANKET برای شستن پتوها و از برنامه BED COVER برای شستشوی روتختی یا لحاف استفاده کنید.

شستشوی پتو در لباسشویی سامسونگ

برنامه BEDDING برای شستشوی پتو، لحاف و روتختی های حجیم است. دقت کنید که در استفاده از این برنامه یک نوع از این موارد را در ماشین لباسشویی بیندازید؛ مثلا فقط روبالشی‌ها یا فقط پتو.

  • برنامه BLANKET COURSE نیز برای همین موارد در اندازه و حجم کمتر است.
  • در صورتی که مدل های قدیمی‌تر لباسشویی سامسونگ را دارید، از برنامه BLANKET برای شستن پتوها و از برنامه BED COVER برای شستشوی روتختی یا لحاف استفاده کنید.

برای شستشوی پتو در ماشین لباسشویی دیگر برندها نیز می‌توانید از دفترچه راهنمای دستگاه کمک بگیرید.

نحوه شستن حوله در ماشین لباسشویی

نحوه شستن حوله در ماشین لباسشویی

شستن درست، با رعایت اصول و به موقع حوله‌ها باعث می‌شود تا مدت زمان زیادی بتوانید از آنها استفاده کنید و به خرید زود به زود حوله‌های جدید نیازی نداشته باشید.

در ادامه نکات مهمی درمورد نحوه شستن حوله در لباسشویی بیان می‌کنیم که با رعایت آنها بدون از دست دادن کیفیت، حوله های تمیزی داشته باشید.

  1. ابتدا حوله های رنگی را از حوله های سفید جدا کنید تا از رنگ گرفتن و کاهش کیفیت آنها جلوگیری کنید.
  2. در نظر داشته باشید که تعداد حوله‌هایی که در ماشین لباسشویی می‌اندازید زیاد نباشد.
  3. برای شستن حوله در ماشین لباسشویی از آب گرم استفاده کنید.
  4. از مایع لباسشویی به جای پودر استفاده کنید تا حوله‌ها لطافت خود را از دست ندهند و زبر نشوند.
  5. از استفاده بیش از حد از شوینده‌ها خودداری کنید.
  6. از هر نوع استفاده از سفیدکننده‌ها، وایتکس و نرم‌کننده برای شستشوی حوله در لباسشویی بپرهیزید.
  7. برای حفظ رنگ و لطافت حوله، ¼ فنجان سرکه سفید در جاپودری بریزید.
  8. اگر حوله‌ها بوی نامطبوعی می‌دهند می‌توانید یک بار آنها را در ماشین لباسشویی با ½ فنجان جوش شیرین (بدون مواد شوینده) بشویید و بار دوم با مواد شوینده تا بوی ناخوشایند آنها کاملا از بین برود.
  9. برای افزایش نرمی و لطافت حوله‌ها می‌توانید 1 یا 2 توپ تنیس بین آنها در ماشین لباسشویی قرار دهید.
  10. اگر لباسشویی دارای تنظیمات BUVET است می‌توانید برای شستن حوله در ماشین لباسشویی این تنظیمات را به کار ببرید.
  11. دور خشک کن عادی برای خشک کردن حوله در ماشین لباسشویی مناسب است.
  12. بلافاصله بعد از اتمام کار لباسشویی، حوله های خود را از دستگاه خارج کنید.
  13. بعد از خارج کردن حوله‌ها، آنها را بتکانید تا چروک نشوند و روی شوفاژ یا زیر نور خورشید پهنشان کنید.

نحوه شستن بالش در ماشین لباسشویی

شستن بالش در ماشین لباسشویی اگر با رعایت نکاتی که مربوط به نوع و جنس بالش است انجام شود. در نهایت نتیجه خوب و مطلوبی را رقم خواهد زد. در ادامه می‌توانید با پیاده‌سازی نکات زیر بدون آسیب رساندن به بالش و الیاف درون آن تجربه خوبی از شستن بالش در ماشین لباسشویی داشته باشید.

بالش‌، روبالشی، روتختی، لحاف و پتو از لحاظ اینکه هر روز مورد استفاده قرار می‌گیرند و محل خوبی برای تجمع میکروب و آلودگی‌ها هستند باید به طور مداوم شسته شوند تا از هر گونه بیماری پوستی و ریزش مو جلوگیری شود.

در مورد بالش‌ها توصیه می‌کنیم هر 6 ماه برای شستشوی آنها اقدام کنید. همچنین بهترین مدت زمان استفاده از یک بالش حدود 2 سال است، پس از آن بهتر است که بالش هایتان را تعویض کنید.

1. بررسی قابل شستشو بودن بالش

به طور کلی بالش‌های پر، ابری، لاتکس و مموری فوم نباید در ماشین لباسشویی شست زیرا باعث از بین رفتن محتوای درون آنها یا به طور کلی از بین رفتن بالش می‌شود.

بهترین راه برای شستن بالش های ابری، فوم، لاتکسیا پر شستن زود به زود رو بالشی‌هایشان است.

همچنین هر 6 ماه یکبار، می‌توانید بالش‌ها را 2 الی 3 ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید تا میکروب‌زدایی شوند و بوی نامطبوعشان –در صورت وجود- از بین برود.

2. شستشوی بالش‌ها در لباسشویی

شستشوی بالش‌ها در لباسشویی

در صورت وجود لکه‌های سرسخت یا زیاد بر روی بالش، ابتدا پارچه‌ای نم‌دار را به کف آغشته کنید و روی لکه‌ها بکشید. سپس برای انداختن بالش در دیگ ماشین لباسشویی اقدام کنید.

اگر بالش‌هایتان سنگین نیستند، دوتا دوتا آنها را در ماشین لباسشویی قرار دهید تا تعادل بار لباسشویی حفظ شود. اگر بالش‌هایتان سنگین هستند، هر بار یکی را در لباسشویی قرار دهید.

اگر ماشین لباسشویی دارای چرخه شستشوی bulky/large است از آن برای شستن بالش‌ها استفاده کنید، در غیر این صورت چرخه شستشوی معمولی را به کار بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم برای شستشوی بالش های پلی استر، از چرخه شستشوی ظریف به همراه شوینده مایع لباسشویی استفاده کنید.

3. خشک کردن بالش‌ها

چرخه خشک کن معمولی را با حرارت کم برای بالش های مصنوعی به مدت حدودا 20 دقیقه تنظیم کنید و برای بالش هایی از جنس پشم و پنبه و… از چرخه air یا fluff یا no heat استفاده کنید.

برای خشک شدن بهتر بالش می‌توانید یک یا دو توپ تنیس یا یک حوله دست را در لباسشویی با بالش‌ها بیندازید تا به خشک شدن بهتر بالش‌ها کمک کنند.

توپ تنیس از تجمع محتویات بالش نیز جلوگیری می‌کند. در نهایت بالش را از ماشین لباسشویی خارج کنید و برای چند ساعت در هوای آزاد ترجیحا زیر نور خورشید قرار دهید و تا زمانی که رطوبت بالش‌ها کاملا از بین نرفته، روبالشی آنها را نیندازید و از بالش‌هایتان استفاده نکنید.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس