ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
علت زنگ زدگی سبد ماشین ظرفشویی

علت زنگ زدگی سبد ماشین ظرفشویی؛ چطور می‌توان از این مشکل پیشگیری کرد؟

بسیاری از کارخانه‌ها سبد ظرفشویی را از جنس استیل ضد زنگ تولید می‌کنند. استیل ضد زنگ در مقابل زنگ زدگی مقاوت زیادی دارد اما گاهی اوقات حتی استیل ضد زنگ هم در طول زمان دچار زنگ زدگی می‌شود. در این مقاله علت زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی، استیل داخلی و همچنین علت زنگ زدن ظروف در ظرفشویی به همراه راهکار رفع مشکل بیان شده است.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

علت زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی

علت زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی

با وجود اینکه احتمال زنگ زدن استیل داخلی ماشین ظرفشویی کم است، اما زنگ زدن سبد ظرفشویی و پایه‌های نگهدارنده سبد بسیار بیشتر است.

سبد ماشین ظرفشویی که ظروف داخل آن قرار می‌گیرد، عمدتا از جنس فلز ساخته می‌شود که یک پوشش پلاستیکی از جنس وینیل روی آن اعمال می‌شود. این پوشش نقش محافظتی دارد و به راحتی امکان کنده شدن دارد.

معمولا بی دقتی در بارگیری ظروف و برداشتن آنها از داخل سبد، سبب می‌شود تا تیزی چاقوها، قاشق و چنگال و لبه‌های ظروف سبب خراشیده شدن این پوشش شده و همین خراش کوچک نیز کافیست تا زنگ زدن سبد ظرفشویی اتفاق بیوفتد.

با قرار گیری طولانی مدت در معرض آب و مواد شوینده، به مرور اکسید آهن یا همان زنگ زدگی روی قفسه‌ها یا سبد ظرفشویی شکل گرفته یا در زیر پوشش به صورت تاول به وجود می‌آید.

تعمیر تخصصی ماشین ظرفشویی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

دلایل زنگ زدن ماشین ظرفشویی

بسیاری می پرسند که “چرا استیل داخلی و سبد ماشین ظرفشویی زنگ زده است؟” این افراد با باور اینکه بدنه داخلی ظرفشویی از جنس استیل ضد زنگ است، زنگ زدن آن را متوجه نمی شوند.

اما همچنان که برای بسیاری از افراد این اتفاق روی می‌دهد، باید گفت که حتی استیل داخلی ماشین ظرفشویی نیز، در صورت عدم مراقبت می‌تواند خورده شده و زنگ بزند.

برای جلوگیری از زنگ زدگی ظرفشویی لازم است تا دلایل بروز این مشکل را شناسایی کرده و اقدامات لازم در هر مورد را به کار ببرید.

1. آب ورودی به ماشین ظرفشویی

آب ورودی به ظرفشویی که از شیر آب خانه تامین می‎شود، ممکن است حاوی مقادیر زیادی آهن باشد. در برخی شهرها میزان اکسید آهن موجود در آب به طور طبیعی بالا بوده که این امر یکی از دلایل زنگ زدگی ماشین ظرفشویی است.

  • در صورتی که لکه‌های قهوه‌ای و قرمز رنگ روی ظروف مشاهده می‌شود یا بدنه استیل ظرفشویی خورده شده و زنگ زده است، آهن زیاد موجود در آب می‌تواند مقصر باشد.
  • این مواد و نیز دیگر املاح موجود در آب، در چرخه شستشو در بخش‌های داخلی و کف دستگاه و نیز روی ظروف رسوب می‌کنند و موجب به وجود آمدن یک لایه قهوه ای مایل به قرمز می‌شوند.
نکته

راه حلی که در این شرایط توصیه می‌شود، نصب فیلتر روی شیر ورودی آب ظرفشویی است که سختی آب، آهن و املاح موجود در آن را جدا کند.

2. رسوبات و اجرام موجود در لوله

رسوبات و اجرام موجود در لوله

ممکن است زنگ زدگی‌ها و جرم‌هایی که روی بدنه ظرفشویی و کف آن مشاهده می‌کنید، درواقع زنگ زدگی‌ها و اجرامی باشند که داخل لوله‌های آب بوده و به داخل دستگاه راه یافته‌اند.

اگر لوله‌های قدیمی گالوانیزه و فرسوده‌ای دارید، این احتمال وجود دارد که مقصر اصلی ماشین ظرفشویی شما نباشد.

در این شرایط نیز با نصب فیلتر ورودی می‌توان از ورود این اجرام و زنگ زدگی‌ها به داخل ظرفشویی جلوگیری کنید.

3. نمک و مایع جلادهنده

شاید بتوان نمک و مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی را بزرگترین و مهم‌ترین علت زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی نام برد.

درواقع واکنش‌های شیمیایی که میان این مواد در دمای بالا داخل ظرفشویی رخ می‌دهد، به علاوه رسوبات و ذرات غذایی شور و اسیدی به جا مانده در دستگاه، ترکیب خورنده و قوی به وجود می‌آورد که علت زنگ زدن ظرفشویی است.

به هیچ وجه اجازه ندهید نمک یا مایع جلادهنده روی بدنه استیل ظرفشویی باقی بماند. هرگاه قصد شارژ مخزن نمک یا مایع جلادهنده را داشتید، حتما از قیف مخصوص استفاده کنید تا بیرون نریزد.

نحوه استفاده از نمک ماشین ظرفشویی (راهنمای تصویری تمام مراحل)
نحوه استفاده از نمک ماشین ظرفشویی (راهنمای تصویری تمام مراحل)

نمک ظرفشویی چیست و چه فوایدی دارد؟ نمک ماشین ظرفشویی نوعی نرم کننده است که برای […]

4. شوینده نامناسب و زیاد

یکی از مهم‌ترین عوامل زنگ زدن ظروف، سبد و استیل داخلی ماشین ظرفشویی، استفاده از شوینده‌های نامناسب و تقلبی است.

در این شوینده‌ها مواد شیمیایی غیر استاندارد از جمله ترکیبات کلر وجود دارد که به شدت خورنده بوده و نقاطی از سبد ظرفشویی یا بدنه استیل را که لایه محافظ خود را از دست داده اند، دچار زنگ زدگی می‌کند.

همچنین این باور غلط که هرچقدر شوینده بیشتر استفاده شود، ظروف بهتر و تمیزتر شسته می‌شوند نیز در بروز این مشکل بی تاثیر نیست.

نکته

در استفاده از مواد شوینده، از برندهای معتبر و سازگار با ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

چگونه از زنگ زدگی سبد ماشین ظرفشویی جلوگیری کنیم؟

چگونه از زنگ زدگی سبد ماشین ظرفشویی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از بروز این مشکل موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • هنگام قرار دادن ظروف داخل سبد ظرفشویی و برداشتن آنها در پایان شستشو دقت کنید و با احتیاط اینکار را انجام دهید.
  • در صورتی که در بخشی از سبد لکه‌ای از زنگ زدگی مشاهده کردید، بلافاصله برای پاک کردن آن و شستشوی سبد اقدام کنید.
  • با استفاده از موم مایع، چسب برق مایع و یا اسپری وینیل پلاستیکی می‌توانید بخش‌های زنگ زده سبد ظروفشویی را بپوشانید و از آنها محافظت کنید.
  • می‌توانید به کمک مواد مخصوص شستشو دهنده ماشین ظرفشویی یا سیتریک اسید کریستالی، ماشین ظرفشویی را در برنامه شستشوی معمولی یا برنامه ویژه شستشوی دستگاه اجرا کنید تا زنگ زدگی‌ها پاک شوند.

زنگ زدن ظروف داخل ظرفشویی

ظروف فلزی داخل ماشین ظرفشویی همچون کاردها، قاشق و چنگال و قابلمه‌های فلزی نیز احتمال زنگ زدن دارند. معمولا پس از شستشوی این وسایل فلزی، ابتدا لکه‌هایی روی آنها مشاهده می‌کنید و در مراتب بعدی شستشو با ظرفشویی، زنگ زدن کارد و چنگال و یا قابلمه‌های شما اتفاق می‌افتد.

علت زنگ زدن ظروف در ماشین ظرفشویی به مواردی که در بالا به آنها اشاره شد برمی‌گردد.

جلوگیری از زنگ زدن ظروف داخل ماشین ظرفشویی

جلوگیری از زنگ زدن ظروف داخل ماشین ظرفشویی

برای جلوگیری از زنگ زدن ظروف در ظرفشویی موارد زیر را رعایت کنید:

  • پیش از چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی، حتما یک مرحله تمیزکاری انجام دهید تا ذرات غذایی چسبیده به آنها وارد دستگاه نشود. غذاهای شور و اسیدی به شدت خورندگی ظروف را افزایش می‌دهند.
  • پس از اتمام شستشو درب ظرفشویی را باز کنید تا بخار داغ خارج شود. سپس سریعا چاقو، قاشق و چنگال‌ها را خارج کرده و خشک کنید.
  • از مواد شوینده مناسب استفاده کنید و به میزان استاندارد استفاده کنید.
نحوه چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی برای حداکثر کارایی تمیز کردن
نحوه چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی برای حداکثر کارایی تمیز کردن

نکاتی که قبل از چیدن ظروف در ظرفشویی باید بدانید با رعایت برخی نکات ساده […]

زنگ زدگی بدنه ماشین ظرفشویی

لایه‌های محافظی روی استیل داخلی ظرفشویی قرار دارند که از زنگ زدن آن جلوگیری می‌کند. اما این پوشش‌ها بسیار حساسند و هرگونه خراش توسط وسایل نوک تیز و ظروف، یا مواد شیمیایی خورنده در برخی شوینده‌های نامناسب و نیز رسوبات آب و غذا می‌تواند آنها را از بین ببرد و در برخی نقاط سبب خوردگی موضعی و زنگ زدن استیل ظرفشویی شود.

برخی مواقع، حتی ممکن است کف ماشین ظرفشویی سوراخ شود. به یاد داشته باشید که در صورت عدم مراقبت از ماشین ظرفشویی و اقدام مناسب در واکنش به نقاط زنگ زده در همان اولین برخوردها، به مرور این نقاط گسترش یافته و خوردگی عمیق‌تر و بیشتر می‌شود، که همین امر علت سوراخ شدن کف یا بدنه استیل ماشین ظرفشویی است.

ظرفشویی را به کمک سیتریک اسید کریستالی یا دیگر مواد مخصوص ظرفشویی، در برنامه نرمال یا ویژه شستشوی ماشین تمیز کنید تا زنگ زدگی‌ها را از بین ببرید.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی

در این مقاله علت زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی، ظروف و استیل داخلی دستگاه و راهکارهایی برای جلوگیری و رفع آن بیان شد.

استفاده از این مطالب برای تمامی برندهای ظرفشویی از جمله ال جی، سامسونگ، بوش و… مثمر ثمر است. اما در صورتی که قادر به رفع مشکل نبودید یا زنگ زدگی دستگاه شما بیش از اندازه بود، حتما از خدمات مراکز مجاز تعمیر لوازم خانگی استفاده کنید.

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

بسیاری از سبدهای ماشین های ظرفشویی استیل نیستند و پوشش پلاستیکی دارند. راستش رو بخاید کل مطلب تون به درد نمیخوره

محمد
30 دی 1401

زنگ زدگی استیل ماشین ظر ف شو

امید پابرجا
4 دی 1400

سلام وقت بخیر ، من ماشین ظرفشویی هاردستون دارم سبد بالا زنگ زده ، من زاهدان در استان سیستان و بلوچستان هستم ، میخوام لطفا که سبد رو برام ارسال کنید
مدل ماشین ظرفشویی هم
HS-DW4112S هست

مهین ریگی
22 آذر 1399

سلام
در کف ظرفشویی بنده چندین سوراخ بسیار ریز بوجود آمده لطفا جهت تعمیر آن راهکاری به من ارائه فرمایید ضمنا مارک ظرفشویی ال جی میباشد
باتشکر

حسین جهانگیری زاده
11 مرداد 1399
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس