ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
علت کار نکردن مایکروفر: چرا ماکروفر روشن نمی شود؟

علت کار نکردن مایکروفر: چرا ماکروفر روشن نمی شود؟

عبارت کار نکردن ماکروفر، به تنهایی شامل موارد مختلفی می‌شود. برای مثال روشن نشدن ماکروفر، گرم نکردن ماکروفر، از کار افتادن و کار نکردن مایکروفر، از رایج‌ترین مشکلات گزارش شده برای این دستگاه هستند. در این مقاله به بررسی علت روشن نشدن ماکروفر می‌پردازیم و راهکارهایی را برای رفع مشکل در اختیارتان قرار می‌دهیم.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

علت روشن نشدن ماکروفر

قبل از بررسی علت های روشن نشدن مایکروفر از نظر فنی، از سالم بودن دوشاخه ماکروفر، اتصال کابل دستگاه به برق و وصل بودن جریان برق محیط، مطمئن شوید سپس به سراغ موارد فنی بروید. دلایل احتمالی بروز این مشکل عبارتند از:

1. خرابی میکروسوییچ مایکروفر

درب ماکروفر دارای قسمتی به نام میکروسوییچ است. هنگامی که درب دستگاه به درستی بسته شده باشد، میکروسوییچ به باقی اجزای ماکروویو، اجازه روشن شدن می‌دهد.

همچنین میکروسوییچ هنگام باز کردن درب ماکروفر یا سولاردام، با قطع کردن برق دیگر قسمت‌ها، از روشن ماندنشان جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر میکروسوییچ دستگاه شما خراب شده باشد، می‌تواند علت روشن نشدن مایکروفر باشد.

راه حل
حل مشکل روشن نشدن ماکروفر و خرابی میکروسوییچ، به علت ولتاژ بالای برق در خازن‎‌‌های مایکروویو باید حتما توسط تعمیرکار ماکروفر صورت بگیرد.

2. خرابی فیوزهای ماکروفر

دو فیوز سرامیکی و فیوز حرارتی از اجزای محفظه ماکروفر هستند.

  • وظیفه فیوز سرامیکی، محافظت از قسمت‌هایی از مایکروفر هنگام نوسانات برق است و این قسمت اگر طی مواردی بسوزد، مایکروویو دیگر روشن نمی‌شود.
  • فیوز حرارتی ماکروفر یا سولاردام، جلوی گرم شدن بیش از حد دستگاه را می‌گیرد. اختلال در عملکرد این فیوز باعث روشن نشدن ماکروفر و سولاردام می‌شود.

تعمیر فیوز سرامیکی و فیوز حرارتی مایکروویو، کاملا تخصصی‌ است و نیاز به ابزاری مانند مولتی متر و تعمیرکار متخصص مایکروفر دارد، تا با رعایت نکات ایمنی، بدون وارد شدن خسارت مالی و جانی مشکل را حل کند.

تعمیر تخصصی مایکروفر خود را به کاراباما بسپارید پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

3. خرابی کنترل پنل ماکروفر

صفحه نمایش یا کنترل پنل ماکروفر در صورت اختلال می‌تواند از روشن شدن دستگاه جلوگیری کند. یکی از ریشه‌های این مشکل، همان خرابی برد اصلی مایکروفر است.

علت کار نکردن ماکروفر

علت کار نکردن مایکروفر ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

1. استهلاک اجزای قفل درب

استهلاک اجزای قفل درب علت کار نکردن مایکروفر

قفل درب ماکروفر و سولاردم شامل قلاب و فنر است. آسیب دیدن قلاب و فنرها می‌تواند در فرآیند ارسال پیام روشن شدن مایکروفر به برد اختلال ایجاد کند و سبب کار نکردن ماکروفر شود.

برای بررسی اجزای قفل درب ماکروویو، قسمت داخلی درب باید باز و در صورت لزوم قلاب پلاستیکی یا فنرها تعویض شوند.

آموزش تعمیر درب مایکروفر (راهنمای رفع ایراد تمامی قطعات درب)
آموزش تعمیر درب مایکروفر (راهنمای رفع ایراد تمامی قطعات درب)

دلایل خرابی و نحوه تعمیر درب مایکروفر درب مایکروفر، شامل قاب داخلی و بیرونی، شیشه، […]

2. خرابی برد ماکروفر

این مورد به ندرت اتفاق می‌افتد و بهتر است پس از اطمینان از درست بودن دیگر موارد بررسی شود. برد اصلی مایکروفر و سولاردام در صورت سوختن یا خرابی، نیاز به تعمیر دارد.

3. خرابی دیود ماکروفر

دیود در مایکروفر با افزایش ولتاژ، انرژی مورد نیاز مگنترون را برای گرم کردن غذا فراهم می‌کند. اگر دیود سالم نباشد مگنترون ولتاژ کافی برای گرم کردن را دریافت نمی‌کند و سبب از کار افتادن ماکروفر می‌شود.

4. خرابی مگنترون

مگنترون ماکروفر همان قطعه‌ای است که با تولید فرکانس باعث گرم شدن مایکروویو می‌شود. اگر مگنترون بسوزد در نتیجه گرمایی تولید نمی‌شود و در این صورت ماکروفر روشن نمی‌شود و کار نمی‌کند.

این 4 موردی که ذکر شد از رایج‌ترین علت های کار نکردن ماکروفر هستند که در مدل‌های برندهای مختلف پیش می‌آیند.

با توجه به آمار علت روشن نشدن ماکروفر ال جی معمولا خرابی میکروسوییچ یا خرابی قفل درب ماکروفر است، در صورتی که روشن نشدن مایکروفرهای اسنوا قالبا به خاطر خرابی مگنترون است. مشکل خرابی کنترل پنل هم بیشترین مورد گزارش شده در مورد روشن نشدن ماکروفر سامسونگ است.

علت گرم نکردن ماکروفر

حالا اگر ماکروفر یا سولاردام شما روشن می‌شود، کار می‌کند اما گرم نمی‌کند به علت مواردیست که در ادامه بیان می‌کنیم. مهم‌ترین علت های گرم نکردن ماکروفر ال جی، بوش، سامسونگ، دوو، اسنوا، فلر و… در این موارد خلاصه می‌شوند.

1. انتخاب تنظیمات و برنامه اشتباه برای ماکروفر

انتخاب تنظیمات و برنامه اشتباه علت خرابی

قبل از بررسی موارد تخصصی، ممکن است علت گرم نکردن ماکروفر انتخاب تنظیمات غلط برای استفاده از هر مورد کاربرد آن باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه مطمئن شوید تنظیمات درستی را برای گرم کردن و پخت و پز در ماکروفر به کار می‌برید بهتر است دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید.

برای آشنایی با طرز استفاده از مایکروفر این راهنما را بخوانید!
برای آشنایی با طرز استفاده از مایکروفر این راهنما را بخوانید!

طرز استفاده از ماکروفر مایکروویو یا مایکروفر می‌تواند یک وسیله بسیار خوب برای گرم کردن […]

2. سوختن مگنترون ماکروفر

همان طور که در مورد علت های کار نکردن ماکروفر هم ذکر شد، مگنترون ماکروفر قطعه‌ای است که با تولید فرکانس، مایکروفر را گرم می‌کند.

اگر این قطعه سوخته باشد دستگاه دیگر گرم نمی‌شود. مگنترون از اجزایی است که تعمیر نمی‌شود و در صورت بروز این مشکل، باید این قطعه را تعویض کنید.

3. اختلال در عملکرد خازن های ولتاژ ماکروفر

خازن ولتاژ خروجی را دو برابر می‌کند. اگر خازن سوخته باشد کل مدارهای ولتاژ عمل نمی‌کنند و مایکروویو گرم نمی‌شود. برای تشخیص آسیب خازن‌ها باید از خازن‌سنج استفاده شود.

4. خرابی ترانس های ولتاژ

ترانس‌های ولتاژ در مایکروفر در صورت سالم نبودن، یک قوس الکتریکی ایجاد می‌کنند که باعث بوی سوختگی می‌شود و ماکروفر غذا را گرم نمی‌کند.

عیب یابی ماکروفر
عیب یابی ماکروفر؛ 15 مشکل رایجی که برای ماکروفرها رخ می‌دهد

1. چرا ماکروفر روشن نمی‌ شود؟ مواردی که می‌توانند علت کار نکردن یا روشن نشدن […]

5. ایراد در دیود، علت گرم نکردن ماکروفر

دیود با تبدیل برق متناوب به برق مستقیم با ولتاژ 5000 ولت، مگنترون ماکروفر را برای گرم کردن تغذیه می‌کند. بنابراین سوختن دیود ماکروفر در نهایت باعث گرم نکردن ماکروفر می‌شود. در چنین شرایطی دیود باید تعویض شود.

6. کاهش کارایی ماکروفر در طول زمان

کاهش کارایی مایکروفر

علت گرم نشدن ماکروفر می‌تواند فنی نباشد و تنها به علت استفاده و استهلاک قطعات آن باشد. در این صورت ماکروفر یا سولاردم باید سرویس شوند تا بهترین عملکرد و بازدهی را داشته باشند.

7. مهار شدن فیوز ماکروفر

حرارت ماکروفر اگر از مقدار مشخصی بیشتر شود، جریان ماکروفر قطع می‌شود و دیگر گرما تولید نمی‌کند. بنابراین پایین رفتن فیوز می‌تواند مسبب گرم نکردن ماکروفر باشد.

راه حل این مشکل، ریست کردن ماکروویو است، برای پیدا کردن نحوه ریست کردن مدل ماکروفرتان از دفترچه راهنمای دستگاه بگیرید.

8. خرابی برد اصلی ماکروفر

قبل از بررسی این مورد، تک تک موارد دیگر را چک کنید و در صورتی که از سالم بودن دیگر قطعات مایکروویو مطمئن بودید سراغ تعویض برد اصلی مایکروفر بروید زیرا این مورد به ندرت اتفاق میفتد. تشخیص این خرابی و تعویض آن باید توسط تکنسین ماکروویو انجام شود.

علت داغ شدن بدنه مایکروفر
علت داغ شدن بدنه مایکروفر

اگر پس از استفاده از مایکروفر بدنه آن را لمس کردید و احساس کردید که […]

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی

در این مقاله علت های کار نکردن، علت های گرم نکردن و علت های روشن نشدن ماکروفر را توضیح دادیم. مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند خیلی ساده‌تر مشکل مایکروفر خود را پیدا کنید و حتی در صورت امکان آن را رفع کنید. اما به طور کلی برای رفع بیشتر این مشکلات، بهتر است از تعمیرکار مایکروفر با سابقه کمک بگیرید تا مشکلات دستگاه بیشتر نشود.

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

نمایشگر دیجیتال و چراغ داخل مایکروویو روشن میشود ولی قسمت پنل کار نمی کند و در نتیجه اصلا گرم نمی شود و قسمت گرداننده کار نمی کند.
لطفا در مورد رفع مشکل و هزینه های احتمالی راهنمایی بفرمایید

خداوردلو
24 تیر 1400

    سلام دوست عزیز
    شما می تونید با کاراباما (خط 02158406) تماس بگیرید و درخواست اعزام حرفه ای ترین متخصصان برای تعمیر دستگاهتون رو ثبت کنید.
    ما در کنارتون هستیم

    نسیم اسلام پور
    26 تیر 1400
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس